CSN (Ganska så akut)
Jag ska försöka förklara vad som har hänt:
Under perioden augusti 2012 - juni 2013 tar jag totalt 40,5 högskolepoäng. Under sommaren går jag en kurs på folkhögskola och tar csn för denna (fem veckor) samt läser in två kurser utanför folkhögskolekursen för att klara poängen. Jag klarar båda kurserna med bra marginal och de är på tre respektive 7,5 poäng. Eftersom att kurserna dock inte registreras in förrän i början på september mailar jag CSN och frågar vad jag ska göra. Svaret blir då att jag ska göra en ansökan ändå, även om den blir avslagen. Sagt och gjort så gör jag en ansökan och får tillbaka den med svaret:
"Du har klarat 40,5 högskolepoäng och 100% på folkhögskola. Enligt vår preliminära bedömning saknar du 0,5 hp för att vara behörig för studiemedel. Har du tagit fler poäng än dessa vänligen kontakta din skola......."
Idag rapporterades poängen för kursen på tre poäng in, alltså har jag 2,5 poängs marginal utöver 7,5:an som skall rapporteras in senast på fredag. Jag fyller i "komplettera din ansökan", skickar in och ringer senare under dagen upp CSN för att kolla så allt gått rätt till. Svaret jag får är att de har fått min ansökan men att de inte kan läsa den förrän efter midnatt. Jag frågar då hur lång handläggningstiden är och deras svar blir helt sonika fem veckor.
För mig som är student och har varit utan inkomst i princip i fem månader är det här katastrof. Jag har 2,75 kronor kvar på kontot, inga pengar till mat eller hyra nästa månad. CSN-handläggaren förstår min panik och rekomenderar mig att söka igen, så att den gamla ansökan ersätts av en ny. Eventuellt kan jag då få studiemedel redan i nästa vecka. Detta gäller dock enbart om den inte behöver granskas manuellt, då får jag vänta i fem veckor.
Jag har ansökt på nytt nu men jag undrar om någon varit i samma situation? Enligt CSN:s hemsida ska de egentligen vänta in poäng fyra veckor in på terminen, så det jag funderar över är om jag själv har gjort fel? Har någon försökt att lösa problemet på mitt sätt?
Jag är tacksam för svar, för just nu sitter jag med en puls på 180 och världens största klump i magen.