• Anonym (panik)

Gravid - kväljningar. Kan inte borsta tänderna

Jag har alltid haft lätt att få kväljningar men sedan jag blev gravid har det blivit mycket värre och det ställer till stora problem. Jag har tack och lov inte mått så väldigt illa, men det räcker med att jag tänker på något äckligt eller hostar så kan kräkreflexen sätta igång.

Detta medför att jag inte kan borsta tänderna. Kan borsta framtänderna som vanligt men så fort jag för tandborsten längre bak i munnen så börjar jag hulka och kräks om jag inte tar bort den. Det här börjar bli väldigt jobbigt och jag blir jätteorolig för min tandhälsa. Vet ju dessutom att det är extra viktigt att sköta sin tandhygien när man är gravid.

Har köpt minsta tandborsten jag hittat i butikerna, försöker andas genom näsan, provar att borsta mitt på dagen istället för tidigt eller sent när jag är trött.. men inget hjälper.

Är det någon här som varit med om något liknande eller har några bra råd att ge? Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Gravid - kväljningar. Kan inte borsta tänderna
  • lillmorsan

Har precis samma problem. Mest i början av graviditeten, då gick det inte en dag utan att jag kräktes i följd av kväljningar. Kunde aldrig borsta tänderna direkt efter måltid, för då kom allting bara upp igen. Det har börjat bli bättre nu, jag är i vecka 23. Så det mildras med tiden, men man får fortfarande vara försiktig!

• NaCl

Kan du inte borsta tänderna så skölj med munskölj. Då blir det mindre plack. Menar sån som finns på apoteket som man har vid operationer, inte den som finns i livsmedelsbutik. Förhoppningsvis är det övergående för dig.

Använd fluor också i form av sugtabletter och tuggummin osv.

• Anonym (panik)
    lillmorsan skrev 2013-09-10 10:00:23 följande:
    Har precis samma problem. Mest i början av graviditeten, då gick det inte en dag utan att jag kräktes i följd av kväljningar. Kunde aldrig borsta tänderna direkt efter måltid, för då kom allting bara upp igen. Det har börjat bli bättre nu, jag är i vecka 23. Så det mildras med tiden, men man får fortfarande vara försiktig!
    Tack, vad skönt att höra att det i alla fall blir bättre! Bara att hoppas att tänderna inte hinner ta för mycket skada innan dess..
  • lillmorsan
    Anonym (panik) skrev 2013-09-10 10:03:39 följande:
    Tack, vad skönt att höra att det i alla fall blir bättre! Bara att hoppas att tänderna inte hinner ta för mycket skada innan dess..
    Munskölj är jättebra. Det tar bort en del i alla fall.
  • Anonym (panik)

Har gått sådär med munskölj hittills - samma resultat som vid tandborstning. Men jag ska absolut köpa fluortabletter och tuggummi. Tack snälla ni!

• Mandelskorpan

Jag har haft så i alla mina graviditeter, att ta så lite tandkräm som möjligt kan göra det lite lättare. Annars munskölj, tandtråd, tuggummi som flera tipsat om.

Svar på tråden Gravid - kväljningar. Kan inte borsta tänderna