Roaccutan och pormaskar
Nästa vecka ska jag äntligen, efter 13 år med acne i ansiktet, påbörja en behandling med Roaccutan. Frågan är om pormaskar också försvinner efter man har slutat?
Nästa vecka ska jag äntligen, efter 13 år med acne i ansiktet, påbörja en behandling med Roaccutan. Frågan är om pormaskar också försvinner efter man har slutat?
Hej! Har du börjat? Hur går det? Jag kommer antagligen börja nästa vecka.
Hej! Ja jag påbörjade behandlingen i september. Sist jag var på återbesök såg läkaren redan förbättring. Gick hem och tittade i förstoringsspegel och ser att mina porer, har blivit mycket finare och det har ju gjort att jag inte får några pormaskar heller. Jag kan få finnar fortfarande, men det tar ju minst ett halvår innan de brukar försvinna så till sommaren ska det nog vara bra.
Det låter ju jättebra! Har du några biverkningar?
Min hudläkare tyckte jag skulle testa differin först, a-vitamin fast kräm. Så jag ska ge den 8v så får vi se sen om det blir roaccutan.
Eksem på handryggarna, vilket jag i för sig hade sedan innan. De här är bara av en annan karaktär och kliar tack och lov inte lika mycket. Lite torrare läppar och lite torra ögon, men inget extremt. Har vid något tillfälle känt mig torr i näsan och hårbotten men det har gått över.
Jag har känt mig lite mer "virrig" är normalt under den här tiden, men jag är osäker på om det är läkemedlet eller stress. Det här med biverkningar verkar vara lite överdrivet... Bara man inte blir gravid och kollar levern. Be om att få mjukgörare (/ögondroppar mm) på recept om du behöver det under behandlingen så slipper du stå för allt själv.
Trist att du inte får Isotretinoin (Roaccutan) direkt istället. Hudläkare är ju medvetna om att Differin mm, och även p-piller och antibiotika, inte hjälper så mycket och att det kommer tillbaka när man slutar använda det. Men man är väl restriktiv med Isotretinoin (/Roa) bara pga att det är så fosterskadande...
Är det någon slags kräm med tretinoin? Det ska i så fall vara bra av vad jag har läst.(Aberela, fast det verkar ha utgått).
Nej, det är inte tretinoin i. Hudläkare sa att det här var det nya Aberela men att Aberela som inte finns längre var bättre. Hon sa också att om det fungerar så är till att smörja typ alltid. Förutom sommarmånaderna då.
Det oroar mig lite, om det visar sig att det här inte fungerar så är det februari, eftersom jag skulle ge det 8v ska jag då äta roaccutan i 6 månader så blir det ju mitt över sommaren så då kanske jag måste vänta till hösten :(
Ja, det är ju trist. Det är ju långt ifrån alla som får problem med solen men har man väl påbörjat behandlingen vill man väl gärna fortsätta...utan att sitta inne hela sommaren. Själv är jag bara glad över att det är en varm vinter och man slipper problem med överdrivet torr hud. Har du provat antibiotika? Jag har tagit Tetralysal några gånger men tålde inte solen av det (trots att jag inte ens blir röd annars!) och provade efter det Ery-Max som man inte blir solkänslig av. Ery-Max hjälpte inte för mig, men det kan ju vara ett alternativ om du skulle behöva vänta till i höst.
Nej jag har inte provat antibiotika. Jag har sällan finnar det är pormaskar som är mitt problem och antibiotika hjälper väl mot just bakterierna, inte talgoroduktionen, så jag antar att det är därför det inte varit aktuellt för mig.