• Guy

AS- mat?

Mitt barn är 11 år och har AS. Han vill inte äta i skolan, han tycker inte om deras mat och massa klagomål. Via Habilitering fick han specialkost, dvs. han fick välja någon mat som han får separat. Men han äter inte de heller. Han säger att maten kom från samma företag och det är samma mat, inte smaka gott, ingen näring osv.

Han har gått ner i vikt och nu föreslår sköterska i skolan näringsbar, vi väntar på svar från Habilitering. Han hade näringsdryck innan sommaren men tröttnade på dem också.

Jag vet inte vad mer jag ska göra. Han är jätte mager och får huvudvärk varje dag efter skolan.

Tips? Är det något mer som Habilitering och/eller skolan kan hjälpa till?

• Svar på tråden AS- mat?
  • Blixa

Hej! Har en 8-åring med AS och samma problem fast tvärtom. Han äter ingen mat hemma, håller på att tyna bort helt på skolloven!

Vi håller tillsammans med habiliteringen på att försöka ta reda på vad det är som gör att han ratar maten hemma. Håller på med massor av små knep; skrivna matlistor, 5 tysta minuter när vi sätter oss vid matbordet o s v.

Kan ni kanske också få hjälp att tillsammans med honom lista ut vad det är som blir fel i skolmaten? Han kanske t ex behöver sitta själv och äta? Hur funkar det i hans skolmatsal? Hur sitter de? Tar han maten själv? Finns det något där att jobba på?

Svar på tråden AS- mat?