• Dulcinea

De bara juckar på varandra!

Hej!

Jag behöver lite råd angående min lilla Yorkie. Han är 1 år och 9 mån och har en hundkompis som också är hane och ca 1 år.

När jag och min kompis träffas med våra hundar är det enda de är intresserade av att jucka på varann! Min hund juckar nästan aldrig annars, någon enstaka gång när han är lekfull försöker han sätta igång men vi tillåter honom aldrig att göra det.

Vi försöker att avbryta dem när de juckar på varann men det blir olidligt till slut då vi får hålla koll på dem hela tiden och all tid går åt till att sära på dem.

Någon som har tips? Glad

• Svar på tråden De bara juckar på varandra!
  • Dexter dot com

Juckande har inget med dominans att göra och är väldigt sällan sexuellt utan en överslagshandling när hundar blir uppspelta och stressade. Kan dom inte leka så strunta i att släppa ihop dom utan gå koppelpromenader istället.

• Dulcinea
    YummyMami skrev 2013-09-11 09:42:44 följande:
    De kan vara uttråkade, de kan hålla på och dominera varandra i tur och ordning på skoj eller något?

Ja det är precis det de gör verkar det som!

Tack för ditt inlägg! =) 
  • Dulcinea
    MrsKnapa skrev 2013-09-11 09:46:36 följande:
    Varför vänta med att bryta tills dem redan börjat??
    För att vi vill ju inte avbryta dem när de bara leker?
  • Dulcinea
    Dexter dot com skrev 2013-09-11 09:51:28 följande:
    Juckande har inget med dominans att göra och är väldigt sällan sexuellt utan en överslagshandling när hundar blir uppspelta och stressade. Kan dom inte leka så strunta i att släppa ihop dom utan gå koppelpromenader istället.
    Jag blir lite förvirrad, har hört och läst att juckande inte är sexuellt men väl dominansbetingat? När de var mindre kunde de leka med varann men nu den senaste gången var det BARA juckande och det verkar som att det blir värre ju äldre de blir... Får nog göra som du säger och bara gå koppelpromenader men ibland vill vi att de ska springa löst I skogen så det är ju synd om inte det funkar...

Tack för ditt inlägg!  
  • silverdröm

Jag har hört att det kan vara stressrelaterat , rastlösa men kan också va ett sätt att visa att dem accepterar varann i flocken(?). Det är vad jag hört, och när dem gör det på människor så kan det istället handla om stress och dominansbeteende. Min äldre tik kan jucka på den yngre i samband med löp och tror de bror på att hon är då konstig i kroppen, och den yngre juckar på den äldre när hon är rastlös, alltså stressbeteende på båda mina. Tar man en längre promenad och lite utmaningar för hjärnan, lägga ut godis så de få söka tex. så brukar de va nöjda och lugna, och de leker mycket bättre också:) om du gör som du säger börja med koppel och sedan avsluta med att de få vara lösa så kommer de nog kunna leka istället.

• Dulcinea
    silverdröm skrev 2013-09-12 11:12:33 följande:
    Jag har hört att det kan vara stressrelaterat , rastlösa men kan också va ett sätt att visa att dem accepterar varann i flocken(?). Det är vad jag hört, och när dem gör det på människor så kan det istället handla om stress och dominansbeteende. Min äldre tik kan jucka på den yngre i samband med löp och tror de bror på att hon är då konstig i kroppen, och den yngre juckar på den äldre när hon är rastlös, alltså stressbeteende på båda mina. Tar man en längre promenad och lite utmaningar för hjärnan, lägga ut godis så de få söka tex. så brukar de va nöjda och lugna, och de leker mycket bättre också:) om du gör som du säger börja med koppel och sedan avsluta med att de få vara lösa så kommer de nog kunna leka istället.

Tack för tipset, ska nog testa det! =)
  • Dexter dot com
    Dulcinea skrev 2013-09-12 11:03:08 följande:
    Jag blir lite förvirrad, har hört och läst att juckande inte är sexuellt men väl dominansbetingat? När de var mindre kunde de leka med varann men nu den senaste gången var det BARA juckande och det verkar som att det blir värre ju äldre de blir... Får nog göra som du säger och bara gå koppelpromenader men ibland vill vi att de ska springa löst I skogen så det är ju synd om inte det funkar...

