• Anonym (Ts)

Galonkläder

Bara apropå, läste i en annan tråd. Hur gör ni med regnkläder till era skolbarn? Vi har alltid bara kört på med klassiska galonställ har tyckt det har funkat bra och inte så fasligt dyra, har fortfarande det till båda barnen. Funderar på om det kanske är dags att gå över till något annat (kanske ser lite barnsligt ut), när slutade ni med det till era om de nu har haft det.

• Svar på tråden Galonkläder
  • jonnashus

Har galon till mina, men det är väl en smaksak. Har fungerat bra så vi har kört på med det.

• Mellanmjölkens land

Har kört med skalkläder från start med undantag för den/de första veckorna när hon var blöjfri ute. Enklare att skölja av nedkissade galonisar än att behöva tvätta skalkläder. Galonisarna har hängt på förskolan som reserv.

• Anonym (Annonym)

Visst det hänger i skolan så det alltid finns.

• Anonym (Annonym)

Vissa gillar att kritisera även det.

• beccagranen

Kör tvådelat galonställ till pojken som går i Nollan/förskoleklass (hänger alltid där) har även ett par överdragsbyxor som han kan ha nu när det bara är fuktigt.

Till minstingen på strax över året kör vi galonoverall, köpte först en skaloverall från kaxs, men reklamera den efter att personalen påpekat att hon blev blöt i ändan efter sittande i blöta sandlådan. Fick då köppt en galonoverall med lättfodring, ska snart byta till en med fleec och även ha ett par galonbyxor med hängslen som kan vara utanpå overallen när slaskvintern kommer (rekomenderas, enkelt att spola av och inga dyngsura overaller)  

• Anonym (Ts)

Ska nog köra vidare på det.

• Anonym (Fsklärare)

Har alltid kört galonisar till mina egna barn,nu har de äldsta annan variant på regnkläder iom att de är äldre ,men fram till 1-2 har de haft " vanliga" galonisar med hängslebyxor. Jag har under mina år som fskl aldrig upplevt att barnen blivit svettigare eller varma eller upplevt obehag av galonisar, däremot har jag upplevt att många barn ( inte alla) sommar sk skalkläder blir blöta i rumpan då de är ute i regn. Vi som pedagoger har skalkläder och upplevde att de inte höll helt tätt vi tog kontakt med tillverkaren som talade om att kläderna skulle tåla en viss " vattenpelare" minns ej exakt hur mycket MEN att de INTE var gjorda för att vara ute i " timmar" i ösregn. Så att kläderna läckte igenom där de " tryckte" mot kroppen var något man fick räkna med med skalkläder enligt tillverkaren .( tex på axlarna) . Så att barnen då blir blöta i rumpan då de sitter mer eller mindre i vattenpölar är ju inte så konstigt. Enligt de vi var i kontakt med så var skalkläder avsedda och testade för att GÅ i regn inte för att SITTA i vatten och det säger sig ju själv att om man är i rörelse så rinner vattnet av .

• Anonym (Ts)
    Anonym (Fsklärare) skrev 2013-09-22 12:11:11 följande:
    Har alltid kört galonisar till mina egna barn,nu har de äldsta annan variant på regnkläder iom att de är äldre ,men fram till 1-2 har de haft " vanliga" galonisar med hängslebyxor. Jag har under mina år som fskl aldrig upplevt att barnen blivit svettigare eller varma eller upplevt obehag av galonisar, däremot har jag upplevt att många barn ( inte alla) sommar sk skalkläder blir blöta i rumpan då de är ute i regn. Vi som pedagoger har skalkläder och upplevde att de inte höll helt tätt vi tog kontakt med tillverkaren som talade om att kläderna skulle tåla en viss " vattenpelare" minns ej exakt hur mycket MEN att de INTE var gjorda för att vara ute i " timmar" i ösregn. Så att kläderna läckte igenom där de " tryckte" mot kroppen var något man fick räkna med med skalkläder enligt tillverkaren .( tex på axlarna) . Så att barnen då blir blöta i rumpan då de sitter mer eller mindre i vattenpölar är ju inte så konstigt. Enligt de vi var i kontakt med så var skalkläder avsedda och testade för att GÅ i regn inte för att SITTA i vatten och det säger sig ju själv att om man är i rörelse så rinner vattnet av .
    Lite så tänker jag också, nu går äldsta i trean men de har en skog som de leker väldigt mycket i och sitter även där och den råkar vara ganska blöt så utan bra kläder får de inte vara där och då känns det nog bäst med vanliga galonisar.
  • Anonym (Annonym)
    Anonym (Ts) skrev 2013-09-22 13:20:38 följande:
    Lite så tänker jag också, nu går äldsta i trean men de har en skog som de leker väldigt mycket i och sitter även där och den råkar vara ganska blöt så utan bra kläder får de inte vara där och då känns det nog bäst med vanliga galonisar.
    Det blir säkert jättebra med vanliga galonisar.
  • Anonym (Ts)

Tack för tipsen

• Anonym (Annonym)

Kan varmt rekomendera Kappahls galonisar, vi har haft dem i många år och har fortfarande, har tom gått att ha till flera barn. Slitstarka och rymliga i storlek.

• Anonym (varför inte)

Kör på det som fungerar bäst för er.

Svar på tråden Galonkläder