Blödning vid tiden för ägglossning.
Hej!
Jag har på senare tid börjat få mindre blödningar vid ägglossningen. Något jag inte haft sedan jag var yngre. Efter denna blödning så kan det komma lite blod då och då,inte mycket utan kanske någon droppe eller strimma fram tills mensen. Och mensen brukar inte heller vara speciellt riklig eller långvarig. Kanske 2-3 dagar. Sedan slutar det blöda helt fram tills nästa ägglossning.
Jag brukar förutom blödningarna ha lite molande värk i magen och humörsvängningar,precis som vid mens.
Jag har alltså fått större besvär med min ägglossning nu på senare tid.
Jag är 41 år gammal och fick mitt andra barn för 2 år sedan. Kan min ålder eller graviditeten ha påverkat min ägglossning?
Eller kan det vara någon sjukdom?
Min farmor dog till följd av livmodercancer som spred sig och det gör mig naturligtvis rädd att även jag ska ha drabbats.
Det senaste cellprovet som togs för c:a 2 år sedan var dock normala.
Tilläggas ska att jag har en benägenhet att stressa upp mig för saker och blir lätt nervös och orolig. Något jag vet kan påverka menscykeln.
Jag använder inga p-medel just nu,förutom kondom.
Har tidigare ätit kombinerade p-piller och nu senast Cerazette soom jag slutade med för några månader sedan,kanske ett halvår sedan.
Kan detta ha någon inverkan,eller kan jag få ordning på detta om jag börjar äta p-pilller igen?
Jag hade aldrig några problem då jag åt kombinerade p-piller,men slutade med dessa då jag blev gravid och ammade och fick sedan cerazette då jag ammade.
Slutade dock med cerazette pga att jag fick problem med humörsvängningar och lite oregelbundna blödningar.
Skulle vilja börja med Trinovum igen som jag åt tidigare,men vet inte om man skriver ut det till kvinnor i min ålder.
Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack på förhand!