• Liten elak och intelligent

Tågångare - Botox?

Min tioåring är tågångare och har så alltid varit. Nu börjar tyvärr hälsenan bli väldigt stram och vi fich nu remiss till ortoped med frågeställningen Botox som behandling? Är det någon som har ett barn som är tågångare och kanske fått sådan behandling? Känns inte som ett jättekul alternativ men jag vill ju inte att hon ska ha problem med leder och fötter i framtiden. Det har tvärt varit väldigt svårt att motivera henne till stretchning etc Att påminna henne om att inte gå på tå funkar i sisådär en halv minut eller så.

• Svar på tråden Tågångare - Botox?
  • Caliin

Men hon kan stå på hela foten? Eller är det så stramt nu så att hon inte får ner hälarna i golvet?

• Liten elak och intelligent
    Caliin skrev 2013-09-10 19:40:33 följande:
    Men hon kan stå på hela foten? Eller är det så stramt nu så att hon inte får ner hälarna i golvet?

Jo, hon kan stå med hela foten i golvet men det är med nöd och näppe typ.
  • Caliin

Jag gick på tå när jag var liten..men bara på ena foten. Nu var jag ju 3-4 år så jag vet inte hur det fungerar när man är 10. Jag opererades när jag var liten, de skar alltså ett Z i min hälsena för att den skulle sträckas ut igen. Av erfarenhet så skulle jag vilja säga att du får se till och tvinga din dotter till att stretcha. Nu i vuxen ålder grämer jag mig över att ingen tvingade mig att stretcha. Det är astråkigt att stretcha, men om du kanske gör det med henne, att ni gör det tillsammans?

Så p.g.a att jag inte stretchade så kan jag numera bara ha foten i ca 90 graders vinkel (alltså stå på golvet), jag kan givetvis upp på tå också, men om jag ska upp på hälen så är det inte många grader jag kan få upp foten från golvet.

Vad fasiken ska botoxen vara till?
    Hälsenan blir ju kortare och kortare ju mer hon går på tå. Efter min operation fick jag sova med en speciell skena (som var 90 graders vinkel), jag skulle ha speciella skor på mig som gjorde att jag inte kunde gå upp på tå. Sen skulle jag stretcha...

Så snälla, se till att hon stretchar, ta kontakt med nån annan läkare för att få ett andra utlåtande, fråga dem t.ex. om ett "z-snitt" (zäta-snitt), se till att din dotter fixar det här, för hon är inte gammal nog att fixa det själv, hon behöver din hjälp.

Du får gärna PM:a om du vill veta något mer eller så. 

• vännen

Botox kan vara jättebra för att få musklerna i vaden att slappna av så att barnet kommer ner på hela foten. MEN. Det kräver mycket träning för att det ska ge någon bestående effekt. Botoxen försvinner ur kroppen på 3-6 månader så du kan ju alltid prova. Det är en vanlig behandling för spastiska personer.

Svar på tråden Tågångare - Botox?