Mina skrev 2013-09-10 09:33:54 följande:
Tio år har gått sen jag tog mitt körkort och nu har jag gjort ett nytt som ligger på Posten och väntar på mig. Problemet är att mitt gamla precis har gått ut och jag inte har någonting att identifiera mig mig annat än kortet på Posten som jag måste ha en ID-handling för att få hämta ut. Moment 22!
Personbevis från Skatteverket funkar ju inte som legitimation läste jag på deras webbsida, är det Polisen jag går till för sånt här? Där kan man väl skaffa nånting som fungerar som ett temporärt leg. om jag tar med mig min sambo/fästman, mamma eller annan familjemedlem som identifierar sig och intygar att det är jag?
http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimation/ Om du saknar legitimation
Om du saknar legitimation kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:
Make/maka Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress) Registrerad partner Förälder Mor- eller farförälder Myndigt barn Myndigt syskon Vårdnadshavare
Även nedanstående personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:
Familjehemsförälder God man Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid) Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga