• MazarinRebus

Bilstol till 3 åring i liten bil

Hej!
    Vi ska köpa en liten pendelbil till mig, en VW Beetle och jag kommer från och med januari när barnen är 3½ och närmare 2 lämna barnen på dagis som ligger ca 3 min bort.
    Hur ska jag få plats med bilstolarna? Vi ska se efter vad det kostar att koppla bort airbagen fram men det lutar åt att båda får sitta bak.
    Vad tror ni, kan två britax  two way funka? eller två brio zento? Tänker att min store får sitta framåt den lilla biten annars går det inte att komma åt bilstolarna. Eller har ni andra förslag? 

Älskade William 2010.08.27 myheritagetotheworld.blogspot.com/
  • Svar på tråden Bilstol till 3 åring i liten bil
  • beam82

Jag har inget tips på bilstol, men min spontana reaktion är (och jag vet att det inte var det du undrade över), en treåring ska inte åka framåt, även om det är en kort bit. Det kan hända olyckor även då.

• Sisisisi

Jag skulle ha Twoway bakåt. Då tar den mycket liten plats. Benplatsen blir ju inte superbra men ta av skorna så funkar de bättre. Mina barn satt så utan problem tills de var 110 cm.

Jag hade en seat Ibiza och där funkade Twoway bakom föraren, (169 cm).

Till den lilla kanske hiway funkar i mitten och det inte går med en stol på varje sida.

Framåt är antagligen en bältesstol bättre, inte det inte är så att barnet är väldigt litet.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Annastalknapp
    MazarinRebus skrev 2013-09-10 11:37:18 följande:

Hej!
    Vi ska köpa en liten pendelbil till mig, en VW Beetle och jag kommer från och med januari när barnen är 3½ och närmare 2 lämna barnen på dagis som ligger ca 3 min bort.
    Hur ska jag få plats med bilstolarna? Vi ska se efter vad det kostar att koppla bort airbagen fram men det lutar åt att båda får sitta bak.
    Vad tror ni, kan två britax  two way funka? eller två brio zento? Tänker att min store får sitta framåt den lilla biten annars går det inte att komma åt bilstolarna. Eller har ni andra förslag? 

Har inte nyare vw avstängning av airbagen i handskfacket? Det är det iaf i min golf, och då är det ju gratis att koppla ur den!:)
  • MazarinRebus
    Annastalknapp skrev 2013-09-10 12:38:18 följande:
    Har inte nyare vw avstängning av airbagen i handskfacket? Det är det iaf i min golf, och då är det ju gratis att koppla ur den!:)
    Är det helt hundra säkert att köra med den om den är urkopplad så då?
  • Annastalknapp
    MazarinRebus skrev 2013-09-10 21:28:43 följande:
    Ja annars hade det nog inte funnits en avstängning där om det inte varit säkert.

Typ samma som om du lämnar in bilen på "urkoppling", kan du då va hundra säker på att han som gjort jobbet gjorde rätt?
  • Sisisisi
    MazarinRebus skrev 2013-09-10 21:28:43 följande:

Ja, det ska vara helt säkert!
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Annastalknapp

I min bil sitter den längst upp i handskfacket, väldigt synligt. Det är ett nyckelhål där bilnyckeln passar. Står typ airbag on/off.

• Joico
    MazarinRebus skrev 2013-09-11 13:03:05 följande:
    Är det någon som kan visa bild på vad jag ska leta efter och vart det kan sitta?
    Antingen när du öppnar handskfacket (typ uppe längst kanten) eller på yttersidan av handskfacket, alltså när du öppnar passagerardörren
Svar på tråden Bilstol till 3 åring i liten bil