• Anonym (rädd!!!)

Sälja saker man gjort på loppis??

Jag håller på mycket med smyckestillverkning, luffarslöjd, sömnad osv och nu när jag har det lite knapert så slog mig tanken, att jag kan sälja sånt jag gjort på loppis. Jag tror att det jag gjort är fint och så, jag tycker det men när jag tittar närmare så blir jag osäker. Det kunde varit rakare, jämnare, perfektare, finare... Så jag vågar inte ställa mig till allmän beskådan och bli till åtlöje. Har ju själv sett folk som gjort saker där man tänkt typ "va?" och så tar de 200 för prylen och jag förstår inte hur de inte kan se att det ser ut som min treåring gjort det på dagis... Jättedåligt, jag vet, för andra tycker säkert det är jättefint, men jag vet inte... Vill inte vara den som folk chockas över för allt är så fult! Det skulle kännas så hemskt att stå och inte få något sålt på en hel dag, folk kanske skulle viska eller skratta.. 

Hur får man självförtroendet att göra något sånt här? Får ont i magen bara jag tänker på det men jag vill våga! 

• Svar på tråden Sälja saker man gjort på loppis??
  • Anonym (rädd!!!)

Jag är så oteknisk som man någonsin kan bli, att jag lyckas logga in på familjeliv är ett under :( Så är jag rädd att om någon skulle köpa något så kanske de blir missnöjda när de får hem saken och vill skicka tillbaka och ha tillbaka pengarna och sånt, men på en loppis så kan de ju känna på kvaliteten på plats. Känns mindre krångligt liksom. 

• alynda

Sälj på loppis du. Folk brukar ju t o m uppskatta just att det inte är helt perfekt när man köper hantverk.

• Anonym (rädd!!!)
    alynda skrev 2013-09-10 23:47:08 följande:
    Sälj på loppis du. Folk brukar ju t o m uppskatta just att det inte är helt perfekt när man köper hantverk.
    Är du säker på det? Min mamma säger alltid "det ska synas att det är hemgjort!" när jag tycker att jag har gjort något fult haha. 
  • alynda

Alla gillar det inte, men den som uppskattar hantverk gör ju det. Hur som helst så är det ju frivilligt att köpa. Min pappa var marknadsknalle ett tag för många, många år sedan och jag testade att sälja lite smycken via honom (han sålde helt andra prylar), generad som du var jag glad att själv slippa stå där. Men jag tog inte så mkt betalt, eftersom jag inte behövde fylla ett helt bord kunde jag ju sälja 10-15 grejer i ett eget litet hörn av bordet, till priser som bara täckte materialkostnaden drygt, som ett test. Kanske du kan samla ihop lite vanliga loppisprylar också och bara testa en liten provkollektion du med? Känns det genant kan du ju låtsas att det är ngn annan som gjort dem så får du se vad folk tycker. När du vet vad som funkar kan du ju satsa på det och ta mer betalt.

• jaghopparhögt

Loppis är rätt dåligt, de flesta som handlar på loppis är vana att det ska vara extremt billigt så jag tror inte egentillverkade smycken går hem där.

• Utropstecknet

Sälj på loppis du! Köper folk så köper de, köper de inte så köper de inte. Du är din största fiende och din största kritiker. Stå inte i vägen för dig själv!

• Anonym (rädd!!!)
    alynda skrev 2013-09-13 01:00:02 följande:
    Alla gillar det inte, men den som uppskattar hantverk gör ju det. Hur som helst så är det ju frivilligt att köpa. Min pappa var marknadsknalle ett tag för många, många år sedan och jag testade att sälja lite smycken via honom (han sålde helt andra prylar), generad som du var jag glad att själv slippa stå där. Men jag tog inte så mkt betalt, eftersom jag inte behövde fylla ett helt bord kunde jag ju sälja 10-15 grejer i ett eget litet hörn av bordet, till priser som bara täckte materialkostnaden drygt, som ett test. Kanske du kan samla ihop lite vanliga loppisprylar också och bara testa en liten provkollektion du med? Känns det genant kan du ju låtsas att det är ngn annan som gjort dem så får du se vad folk tycker. När du vet vad som funkar kan du ju satsa på det och ta mer betalt.
    Ja, det var lite det jag tänkte också, att säga typ att en kompis gjort sakerna om någon skulle undra och dessutom ha "vanliga" loppissaker samtidigt. För jag vill ju bara få sålt saker, inte bli känd som värsta designern som många verkar vara ute efter... :P
  • Anonym (rädd!!!)
    jaghopparhögt skrev 2013-09-13 01:02:58 följande:
    Loppis är rätt dåligt, de flesta som handlar på loppis är vana att det ska vara extremt billigt så jag tror inte egentillverkade smycken går hem där.
    Ja alltså allting som jag har gjort har jag gjort under flera år liksom för mig själv, så jag tänkte inte räkna in materialkostnader och sådant eftersom det ju redan är betalt och de pengarna är borta sedan länge. Hade ju ingen tanken bakom tillverkningen från början, mer än att det är roligt.
    Tänkte ta max 20 kr för ett armband ungefär. Har försökt värdera mina saker lite och det som kommer vara dyrast är en kandelaber som jag vill ha 120 kr för, för det tog så lång tid att göra den. Som du påpekar så är jag medveten om loppispriser och det är där det kommer ligga. Prissatt mina saker och får jag sålt allt så får jag runt 5000:- !! :D Så det är MYCKET saker det handlar om, om man tänker på att snittpriset kommer vara ca 30:- per pryl :)
  • Anonym (rädd!!!)
    Utropstecknet skrev 2013-09-13 01:25:40 följande:
    Sälj på loppis du! Köper folk så köper de, köper de inte så köper de inte. Du är din största fiende och din största kritiker. Stå inte i vägen för dig själv!
    Tack för peppen! :) 
  • Utropstecknet

Det var så lite ts! Givetvis ska du stå för att det är du som designat smyckena! När det kommer till konstnärlighet finns det ingenting som heter fint eller fult, bra eller dåligt utan det ligger helt i betraktatens öga.

Detta är ditt sätt att uttrycka dig på, det är på detta sätt DU vill designa smycken.

Var stolt över din kreativitet och var stolt över dina smycken och stå på loppisen med rak rygg och tala för och sälj in din kollektion!

• Anonym (rädd!!!)
    Utropstecknet skrev 2013-09-13 01:51:27 följande:
    Det var så lite ts! Givetvis ska du stå för att det är du som designat smyckena! När det kommer till konstnärlighet finns det ingenting som heter fint eller fult, bra eller dåligt utan det ligger helt i betraktatens öga.

Detta är ditt sätt att uttrycka dig på, det är på detta sätt DU vill designa smycken.

Var stolt över din kreativitet och var stolt över dina smycken och stå på loppisen med rak rygg och tala för och sälj in din kollektion!
    Åh, vad du är snäll som försöker stötta mig! :)
    Men jag våhåhåhåågar inte säga att det är jag som gjort sakerna :( det är inte bara smycken, det är ljusstakar, kuddfodral, överkast, dukar, waldorfdockor, lite smide (osv), ja saker som man nästan måste ha gjort på ett bra sätt, hanverksmässigt liksom. Hittar inte ordet!  Så det är inte bara design det handlar om, och jag vet inte om sakerna är tillräckligt bra gjorda.. :( 
Svar på tråden Sälja saker man gjort på loppis??