• Mamodi

Erfarenhet av IKEA-kombinerad tvättmaskin/torktumlare?

Vi behöver skaffa en kombinerad tvättmaskin/torktumlare och kollar på både nya och begagnade. Men utbudet verkar vara mycket begränsad jämfört med separata tvättmaskin/torktumlare. Vi har möjlighet att placera två separata på varandra, men vårt badrum är väldigt lite...

Nå, den billigaste och rekommenderade varianten (Hotpoint/Electrolux) på Elgiganten kostar runt 9.000 kr. Det är lite för dyrt för vår nuvarande ekonomi..
    Nu har vi även tittat på Ikeas variant av den kombinerad tvättmaskin/torktumlare som heter RENLIG FWM7D5 och kostar 5.800 kr. och med 5 års garanti. Tyvärr vet jag inte vad detta är för maskin. Har du erfarenhet av en sådan eller annan motsvarande maskin? Kan du rekommendera den?

Vi tvättar i genomsnitt och max 5 maskintvättar/vecka.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-29 23:29
    Har du erfarenhet av Electrolux (EWW 148540 W)? För- och nackdelar med den?
  • Svar på tråden Erfarenhet av IKEA-kombinerad tvättmaskin/torktumlare?
  • BuoBä

Min erfarenhet är att de där maskinerna varken brukar tvätta eller torka särskilt bra. IKEAs vitvaror har väl dessutom inte bästa ryktet.

Behöver ni verkligen en torktumlare? (Eller är det bara jag i hela världen som aldrig har fattat vitsen med det?) En bra tvättmaskin med högt varvtal på centrifugering får man relativt billigt, och en uppfällbar torkställning ovanför tvättmaskinen brukar svälja en hel del tvätt. 

• straw2008

Den kommer inte tvätta eller centrifugera bra. Om du har en maskin som centrifugerar lägre än 1400 varv/minut blir det väldigt dyrt o drygt att torka. Köp 2 relativt nya på blocket o ha på varandra istället. Efter att ha köpt Ikeas egna vitvaror till ett helt kök så säger jag, aldrig mer.

I kinamockaskogen.....
  • Mamodi

Vårt badrum är tyvärr allt för trångt, men visst finns ju plats ovanpå en tvättmaskin om man nu ändå ska placera den där.
    Ja, det är också min erfarenhet av Ikea möbler, men jag var lite osäker med vitvaror, eftersom det står om dem att de "tillsammans med Electrolux har tagit fram dessa maskiner"..

Nå, det lutar åt att köpa separata maskiner, men på blocket... Kan man verkligen hitta relativt nya och billiga där?

• FjärilVingad73

Nu har jag ifs inte en från IKEA, men dock kombinerad; och torkprogrammet suger. Tvättar bra gör den dock!

I am an acquired taste. Don't like me? Acquire some taste!
  • straw2008

Man får det man betslar för. Vet inte folk det i allmänhet ?

I kinamockaskogen.....
  • Mamodi

Ok, nu har vi bestämt oss för att köpa två separata maskiner- tvättmaskin och torktumlare till vårt lilla badrum.

Idag var vi på Elgiganten och det fanns en uppsjö av olika modeller osv. Vi kunde inte bestämma oss för något eftersom man tyckte att det bästa var de dyraste, enligt försäljaren... Dessutom har maskinerna olika mått, vilket innebär att alla torktumlare inte passar att placera på vilken tvättmaskin som helst!!! 

Så jag behöver ett tips på två maskiner som inte kostar mer än omkring 6.000 kr. Någon med tips?

• straw2008

Vi har precis köpt en Bosch way32890SN. Kostade 12 då vi köpte men elgiganten har den för 6000 nu. har ALDRIG i mitt LIV varit med om en så bra maskin. Aldtig att jag byter bort märke eller så efter att ha haft denna.

I kinamockaskogen.....
  • Mamodi

Den modellen hittar jag inte på elgigantens hemsida, däremot på prisjakt. Den kostar dock över 10 000.

• Dr Mupp

Cylinda gillar jag. 

Vi har haft tre stycken. Ettan köptes begagnad, då var den ca 10 år gammal. Efter fem års hårt slit hos oss så dog den ca 15 år gammal.
    Nummer två dog efter 8 år och nummer tre är ungefär ett år gammal

Vi har även cylindas torktumlare ovanpå tvättmaskinen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • straw2008
    BuoBä skrev 2013-09-11 10:47:24 följande:
    Min erfarenhet är att de där maskinerna varken brukar tvätta eller torka särskilt bra. IKEAs vitvaror har väl dessutom inte bästa ryktet. Behöver ni verkligen en torktumlare? (Eller är det bara jag i hela världen som aldrig har fattat vitsen med det?) En bra tvättmaskin med högt varvtal på centrifugering får man relativt billigt, och en uppfällbar torkställning ovanför tvättmaskinen brukar svälja en hel del tvätt. 

Vi MÅSTE ha det. Köpte min första i juli detta året har tidigare hängt. Vi är 5 i familjen, alla använder minst ett par strumpor samt ett par underkläder om dagen dvs 3"items" per person, plus stora kläderna samt lakan. ca 20 små saker om dagen bara i underkläder, dvs 150 småsaker i VECKAN att hänga ?? GLÖM DET.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Mamodi skrev 2013-09-13 09:12:51 följande:
    Den modellen hittar jag inte på elgigantens hemsida, däremot på prisjakt. Den kostar dock över 10 000.

Ursäkta det var mediamarkt som hade den på rea, var där i helgen. Den samt cylinda med minst 1400 varv i centrifug är GALET bra :)
    I kinamockaskogen.....
  • Mamodi

Jag har hittat en begagnad tvättmaskin/torktumlare för ett rimligt pris, Electrolux (EWW 148540 W). Har du erfarenhet av denna maskin? För- och nackdelar med den?

• LyckligaLina

Köpte nyligen en elektrolux EWW1686HDW på nätet via electroworld. Jag är mycket nöjd. Stor trumma, bra kapacitet och många program.

Svar på tråden Erfarenhet av IKEA-kombinerad tvättmaskin/torktumlare?