• Anonym (Flytta)

Flytta utanför kommunen, delad vårdnad?!

Jag har köpt lägenhet i vår grannkommun. Våra barn bot vecka/vecka hos mig och sin pappa men nu säger han att barnen kommer skrivas hos honom för att jag byter kommun? Stämmer det? I vanliga fall skulle det kanske inte göra så mkt men för oss skulle det innebära katastrof om han ska sköta papper etc. Någon som vet hur de funkar? Hur funkar det med skola/dagisnär vi bor i olika kommuner?

• Svar på tråden Flytta utanför kommunen, delad vårdnad?!
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (Flytta) skrev 2013-09-10 19:11:23 följande:

Jag har köpt lägenhet i vår grannkommun. Våra barn bot vecka/vecka hos mig och sin pappa men nu säger han att barnen kommer skrivas hos honom för att jag byter kommun? Stämmer det? I vanliga fall skulle det kanske inte göra så mkt men för oss skulle det innebära katastrof om han ska sköta papper etc. Någon som vet hur de funkar? Hur funkar det med skola/dagisnär vi bor i olika kommuner?

Du har inte rätt att flytta till en annan kommun utan den andra förälderns tillåtelse. Det kan mycket väl vara så att barnen blir folkbokförda hos pappan vilket betyder att barnen kommer gå på förskola/skola i hans kommun.

Kollade du inte upp sådant innan du köpte en lägenhet?
  • Anonym (1)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-09-10 19:29:10 följande:
    Du har inte rätt att flytta till en annan kommun utan den andra förälderns tillåtelse. Det kan mycket väl vara så att barnen blir folkbokförda hos pappan vilket betyder att barnen kommer gå på förskola/skola i hans kommun.

Kollade du inte upp sådant innan du köpte en lägenhet?
    Nej Owe du har fel.. Ts får flytta till andra sidan jorden om hon vill men hon får inte ta med barnen om hon inte har andra förälderns godkännande. Och ts, kollar du inte innan du köper en lägenhet i en annan kommun om det är så viktigt?
  • Anonym (Flytta)

Jag vill inte byta skola/dagis o vi kommer fortfarande ha vv men jag vill få post etc till mig...

• Anonym (Flytta)

Det här köpet blev väldigt spontant då min ekonomi inte klarar av att bo där jag bor så nej jag hann inte kolla de....

• Kerubmamman
    Anonym (Flytta) skrev 2013-09-10 20:00:18 följande:
    Jag vill inte byta skola/dagis o vi kommer fortfarande ha vv men jag vill få post etc till mig...
    Barnen ska gå i skola/förskola i den kommun de är skrivna i. Men i vissa fall har grannkommuner samarbetsavtal som gör att man kan gå skola i grannkommunen istället. 
    Men barnens pappa måste godkänna adressändringen också. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Griseknoen35
    Anonym (Flytta) skrev 2013-09-10 20:00:18 följande:

Går han inte med på att folkbokföra om barnen till din nya adress i den andra kommunen och du flyttar med barnen dit så kan han stämma på boendet i tingsrätten och då avgör dom vem utav er som får barnens post. Oftast brukar det vara den förälder som bor närmast förskola/ skola som får boendet när dom få bor vv.
  • Griseknoen35
    Griseknoen35 skrev 2013-09-10 20:06:04 följande:
    Går han inte med på att folkbokföra om barnen till din nya adress i den andra kommunen och du flyttar med barnen dit så kan han stämma på boendet i tingsrätten och då avgör dom vem utav er som får barnens post. Oftast brukar det vara den förälder som bor närmast förskola/ skola som får boendet när dom få bor vv.
    I ditt fall blir det nog pappan iom att du då bor i en annan kommun.
  • Anonym (?!?)

Min sambo vägrade skriva på när barnens mamma skulle flytta till en ort utanför stan och då undersökte skatteverket vem som hade närmast till skolan och det var pappan så nu är barnen skrivna hos oss.

Du kan begära att du vill ha alla papper hem till dig också, det är dock inte säkert att du får det av t ex tandläkare osv.    

När ni bodde tillsammans senast med barnen bodde ni då på pappans nuvarande adress??
    Då har jag för mig att barnen skrivs automatiskt hos honom om han inte skriver på flyttanmälan.

Vi hade skaffat nytt hus när hon bestämde sig för att flytta och då blev det utredning om vem som hade närmast till skolan. 

• Anonym (Flytta)

Nej jag och pappan bodde i min lgh de va han som bytte boende.. Han hade dessutom barnen 2 dagar i månaden första åren.. Om de nu kanske gör nåt?!har dessutom fått påpekat i skolan att vår son är lugmare och tryggare på mina veckor..

• Griseknoen35
    Anonym (Flytta) skrev 2013-09-10 20:20:32 följande:

Nej jag och pappan bodde i min lgh de va han som bytte boende.. Han hade dessutom barnen 2 dagar i månaden första åren.. Om de nu kanske gör nåt?!har dessutom fått påpekat i skolan att vår son är lugmare och tryggare på mina veckor..

Just det gör ingen skillnad för dig nu. Ni har vv, du byter kommun, pappan bor kvar i kommunen och har närmare till skola/ dagis.. Det är det dom tittar på. Mår sonen inte bra så får ni ju lösa det tex kolla vad han inte mår bra utav och se hur det ska lösas.
  • Anonym (?!?)

Håller med Griseknoen

Min ena bonus mådde oerhört dåligt av att denne inte fick bo vv i början, men då skulle mamman iväg på kurs och var tvungen att skaffa "barnvakt" då lyckades vi tvinga till oss vv och sen dess har bonusen mått bra.

Det du kan göra är att prova begära att få papper hem till dig också.

Hoppas ni kan hitta en lösning som passar er båda och att ni kan komma överens om barnen och samtala med varann,  det är något som verkligen inte fungerat i vårt fall.

• tess an89

Vi kommer tyvärr inte överens alls om något och kan inte diskutera så får gå via advokat, tack för svaren :)

Svar på tråden Flytta utanför kommunen, delad vårdnad?!