• Linda 203

Skrik ont i huvudet.

Min äldsta dotter fyller 7 i december. Hon har sedan hon var drygt 3 år haft ont i huvudet i omgångar. Ibland kan det gå månader innan hon har ont. Jag minns första skrik ont gången, hon var på väg att fylla 3 år och vi skulle till dagis när vi står i hallen så vrålar hon rakt ut och tar sig för huvudet och skriker att det gör ont. Sedan dess har hon nog haft en 15-20 skrik ont omgångar under dessa 4 år. Hon har även "vanligt" ont. Nu de senaste 2 åren har det kommit allt oftare. Sommaren som gick nu har hon haft ont runt 4-5 gånger i månaden.

När vi var på hälsosamtal i skolan ( NOLLAN) så berättade jag om detta, varpå vi skulle skriva en huvudvärks dagbok och så har vi också gjort.

Igår när vi kom hem så tog vi av oss sen satte hon sig i hallen oh vrålade och skrek och tog sig om huvudet  och skrek att det gjorde jätte ont. Hon fick då ipren och jag bäddade ner henne i en mörkt svalt rum där hon slumrade till lite. Drygt 2 timmar senare så vrålar hon igen att hon har jätte ont. Efter lite mys och massage vid tinningen så somnar hon.
    Sitter i soffan och hör hur hon jämrar sig oh liksom gör " det gör ont" ljud. Går in och då ligger hon och gråter och när jag frågar om hon har ont så nickar hon oh hon börjar gråta ännu mera.
     Gör samma procedur igen med massage. Hon somnar även denna gång. Jag går och lägger mig och vaknar under natten av världens ilvrål rusar in till henne och samma igen hon har skrik ont i huvudet plus att hon drömt läskigt.

Hon får nu ipren igen oh jag gör samma procedur. Hon somnar igen.

Hon är idag hemma från skolan. Fortfarande ont i huvudet och slö inte alls sig själv vilket är fullt förståligt huvudetvärk får ju vem som att bli liggande och trötta.

Men till min fråga NÅGON som varit med om detta ?? Vad var felet? var det bara vanlig huvudont eller barn migrän?

HUr gick ni till väga med doktorer osv osv...

BERÄTTA GÄRNA hur ni har det eller haft det.              

• Svar på tråden Skrik ont i huvudet.
  • Philippa

Du ska ringa din vårdcentral redan idag och boka tid!

• Vintermorgon

Det finns tre andra typer av huvudvärk som jag känner till utöver migrän:

Hortons huvudvärk: mycket intensiv smärta som kan jämställas med njurstensanfall. Stegras snabbt till ett maximum och efter 15 minuter upp till 3 timmar sjunker den snabbt undan. Samtidigt som värken föreligger ett eller flera av följande symptom: tårbildning, röd ögonvita, nästäppa, liten pupill kombinerad med nedhängande ögonlock. Det är en periodiskt fortlöpande sjukdom som brukar återkomma med dagliga timslånga attacker i besvärsperioder på några veckor upp till några månader, oftast någon gång per år...

Temporalisarterit: ytlig svår skärande huvudvärk, ofta lokaliserad till ena eller båda tinningarna och förenad med hårömhet. Smärtor i tuggmusklerna kan förekomma. Kan leda till blindhet om inte behandlas.

Trigeminusneuralgi: Anfallsvis intensiv smärta i området: kinden överläppen, underkäken. Huggande, blixtrande värk som varar från sekunder till flera minuter. Det kan utlösas av ansiktstvätt, tandborstning, rakning, tal, tuggning...

Nu är dessa ganska ovanliga (ca en på tusen drabbas och din dotter är inte direkt i den mest utsatta gruppen) men kanske värt att nämna att de finns... Det kan ju vara att din dotter har väldigt svår migrän.

Svar på tråden Skrik ont i huvudet.