• Pion82

    Gravid med hjälp av pergo, sen då?

    För ca 4 år sen fick jag pergotime utskrivet av en läkare p g a "svag" ägglossning. Då gick vi en barnlöshetsutredning som visade på svag ägglossning och ev. stopp i ena äggledaren. Tog ca 9 enkelkurer som resulterade i "bra" ägglossning. Detta fastställdes med hjälp av blodprov. Vi fick aldrig göra VUL efter avslutad kur, då detta var för dyrt för landstinget. 
    Jag blev dock aldrig gravid ändå och fick gå vidare till IVF som resulterade i en liten dotter.

    Nu ville vi göra syskonförsök och i väntan på att få göra FET så tog jag en kur pergotime som jag hade kvar sen sist. Den skulle ändå gå ut snart och jag tänkte att det inte kunde skada att prova i alla fall. Fick ju bra resultat sist och medicinen är ju utskriven till mig. Så denna kuren tog jag alltså utan inrådan av läkare.
    Döm av min förvåning så blev jag faktiskt gravid denna månaden Förvånad!   

    Nu till min fråga, kan man få ett tidigt VUL av landstinget när man blivit gravid med hjälp av pergotime? Eller får man bara det om läkare är inkopplade på något sätt? Har ju ingen aning om hur det hade funkat om jag hade blivit gravid sist när vi gjorde barnlöshetsutredningen.  
    Jag undrar bara eftersom jag är medveten om att det är en ökad risk för tvillingar med pergo och gärna skulle vilja veta detta lite tidigare i så fall.   

Svar på tråden Gravid med hjälp av pergo, sen då?