C däck?
Har en -05 ford galaxy och den är utrustad med c däck, min undran är, måste man ha c däck eller kan man ha vanliga. Vad är bäst att ha?
Går den igenom besiktningen med vanliga eller måste man ha c däck?
Har en -05 ford galaxy och den är utrustad med c däck, min undran är, måste man ha c däck eller kan man ha vanliga. Vad är bäst att ha?
Går den igenom besiktningen med vanliga eller måste man ha c däck?
C-däck är ju däck med kraftigare struktur, och jag pratar inte om mönstret, utan däckets uppbyggnad.
Det är inte helt ovanligt att bilar som ska lasta mer är utrustade med detta, då de måste klara sidokrafter och vikter bättre. Ford Galaxy är en lite större bil, och det är kanske inte förvånande att den har C-däck, då det ryms.. ja, vad tar den? 7 personer? Det kan bli en del påfrestningar.
Jag skulle säga sähär: Jag skulle kanske inte kört med C-däck utan valt andra "vanliga" och då förmodligen kompenserat med ett lite större hjul/fälg. Det beror på hur man använder bilen och hur mycket man lastar. Men bilar efter 1997 har ju helbilsgodkännande och man får egentligen inte ändra hjulstorlek/rullomkrets med speciellt många procent, men vanliga persnbilar (helbilsgodkända) med liiiite större hjul som i alla fall jag besiktigat, har det inte bråkats något om. Jag har sällan haft väldigt mycket större hjul iof.
Men om du är kvar på samma fälg (det är 16 tum standard va?) och kanske använder din Galaxy för vad det är tänkt, d.v.s lite större transporter, då hade jag nog ändå satsat på C-däck igen.
Och du, kolla i regbeviset - står det att bilen ska ha C-däck där, ja då vill Besiktningen att du ska ha det.
Ärligt talat finns det ganska mycket diskussion om detta och jag tror man får väldigt olika svar beroende på vem man pratar med - vissa hävdar att renodlade transportbilar ska ha C-däck, men andra bilar, "familjebussar" eller liknande, inte egentligen behöver det. Himla svårt det där.
Här är faktiskt en länk där man pratar om C-däck:
http://typ2-klubben.com/index.php/moetesplatsinteraktiv-sektion/forumdiskutera-haer/8-arkiv-2001-2010/48729-c-dack-eller-inte-c-dack-det-ar-fragan
tack så mycket för era svar:) Vi använder bilen när vi är alla i familjen, då använder vi 6 av sju säten. Ska kolla regbeviset:)