• Ove Sundberg

Har 3veckors fått en hörselskada pga inbrottslarm??

För att göra en lång historia kort.

Jag, mamman och vår 3veckors bebis besökte ett nytt gym idag och jag stod precis vid dörren (gick inte in i lokalen, men fortf inomhus då det kändes lite kyligt ute) med henne i famnen medans mamman var inne och kollade priser.

Plötsligt går inbrottslarmet/brandlarmet (!??!!!) Riktigt riktigt jävla högt. Bebis ligger i min famn med höger öra, och min hand hinner jag täcka hennes vänstra öra med blixtsnabbt. Pressar rätt hårt med mjuka delen av min handflata och försöker sluta så tätt som möjligt så att ljudet verkligen inte ska nå hennes öra. Försöker rusa ut, men dörren ut är låst och man behöver dra nåt jävla kort. Får hjälp efter ca 20 sek och kommer ut i det tysta.

Mina/mammans öron ringer...men bebis fortsatte sova under hela tiden larmet gick (totalt upplevde bebis ljudet i kanske 30sek). Bebis verkar inte ha ont, hon ler/skrattar som vanligt förutom när hon är hungrig då hon gråter lite och blir lugn sen. Överlag verkar hon inte ha påverkats något överhuvudtaget, men jag ställer frågan ändå då jag (pappan) har en hörselsskada själv pga en arbetsolycka för länge sedan.

Kan vår bebis ha fått en hörselsskada?
    Enligt vårdcentralen/barnakuten kan man inte göra några tester nu ändå. H*n fick godkänt vid hörseln.

Vad kan vi göra?

/ Oroliga föräldrar.

• Svar på tråden Har 3veckors fått en hörselskada pga inbrottslarm??
  • Tonårsmamman1

Ni kan inte göra något, ni får vänta tills de kan testa henne. men jag tror inte att det är någon fara.

• Anonym (Lee)

Åh, detta inlägg får mig att minnas tillbaks på nojjan när mina barn var pyttesmå Nedvärderar absolut inte din rädsla, det är verkligt ärligt igenkännande.

För att svara på frågan: du höll händerna över barnets öron (mesta tiden) och barnet vaknade inte ens. Det är inte möjligt att drabbas av en förvärvad hörselskada och sova samtidigt. Slappna av nu ts

• Ove Sundberg

Kan vi märka någonting hemma? Några knep för att kolla om hon hör dåligt?

T.ex har bebis reagerat rätt kraftigt när man plockat in disken i maskinen. Men vill/vågar inte liksom utsätta hennes stackars öron för mer än nödvändigt. Känns som om man vill stänga in sig i en tyst grotta just nu :(

• Ove Sundberg
    Anonym (Lee) skrev 2013-09-11 20:13:10 följande:
    För att svara på frågan: du höll händerna över barnets öron (mesta tiden) och barnet vaknade inte ens. Det är inte möjligt att drabbas av en förvärvad hörselskada och sova samtidigt. Slappna av nu ts
    Det du säger verkar ju faktiskt alldeles logiskt. Bebis borde ju verkligen ha märkt av det, vaknat och blivit rädd.

Tack! 
  • SupersurasunkSara

Det sägs att det i magen är samma ljudnivå som på en storstadsgata vid 17 tiden. Jag tror inte det är någon fara, men vänta ett par dagar och testa sedan när hon ligger ner på rygg att pingla med en liten pingla eller liknande en bit från ena örat och se om hon tittar dit, gör samma med det andra.

• FruE

Håller med ovan, det är ingen fara. 

Vi var med om en liknande händelse när dottern var ca 1 vecka gammal. Vi låg på neontal och jag kom precis tillbaka till avdelningen efter att ha varit på annan avdelning och duschat. På långt håll i korridoren hör jag ett larm som går. Möter neopersonal som säger att det inte är någon fara, utan bara ett test. Men inne i rummet där bebisarna låg lät det ännu högre och vår dotter låg precis under sirenen. Som tur var låg hon inte med slangar just då så jag ryckte upp henne och gjorde precis som du, höll för hennes öron. Hon fortsatte sova.

Hörseltestet innan vi åkte hem några veckor senare visade ingenting och idag är hon en glad 1,5-åring som hör hur bra som helst.  

• Ove Sundberg
    FruE skrev 2013-09-11 20:21:39 följande:
    Håller med ovan, det är ingen fara. 

Vi var med om en liknande händelse när dottern var ca 1 vecka gammal. Vi låg på neontal och jag kom precis tillbaka till avdelningen efter att ha varit på annan avdelning och duschat. På långt håll i korridoren hör jag ett larm som går. Möter neopersonal som säger att det inte är någon fara, utan bara ett test. Men inne i rummet där bebisarna låg lät det ännu högre och vår dotter låg precis under sirenen. Som tur var låg hon inte med slangar just då så jag ryckte upp henne och gjorde precis som du, höll för hennes öron. Hon fortsatte sova.

Hörseltestet innan vi åkte hem några veckor senare visade ingenting och idag är hon en glad 1,5-åring som hör hur bra som helst.  
    Härligt att höra en solskenshistoria! Otroligt skönt att det gick bra för er dotter.
    Vi får hoppas på samma här, men det känns redan lite bättre. Tack!! 
  • pigglet
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-11 20:20:40 följande:
    Det sägs att det i magen är samma ljudnivå som på en storstadsgata vid 17 tiden. Jag tror inte det är någon fara, men vänta ett par dagar och testa sedan när hon ligger ner på rygg att pingla med en liten pingla eller liknande en bit från ena örat och se om hon tittar dit, gör samma med det andra.
    Hm, det testet gör man ju på bvc när barnet är 8 månader, ska Boel-test. Ts bebis är bara 3 veckor. Chansen att bebisen ska reagera med att vända huvudet åt rätt håll är rätt liten känns det som.

TS: ingen fara. Två av våra bebisar har haft kolik. Den ljudstyrka som de kunde uppbringa är med största sannolikhet lika hög som larmet. Och de vistades i det ljudet i timmar i flera månader (utan att vi höll för deras öron - vi hade fullt upp att hålla för våra egna  ;)   ). Utan hörselskada.  

Svar på tråden Har 3veckors fått en hörselskada pga inbrottslarm??