Anonym (Fsklärare) skrev 2013-09-22 12:11:11 följande:
Har alltid kört galonisar till mina egna barn,nu har de äldsta annan variant på regnkläder iom att de är äldre ,men fram till 1-2 har de haft " vanliga" galonisar med hängslebyxor. Jag har under mina år som fskl aldrig upplevt att barnen blivit svettigare eller varma eller upplevt obehag av galonisar, däremot har jag upplevt att många barn ( inte alla) sommar sk skalkläder blir blöta i rumpan då de är ute i regn. Vi som pedagoger har skalkläder och upplevde att de inte höll helt tätt vi tog kontakt med tillverkaren som talade om att kläderna skulle tåla en viss " vattenpelare" minns ej exakt hur mycket MEN att de INTE var gjorda för att vara ute i " timmar" i ösregn. Så att kläderna läckte igenom där de " tryckte" mot kroppen var något man fick räkna med med skalkläder enligt tillverkaren .( tex på axlarna) . Så att barnen då blir blöta i rumpan då de sitter mer eller mindre i vattenpölar är ju inte så konstigt. Enligt de vi var i kontakt med så var skalkläder avsedda och testade för att GÅ i regn inte för att SITTA i vatten och det säger sig ju själv att om man är i rörelse så rinner vattnet av .
Lite så tänker jag också, nu går äldsta i trean men de har en skog som de leker väldigt mycket i och sitter även där och den råkar vara ganska blöt så utan bra kläder får de inte vara där och då känns det nog bäst med vanliga galonisar.