Gravid under ett vikariat? Vad händer sen?
Jag, som så många andra, har en så otrolig barnlängtan! Men självklart så vill jag ju egentligen ha allt planerat och stabilt innan vi ens börjar försöka bli gravida men längtan tar övertaget allt för ofta ;). Jag jobbar just nu på säs som usk-vikarie och har jobbat sedan mitten av april men dock bytt avdelning mellan. Sakta men säkert börjar jag känna mig allt mer säker på jobb-fronten i och med att mitt vikariat hela tiden blir förlängt men helt säker kan man ju aldrig vara. Min backup plan är att plugga ssk men jag känner att jag allra, allra helst vill vänta med det och istället bilda familj först. Min sambo är verkligen noga med att vi ska nå de mål som vi (läs han;)) har satt upp innan vi skaffar barn och ett av de är att jag ska ha ett fast jobb. Men som många vet så är det ju i princip omöjligt att få fast som undersköterska idag. Man får vänta ganska många år och jobba väldigt hårt om man inte har väldigt tur och glider in på ett bananskal. Min fråga lyder iaf hur det skulle fungera om man skulle bli gravid under ett vikariat? Har man rätt till föräldraledighet och ordentlig mamma-penning oavsett? Hur fungerar det med ledighet? Är man "tvingad" att vänta med barn ändå om man vill ha en stabil inkomst under ledigheten? Vad händer med anställningen under graviditeten om den är tidsbegränsad som vikariat så många gånger är? Är det vanligt att man som vikarie, efter ledigheten, kan få komma tillbaka till samma jobb? Jag vill så himla gärna bilda min egna familj med min sambo men samtidigt så vill man ju inte riskera att bilda familj och sen inte kunna försörja för sig. Vore så otroligt tacksam för svar!