• ElinRK

Katterna sover i spjälsängen!! Vad göra?

Våra två katter har upptäckt spjälsängen och vill mer än gärna sova där.
    Vi väntar barn som är här om ca 2 månader och tills dess vill jag ha "lärt" dom att låta bli att vara där. Jag har ingen lust att behöva hålla stenhård koll sen, så inte katterna lägger sig på honom när han sover eller river runt där. Jag vill att lillkillen ska få sova ifred och sängen ska alltså inte vara en plats för katterna!!!

Vad ska jag göra för att få dom att ge f*n i den?
    Har varit dit och tagit bort dom flera gånger och markerat att dom inte får vara där genom att använda en bestämd röst och ta bort dom så fort dom närmar sig. Men dom fattar inte... 

• Svar på tråden Katterna sover i spjälsängen!! Vad göra?
  • LSalander

Kan du inte stänga dörren till rummet med spjälsängen, så att de inte får chansen att hoppa i?

• jannej
    LSalander skrev 2013-09-10 21:28:11 följande:
    Kan du inte stänga dörren till rummet med spjälsängen, så att de inte får chansen att hoppa i?
    Vi fick lämna bort katten till farmor, katten hoppade upp och lade sig delvis p dottern
  • Zeldis

Sprayflaska med vatten kanske kan fungera. Men gäller att spraya så fort de går i närheten av sängen.

• Cornellia

Försök med aluminiumfolie, många katter tycker inte om att gå på det.

Annars är det inte säkert att det verkligen blir ett problem. Vår katt låg alltid i spjälsängen innan sonen föddes, sen han kom har hon inte satt sin fot där.  

• ElinRK

Får man stänga av till rummet utan att det anses vara djurplågeri då? Det pratar ju så mycket om att katter ska ha fri tillgång till alla ytor och röra sig fritt...
    Vatten funkar inte. Bägge katterna älskar vatten. 

• Jill 79

Lägg aluminiumfolie i sängen nu innan bebisen kommer. Har inte provat själv, men hört att katterna tycker att det är otrevligt. Själv hade jag kattförbud i sovrummet första tiden, för säkerhets skull. I alla fall på natten när jag själv sov.

• ElinRK
    Cornellia skrev 2013-09-10 21:35:59 följande:
    Försök med aluminiumfolie, många katter tycker inte om att gå på det.

Annars är det inte säkert att det verkligen blir ett problem. Vår katt låg alltid i spjälsängen innan sonen föddes, sen han kom har hon inte satt sin fot där.  

Det ska jag prova!
    Den ena katten älskar dock allt som prasslar eller låter.. och leker gärna med folie annars. Men det kanske inte blir ett problem senare. Får väl kanske ta och kämpa dessa två månader med att hela tiden ta bort dom.
  • ElinRK

Men får man spärra av till sovrummet då? Vi har en ganska stor lägenhet men bägge katterna skriker som idioter utanför dörren även dagtid om jag lagt mig där inne för att vila i fred. Även om dom inte håller sig inne i rummet hela tiden så vill dom inte av någon anledning att dörrarna hålls stängda. Då blir dom helt tokiga och vrålar.

• TrueMeaning

vi har alltid stängt till ena toan (ej där lådan är förstås) och våra katter mår så bra så :) Man kan inte låta katterna ha tillgång till alla rum, men däremot lär ni få det jobbigt med en massa skrik eftersom de är vana att vara i sovrummet/barnrummet...

Prova att lägg aluminiumfolie i sängen, ovanpå täcket. Eftersom det är ett otrevligt material för katterna så kommer de nog inse att det där inte är en skön plats att sova på :) 

Vi ska ha barn om en månad och har ännu inte ställt upp våran säng. Men borde göra det för att se hur katterna reagerar på den. Än så länge har de intagit alla möbler som sin sovplats så vi lär få bråka med spjälsängen också ;)  

Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
Svar på tråden Katterna sover i spjälsängen!! Vad göra?