• Gästen56

Hur räknas min SGI ut?

Jag ska få mitt första barn om några månader och ska precis skicka in moderskapsintyg. Jag har förstått det som att min arbetsgivare sedan ska fylla i min lön på de papper jag får hem. Jag har fast anställning sedan flera år tillbaks. Jag hade i början av året en fast lön på 30000kr/mån. Sedan maj så är lönen dock 32000kr/mån. Till detta så får jag provision på mellan 500-1500kr/ mån, jag skulle tro att snittet blir ca 1000kr/mån men det varierar över tid. Tillkommer gör ju även ibland småsummor såsom semesterersättning eller övertidsersättningar på några hundralappar här och var. Hur räknar man ut min SGI baserat på ovan uppgifter?

• Svar på tråden Hur räknas min SGI ut?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att räkna ut din sjukpenninggrundande inkomst tar du månadslönen gånger 12. Du räknar sedan ut ett snitt på provision och överstidersättning om dessa är återkommande varje månad och gånger sedan det med 12 och plussar på det med månadslönen gånger 12. Semesterersättning räknas inte med i din sjukpenninggrundande inkomst.

För att sedan räkna ut vilken föräldrapenning du kommer få räknar du så här:

Årsinkomst gånger 0,80 gånger 0,97 delat med 365 = dagsersättning

Exempelvis 20 000kr/månad (240 000per/år)

240 000*0,80*0,97= 510 kronor per dag.

Du kan räkna vidare med hjälp av Kassakollen här:

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/kassakollen/?cmpe=_00092-kassakollen_liten_fk-kassakollen_liten_fk-130318-privat_start-fkse-

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Hur räknas min SGI ut?