• Idanorsk

Hur förklara alla läkarebesök för chefen?

Jag är gravid i vecka 12 och undrar vad jag ska säga till chefen varje gång jag är hos läkare/barnmorska. Bara den här veckan har jag varit på barnmorskemottagningen två ggr, och nästa vecka ska jag dit igen. Jag vill inte berätta att jag är gravid, men chefen undrar nog varför jag är hos läkare så himla ofta! Har hon rätt att fråga vad mitt frånvaro beror på?

• Svar på tråden Hur förklara alla läkarebesök för chefen?
  • accept

Var ärlig? Devajar jag varit, har gått utmärkt, och min chef har varit förstående.

Julia April -11, Tvillingar Februari-14
  • Gladskit

Om arbetsgivaren frågar varför du söker ledigt så är det klart att du måste tala om vad du ska göra.
    Du har ingen möjlighet att lösa detta med flex, längre lunch etc? Så att du jobbar igen tiden utan att söka ledigt? Då behöver du ju inte tala om vad exakt du ska göra. 

• blomman07

Du måste absolut inte vara ärlig. Om dy vill kan du ju ändå vara öppen och säga att du inte riktigt klarar av att prata om det ännu, att du vill ha fler läkarbesök först. Du kan ju be läkare skriva intyg utan att avslöja anledningen till besöket. Jag har blivit sjukskriven utan att min arbetsgivare visste varför, han respekterade det.

• Selmalinen

Skyll på att du ska till tandläkaren och att du sedan fått återbesök för att fixa en lagning. Eller om du har barn kan du ju dra en vals om att hon han ska kolla synen. På mitt jobb skulle d inte vara förstående tyvärr :(

Svar på tråden Hur förklara alla läkarebesök för chefen?