Tack för ditt inlägg!  
    Juckande är sällan dominansbetingat. En dominant hund är självsäker och behöver aldrig hävda sig själv genom juckande eller bråk utan bjuder ofta på sig själv genom att lägga sig i lek osv.
    Dominans över arterna existerar inte dvs mellan hund-människa utan en hund som juckar på folk är oftast uppspelt,osäker eller frustrerad.
    I samband med löp kan tex tikar rida på varann i uppvaktningssyfte men det har ingenting med dominans att göra.
    Bland det härligaste som finns är ju hundar som får springa av sig och busa ihop men blir det bara stress av det hela så försök hitta en annan kamrat till din hund. 
  • kirakira

Det är inget du behöver fästa så mycket vikt vid. Oavsett vad det betyder, är det harmlöst beteende och ser mest roligt ut. 

• Apopan

Min hund (hane) hade en hundkompis som han lekte jättemycket med, tills det en dag slog slint för honom och juckade bara så fort han fick chansen. Det var helt klart för att han blev alldeles för glad/uppspelt när han träffade honom, och vi fick faktiskt aldrig riktigt bukt på det mer än att de kan vara nära varandra utan att min satt igång Men leka kan de inte (spelade ingen roll hur trött han var) . Dock går det bra med andra hundar. 

Jag kan anta att det är på liknande sätt med era hundar. Mycket hormoner i kroppen och så blir det en överslagshandling. Ni får helt enkelt göra lugna saker tillsammans istället, och så hitta en hundkompis som din inte reagerar på samma sätt med. 

• Dulcinea
    Apopan skrev 2013-10-29 20:16:55 följande:
    Min hund (hane) hade en hundkompis som han lekte jättemycket med, tills det en dag slog slint för honom och juckade bara så fort han fick chansen. Det var helt klart för att han blev alldeles för glad/uppspelt när han träffade honom, och vi fick faktiskt aldrig riktigt bukt på det mer än att de kan vara nära varandra utan att min satt igång Men leka kan de inte (spelade ingen roll hur trött han var) . Dock går det bra med andra hundar. 

Jag kan anta att det är på liknande sätt med era hundar. Mycket hormoner i kroppen och så blir det en överslagshandling. Ni får helt enkelt göra lugna saker tillsammans istället, och så hitta en hundkompis som din inte reagerar på samma sätt med. 

Tack för ditt svar! Det kan ju vara så, de har känt varandra sen de båda var valpar, min är väl knappt ett år äldre än hennes hund. Det är ju bara så tråkigt för oss eftersom vi är bra vänner och vill kunna ses ihop med våra hundar. Men jag tror att vi i så fall helt enkelt måste vänja dem vid att gå promenader tillsammans med oss och inte hoppa på varandra, det har funkat tidigare. Men släpper vi dem lösa blir det bara juckande. =)
  • YummyMami

Fast... Jag kastrera kirurgiskt min ena och den andra chikastrera jag. De blev snart lugnare, men visst ibland är de ändå igång och juckar på varandra i turordning. Framförallt när de leker ett tag och då brukar jag bara säga åt dem och lägga av, vilket de oxå gör. Men som okastrerade så lyssna de inget, helt förbannat insnöade var de på det nöjet.

Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Dulcinea
    YummyMami skrev 2013-11-02 14:42:00 följande:
    Fast... Jag kastrera kirurgiskt min ena och den andra chikastrera jag. De blev snart lugnare, men visst ibland är de ändå igång och juckar på varandra i turordning. Framförallt när de leker ett tag och då brukar jag bara säga åt dem och lägga av, vilket de oxå gör. Men som okastrerade så lyssna de inget, helt förbannat insnöade var de på det nöjet.
    Ja jag känner ju inte att det är ett problem för övrigt, han juckar inte på någon eller något annat så kastrering är väl inte aktuellt i nuläget. Men det är som du säger, de är totalt insnöade och man får ingen som helst kontakt med dem. När de var mindre och min hund började jucka på den andre lät vi honom hållas tills den andre sa ifrån själv och det funkade mkt bättre. Men nu verkar de tycka att det är lika kul båda två =)
Svar på tråden De bara juckar på varandra!