Skolhjälp i hemmamiljö Skellefteåområdet?
Jag känner att jag räcker inte till snart för mina egna barn. Har en dålig relation med mamman som inte bryr sig om barnen nog för att hjälpa till vare sig ekonomiskt eller som stöd och hjälp. Har ett barn som pga handikapp (född döv) ligger efter i tal och förståelse och behöver mkt hjälp. Har en son i tidig grundskola som redan ligger efter i matteförståelse och skrivning. Har 50/50 vårdnad där mamman har hela barnbidraget, men det är jag som betalar allt för barnen. Cyklar, vinterkläder, aktivitetsavgifter etc. Har ett jobb med hög belastning sedan ett år tillbaka, jobbar dygnet runt när jag inte har barnen, för att när dom är hos mig, jobba mindre.
Men det börjar slita på att inte kunna lita på mamman att hjälpa till. Hon erkänner själv att hon inte läser, eller hjälper sina barn i den mån det behövs och jag känner att hur mkt tid jag än lägger så är det för lite.
Börjar helt ärligt fundera på hemhjälp för att få stöd för att dels få upp sonens kunskaper och få honom träna med och hjälpa till med motivationen för honom då han har en väldigt negativ syn till skolan redan i så ung ålder. Känner mig otillräcklig emellanåt och vet inte vad jag ska göra. Gör allt för mina barn, men när man håller på bränna ut sig för att dom inte får något alls hos sin mamma, så man försöker kompensera när dom är hos mig .. det håller inte i långa loppet känner jag redan. Min yngsta har börjat bråka mkt hos mamman och när det är lämning så vill hen inte dit .. inte äldsta heller. Och mamman skyller allt på mig som hon alltid gjort i hela sitt liv. Hon gör aldrig fel, det är alltid alla andra som gör felen ..
Min fråga: finns det stöd och hjälp få i Skellefteå Kommun när man känner att man vill stötta sina små så mkt man kan och har råd med? Jag vill dom båda ska få lyckas i skolan, hitta motivationen till skolan och få stöd med läs och skrivandet i förstahand för den äldsta. Känner att om man kan få assistans där, så kan man lägga mer tid själv på den yngsta som kräver minst lika mycket för att ens kunna börja skola om två år. Annars måste vi flytta till annan ort helt och håller. Och det kommer att bli regelrätt inbördeskrig på den punkten om jag känner mitt ex rätt
//M.