• Mina

Hur identifiera mig på Posten utan ID/körkort/pass?

Tio år har gått sen jag tog mitt körkort och nu har jag gjort ett nytt som ligger på Posten och väntar på mig. Problemet är att mitt gamla precis har gått ut och jag inte har någonting att identifiera mig mig annat än kortet på Posten som jag måste ha en ID-handling för att få hämta ut. Moment 22!

Personbevis från Skatteverket funkar ju inte som legitimation läste jag på deras webbsida, är det Polisen jag går till för sånt här? Där kan man väl skaffa nånting som fungerar som ett temporärt leg. om jag tar med mig min sambo/fästman, mamma eller annan familjemedlem som identifierar sig och intygar att det är jag?

• Svar på tråden Hur identifiera mig på Posten utan ID/körkort/pass?
  • Duckan

Ta med dig någon som kan identifiera sig och låt denne intyga att du är du. Ta med ditt gamla körkort som är bättre än ingenting. Även om det har gått ut så ser man ju att det är du på bilden antar jag. Det borde funka.

• Mina
    Duckan skrev 2013-09-10 09:37:59 följande:
    Ta med dig någon som kan identifiera sig och låt denne intyga att du är du. Ta med ditt gamla körkort som är bättre än ingenting. Även om det har gått ut så ser man ju att det är du på bilden antar jag. Det borde funka.
    Tack för svaret! Jag tänkte att eftersom körkortet skjuts med streckkodsläsare nuförtiden så spelar det ingen roll om de ser att det är jag på bilden, maskinen kommer inte att godkänna det ändå...? Men jag gör helt klart ett försök :) 
  • Emmut

När jag hämtade mitt första körkort för 4 år sen så öppnade hon på posten kuvertet och såg att det var jag på bilden. Fast hade nog något gammalt leg med mig också.

• Petrol

Hämtar man inte sånt på polishuset? det har jag alltid gjort. Annars är min erfarenhet att det är svårt på posten, jag har vid 2 tillfällen fått paket tillbakaskickade för att jag inte kunnat legitimera mig eller mitt leg har gått ut, och då har jag ändå haft samma postombud i 10år ungefär då, så de kan vara bra nitiska verkar det som.

• Maria 434
    Petrol skrev 2013-09-10 09:50:13 följande:
    Hämtar man inte sånt på polishuset? det har jag alltid gjort. Annars är min erfarenhet att det är svårt på posten, jag har vid 2 tillfällen fått paket tillbakaskickade för att jag inte kunnat legitimera mig eller mitt leg har gått ut, och då har jag ändå haft samma postombud i 10år ungefär då, så de kan vara bra nitiska verkar det som.

Tror inte det har med att göra att de är nitiska. De ggr jag har hämtat ut paket så scannar de av mitt körkort och streckkoden på paketet.
    Tror att detta är något de måste göra när paket skickas enligt reglerna som finns mellan utlämningsställe och avsändare av paketet
  • Petrol
    Maria 434 skrev 2013-09-10 10:49:59 följande:

Tror inte det har med att göra att de är nitiska. De ggr jag har hämtat ut paket så scannar de av mitt körkort och streckkoden på paketet.
    Tror att detta är något de måste göra när paket skickas enligt reglerna som finns mellan utlämningsställe och avsändare av paketet
    Ah, det är förstås möjligt det också, jag har mest reflekterat över att det känns lite väl pedantiska då de praktiskt taget känner mig vid namn mellannamn och efternamn vid det  här laget:) Men förmodligen har du alldeles rätt!
  • giftfri
    Mina skrev 2013-09-10 09:33:54 följande:
    Tio år har gått sen jag tog mitt körkort och nu har jag gjort ett nytt som ligger på Posten och väntar på mig. Problemet är att mitt gamla precis har gått ut och jag inte har någonting att identifiera mig mig annat än kortet på Posten som jag måste ha en ID-handling för att få hämta ut. Moment 22!

Personbevis från Skatteverket funkar ju inte som legitimation läste jag på deras webbsida, är det Polisen jag går till för sånt här? Där kan man väl skaffa nånting som fungerar som ett temporärt leg. om jag tar med mig min sambo/fästman, mamma eller annan familjemedlem som identifierar sig och intygar att det är jag?
    http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimation/
    Om du saknar legitimation

Om du saknar legitimation kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:

Make/maka Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress) Registrerad partner Förälder Mor- eller farförälder Myndigt barn Myndigt syskon Vårdnadshavare

Även nedanstående personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:

Familjehemsförälder God man Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid) Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Maria 434
    Petrol skrev 2013-09-10 10:54:39 följande:
    Ah, det är förstås möjligt det också, jag har mest reflekterat över att det känns lite väl pedantiska då de praktiskt taget känner mig vid namn mellannamn och efternamn vid det  här laget:) Men förmodligen har du alldeles rätt!

Samma för mig, hämtar mina paket där jag är känd för personalen. Men de måste ändå scanna av mitt körkort när jag ska hämta ut ett paket.
  • Kamilla85

Hej! 
    Har gjort precis samma sak, mitt kökort gick ut för en vecka sedan och nya kom idag. Haft panik över att jag inte kan hämta ut det och ringde posten och frågade hur man gör. 

Hon sa att posten och transportstyrelsen har en överrenskommelse att dom kan ändra namnet på REK-brev. 

Så jag ringde transportstyrelsen som skickar hem någon blankett jag ska fylla i och skicka tillbaka och sen får jag hem en handling så min sambo (eller annan familjemedlem) får hämta ut REK-brevet istället. 

Lycka till!

• ingern
    "Så jag ringde transportstyrelsen som skickar hem någon blankett jag ska fylla i och skicka tillbaka och sen får jag hem en handling så min sambo (eller annan familjemedlem) får hämta ut REK-brevet istället. "

Hur lång tid tog den processen fram och tillbaka, var det dagar eller veckor? Tacksam för svar.
  • ingern
    Kamilla85 skrev 2015-01-12 16:17:20 följande:

Hej! 
    Har gjort precis samma sak, mitt kökort gick ut för en vecka sedan och nya kom idag. Haft panik över att jag inte kan hämta ut det och ringde posten och frågade hur man gör. 

Hon sa att posten och transportstyrelsen har en överrenskommelse att dom kan ändra namnet på REK-brev. 

Så jag ringde transportstyrelsen som skickar hem någon blankett jag ska fylla i och skicka tillbaka och sen får jag hem en handling så min sambo (eller annan familjemedlem) får hämta ut REK-brevet istället. 

Lycka till!

Hur lång tid tog den processen fram och tillbaka, var det dagar eller veckor? Tacksam för svar.
Svar på tråden Hur identifiera mig på Posten utan ID/körkort/pass?