• Anonym (anonym)

smärta i mage, svank och höfterna

Hej! Jag undrar över en sak. 

Vart i ryggen gör det ont om det är njurarna? Hur känns det om det är njursmärta? Får man feber?

Jag har under några dagar fått ont i svanken, magen och höfterna på kvällen. Det går över snabbt men ibland tar jag värktablett så att det går över.

Idag gjorde det väldigt ont. Det känns nere i svanken, längre upp i njurtrakten och i magen lite under naveln på båda sidor. Jag började svettas, det kändes som mensvärk fast mycket värre, från ryggen och framåt. Nu känns det som det hugger och molar bak i svanken och fram i höfterna, ljumskarna och sedan fram i magen. Det svider i hela magen. Som mest lite under mellangärdet. 

När det onda kom bubblade det lite i magen också.

Tillägger att jag är gravid i vecka 6+6. Inga blödningar eller sådana konstigheter. 

Jag dricker ganska dåligt. Har dock druckit liite mer nu de senaste dagarna sedan jag börjat få ont. Jag har känt lite på ryggen och jag är öm när jag trycker långt ner i ryggen/svanken. Nästan höfterna. 

Vad kan detta vara? Kan det vara njurarna och bör jag vara orolig? Blir jätte rädd och orolig för missfall eller att njurarna håller på att kollapsa.. 

Lider av ångest...  

• Svar på tråden smärta i mage, svank och höfterna
  • Anonym (anonym)

Kan även tillägga att det gör ont när jag lyfter min son på 9 månader. 

• Anonym (xx)

har du uppblåst mage och blod i urinen?

• Anonym (anonym)

Det strålar även ner i höger ben. Har haft kramp under högra foten några gånger. 

När jag dunkar på sidan av ryggen känns det lite uppåt mot ryggen och fram i magen. Det känns konstigt. Vet inte om det ska kännas lite konstigt eller om det är ett dåligt tecken? När jag dunkar där revbenen slutar i ryggen så känns det typ ingenting.. Vet inte hur hårt man skad dunka? Kan det kännas konstigt även om det inte är njurarna?  Blir iallafall supernervös..  

• Whitetrash86

låter mer som typ foglossningen eftersom kroppen inte hade mycket tid på sig att läka mellan graviditeterna.

• Anonym (anonym)
    Anonym (xx) skrev 2013-09-10 23:41:00 följande:
    har du uppblåst mage och blod i urinen?
    Ingen blod i urinen. Och ingen uppblåst mage. 

Bara pågrund av graviditeten fast långt ner.  
  • Anonym (anonym)
    Whitetrash86 skrev 2013-09-10 23:47:47 följande:
    låter mer som typ foglossningen eftersom kroppen inte hade mycket tid på sig att läka mellan graviditeterna.
    Okej. Kan man få så ont i magen och ryggen av det? 

Har inte drabbats av det innan så har ingen aning om hur det känns.  
  • Anonym (anonym)

När jag äter får jag en fruktansvärd magknip. Samt gaser, illamående och smärta i magen. 

• Anonym (Ibs)

Kanske förstoppning? Jag för ont på det sättet i magen var/varannan dag pga min ibs!

• Anonym (anonym)
    Anonym (Ibs) skrev 2013-09-11 06:27:17 följande:
    Kanske förstoppning? Jag för ont på det sättet i magen var/varannan dag pga min ibs!
    Nja, inte förstoppad. 

Jag satt  och åt nudlar och helt plötsligt gjorde det superont i magen igen och fick springa på toa. Inte likt min mage.  Så det var snarare tvärtemot förstoppning. 
  • amanda h

Det låter som att det kan ha att göra med gallan, ev gallvägsinflammation/sjukdom. Iaf tycker jag att du ska gå till doktorn!

• Anonym (anonym)
    amanda h skrev 2013-09-11 13:27:19 följande:
    Det låter som att det kan ha att göra med gallan, ev gallvägsinflammation/sjukdom. Iaf tycker jag att du ska gå till doktorn!
    Okej. Men gör inte det ont längre upp då? För detta kändes som det var i tarmarna låångt ner i magen.. 

• Solaika

När det gör ont i njurarna sitter smärtan i ryggen bara och då strax under revbenen typ. Påverkar inte tarmsystemet alls.

• Anonym (anonym)
    Solaika skrev 2013-09-11 23:07:46 följande:
    När det gör ont i njurarna sitter smärtan i ryggen bara och då strax under revbenen typ. Påverkar inte tarmsystemet alls.
    Okej.

Vet du hur smärtan känns? 

• Solaika

Njursmärta? Ja, tyvärr. Be någon knacka dig på ryggen med knogarna. Inte så hårt men ändå knacka lixom. Ungefär där revbenen tar slut. Det känns som ryggen ska explodera om det är njurarna. Typ

• Anonym (anonym)
    Solaika skrev 2013-09-12 07:16:10 följande:
    Njursmärta? Ja, tyvärr. Be någon knacka dig på ryggen med knogarna. Inte så hårt men ändå knacka lixom. Ungefär där revbenen tar slut. Det känns som ryggen ska explodera om det är njurarna. Typ
    Okej. Nej så känns det inte på mig när min sambo knacka. 

Så då behöver jag kanske inte oroa mig över njurarna?.... 
  • Solaika

Nej, det låter inte som njurarna alls. Galla möjligen men jag tycker inte det låter riktigt så heller.

• Anonym (anonym)
    Solaika skrev 2013-09-12 18:19:48 följande:
    Nej, det låter inte som njurarna alls. Galla möjligen men jag tycker inte det låter riktigt så heller.
    Okej. 

Min syster fick nyligen sin galla bortopererad efter förhöjda levervärden och smärtor. Så hon blev inlagd och fick vänta flera månader på att få en tid till operation. Fast nu ångrar hon sig, hon har ondare nu och flera anfall än hon hade innan. Hon är bara 1 år äldre än mig (19år). '
    Läkaren tycker jag är för ung för att det ska kunna vara gallan fastän jag har berättat att min syster har fått operera bort den och även min farfar har problem med den. 

Så jag vet inte hur jag ska lyckas övertala läkaren till att kolla gallan.. Men sen kanske det inte är gallan heller. 
Svar på tråden smärta i mage, svank och höfterna