• Anonym (orolig)

Sänkt SGI?

Hej!

I somras tog min sambo ut 1 månads föräldraledighet istället för mig. Jag anmälde mig inte som arbetslös eller återgick till mina studier (sommarlov). Hur påverkar detta min SGI? Blev orolig då jag läste att den kunde sänkas om man inte arbetade heltid när man inte var föräldraledig.. Hade inte en tanke på detta iom. att jag är student och inte har något arbete att återgå till. Hur fungerar det egentligen? Måste jag ta ut minst 5 dagars FP under föräldraledighets perioden i veckan för att behålla min SGI?  

• Svar på tråden Sänkt SGI?
  • Anonym (orolig)

Okej! Tack!

Jag har en restad tenta från förra terminen (innan min mammaledighet) som jag ska göra nu i november. Det bör väl inte påverka SGIn eller min möjlighet att ta ut fp? Eftersom de handlar om en tenta som skulle gjorts för drygt 6mån sedan och det är ju det enda momentet jag skall göra..: Hur gör jag då? För jag kan ju inte ta ut CSN för enbart en dag.   

• Försäkringskassan

Hej!

Det är svårt att svara på din fråga eftersom jag inte vet  vad som gäller i din situation.

Men om du redan är föräldraledig med ett barn som inte har fyllt ett år är din SGI skyddad .

Om ditt barn har fyllt ett år gäller att du ska ta ut  föräldrapenning 5 dagar i veckan om du är helt ledig
    för att få fortsatt skydd för din SGI. 

Här  kan vi inte svara i enskilda ärenden, för att få information om vad som gäller för dig  kan du ringa oss, Kundcenter 0771- 524 524. 

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden Sänkt SGI?