• lindaothomas

    frågor ang. adoption

    HEJ

    Lite frågor ang. adoption.

    jag och min man vill adoptera nångång !
    va ställs de för krav?

    va kostar det?
    hur lång kötid/väntetid är det ungefär?
    väljer man land?
    önskar man ålder eller får man de som erbjuds?

    kom gärna med tips och förlag hur allt funkar..  

  • Svar på tråden frågor ang. adoption
  • JP01

    Anmäl er hos en eller flera organisationer för att tjäna in kötid hör i Sverige, för många länder måste man först köa några år i Sverige innan man får skicka iväg ansökan. Ni måste vara gifta, så om ni inte är det fixa det, vissa länder har krav på äktenskapets längd. Det kostar en del med hela processen , några hundra tusen kan det landa på för länder med länge vistelse i landet. Sedan finns det en massa olika villor för de olika länderna men det kan ni läsa mer om his organisationerna. Lycka till!

  • Queenie70
    Loriyana skrev 2014-01-22 21:17:51 följande:
    Tyvärr är det nog rätt vanligt. Gräsligt enligt min mening. Som om inte barnet har fått genomgå tillräckligt! 



    Så hemskt? Byta land, sammanhang, språk, bli hämtad av nån man inte kan komunicera med och sedan helt plötsligt bli kallad nåt annat och förlora sitt namn. Men vissr blir väl adoptionsföräldrar utbildade i processen? Ordentligt utredda är de ju i alla fall, så det borde ju vara normalt folk...
  • fabbemam

    Tyvärr är verkligheten den att barnet kanske aldrig har blivit tiltalad så många gånger med sitt namn så att det vet vad det heter fast det är mer än två år. Det finns så många anledningar till olika saker som vi adoptivföräldrar får lära oss på den obligatoriska utbilningen att ni kan känna er trygga med att vi vet vad vi gör i betydligt större utsträckning än de flesta oerfarna biologiska föräldrar.

  • Queenie70
    fabbemam skrev 2014-01-22 21:46:39 följande:
    Tyvärr är verkligheten den att barnet kanske aldrig har blivit tiltalad så många gånger med sitt namn så att det vet vad det heter fast det är mer än två år. Det finns så många anledningar till olika saker som vi adoptivföräldrar får lära oss på den obligatoriska utbilningen att ni kan känna er trygga med att vi vet vad vi gör i betydligt större utsträckning än de flesta oerfarna biologiska föräldrar.



    Finns få barn i tvåårsåldern som inte vet vad de heter även om de befinner sig på barnhem.
  • VNmamma

    Flickan i artikeln kommer ha kvar minst ett av sina ursprungsnamnet, så kräver namnlagen. Men det är ju inte säkert att det blir tilltalsnamn. Det kan finnas många skäl till att väljer ett nytt tilltalsnamn. Och jag tror knappast att paret upphör direkt med att tilltala flickan med hennes ursprungsnamn. Det fasas antagligen ut.

Svar på tråden frågor ang. adoption