• Anonym (strupen)

Någon som haft problem med struphuvudet/sköldkörteln?

Var hos doktorn idag. Han skickade iväg en remiss till ultraljud för jag har en knöl som sitter vid hö sida om struphuvudet.

Jag känner av den när jag ligger ned, vrider huvudet åt höger och vänster och jag kan inte dricka vatten ur kranen för då typ låser sig halsen.

Dessutom är jag hes ganska ofta.

Läkaren lät inte orolig men ville såklart remittera mig så att jag blev undersökt.

Någon som haft samma? Är orolig för cancer..... 

• Svar på tråden Någon som haft problem med struphuvudet/sköldkörteln?
  • shine

En arbetskompis hade precis så. Det var cancer. Det är borta idag och hon mår fin fint :)

Håller tummarna att det inte är det.

• Hoppsansa

Hej! Vad "glad" jag blev att hitta dej, även om jag önskar att ingen av oss behövt skriva här. Jag märkte för ca 3 veckor sedan att när jag böjer huvudet bakåt så ser jag en utbuktning/knöl på vänster sida av struphuvudet, precis bredvid struphuvudet. Jag började då känna där. Det känns som att struphuvudet på vänster sida står ut mer än på höger sida...ialla fall det benutskotet som står ut på sidorna om struphuvudet. Men sedan bubblar det liksom ut bredvid struphuvudet så jag har börjat fundera på om det är något där bakom och vid sidan som trycker ut struphuvudet på vänster sida. Benutskottet är hårt som brosk men utbuktningen där bakom känns mjuk. Känner dock inte som någon fast knöl. Jag har de senaste dagarna fått ont i denna sida av halsen när jag sväljer och jag är nu mycket orolig. Låter ditt samma som mitt eller har du en fast knöl? Har du ont i halsen? Vad sa din läkare om vad han trodde? Fy vilken jobbig väntan för dig! Följs gärna åt här...funderar på att boka tid i dagarna...

• Anonym (strupen)

Hoppsansa: när du beskriver din hals så påminner det om det jag känner. Däremot har jag inte ont. Mest obehagligt. Och det blir värre för varje dag Jag tror att det är cancer..alla symptom stämmer om man läser lite. Är orolig för jag har två små barn som behöver sin mamma... Du måste kolla upp det där hos en öron näsa hals doktor. Vanlig husläkare kan inte hjälpa dig tror jag. Vi får höras vidare och du, hoppas vi inte har cancer!!!

• Anonym (strupen)

Idag fick jag kallelse till ultraljudet. 1 oktober...känns som en evighet tills dess.

Igår kände jag mig kass-sjukanmälde mig från jobbet. Hade 37,5 i temp. Vaknade imorse-nästan symptomfri.
    Nu på kvällen har jag 37,4 i temp,kalla händer och fötter, fryser.

Kanske är jag hypokondrisk nu men jag känner inte igen mig själv. Har gått ned två kilo denna vecka och ingen vidare matlust.

Jag är yr och har en massa hjärtklappningar.

Jag vill må bra igen, inte känna så här. Kanske bara är järnbrist...ska köpa blutsaft imorgon.

• Hoppsansa

Fy din stackare! Men för att stilla din oro liiiite så är det helt normal temp, inte ens förhöjd i sjukvården mätt. Usch jag har inte ens beställt tid...

• Anonym (strupen)

Hoppsansa: Imorgon ska jag till doktorn och göra ultraljud. Jag uppdaterar här när jag har fått svar....

• Anonym (strupen)

Det gick BRA! Läkaren hittade inga tumörer i de mjuka halsdelarna, dvs runt struphuvudet och på sköldkörteln!
    Jippi!

Däremot är mina besvär kvar. Läkaren sa att det kan vara ärrbildning från en tidigare infektion som irriterar eller annat liknande...skulle iofs gärna vilja veta varför jag känner som jag gör.

Det märkliga är att jag nu har fått samma problem, fast vid revbenen:-O

Alltså, varje gång jag ligger ned på vänster sida så "hoppar" något ur led! Jag undrar förstås varför detta uppstår där. Det började för några veckor sedan och det är precis samma känsla som det jag har i halsen.

Men va fan...orkar inte oroa mig mer! Tänker istället positivt från o med nu och skiter i alla symptom.

Tills vidare.

• Anonym (strupen)

Hej igen!

Ja nu skriver jag här igen! Jag har nämligen fortfarande besvär från min "knöl" så idag var jag och träffade doktorn igen. Det har gått fem månader sedan första undersökningen.

Han har nu skickat en remiss och jag ska få göra datortomografi, alltså skiktröntga struphuvudet.

Han tyckte att han kände något avvikande....han sa att det kunde vara en cysta, ett ärr....men han nämnde inte något om tumör...ville väl inte skrämmas.

Jag är faktiskt LIVRÄDD! Jag har två bedårande barn som jag älskar mer än livet och allt. VIll inte lämna dem pga av jävla cancer. Hoppas hoppas hoppas det inte är ngt allvarligt, håll era tummar för mig snälla!

Ha en bra dag!

• Anonym (strupen)
    drejkis skrev 2013-09-30 21:41:55 följande:
    Opererade nyligen bort sköldkörteln pga tumör.
    Du får väldigt gärna berätta mer, om du vill?

Hur mår du?
  • Ninidja

Jag sökte upp läkare för halsfluss, då upptäckte han att min sköldkörtel var förstorad och skickade mig på i ultraljud och punktion (cellprov) av sköldkörteln. Det visade sig att jag hade en follikulär tumör som de opererade bort (ihop med halva sköldkörteln) senare på hösten. Nu är jag frisk men kämpar på med att hitta rätt Levaxin-dos (sköldkörtelhormon).

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar!

• Anonym (strupen)
    Ninidja skrev 2014-02-25 22:14:27 följande:
    Jag sökte upp läkare för halsfluss, då upptäckte han att min sköldkörtel var förstorad och skickade mig på i ultraljud och punktion (cellprov) av sköldkörteln. Det visade sig att jag hade en follikulär tumör som de opererade bort (ihop med halva sköldkörteln) senare på hösten. Nu är jag frisk men kämpar på med att hitta rätt Levaxin-dos (sköldkörtelhormon).   Fråga gärna om det är något specifikt du undrar!

Hur mår du nu? Vad innebär follikulär tumör? Jag ska göra datortomografi den 4:e april. Längtar nästan dit för då får jag kanske äntligen svar på vad som växer i min hals! Ovissheten gnager inom mig, har dödsångest varje jäkla natt. Så trött på att inte veta. Vet man så kan man göra något åt det.
  • Ninidja

Jag mår rätt värdelöst - då de inte hittat rätt levaxindos för mig än, vilket gör att jag ligger på underproduktion av sköldkörtelhormon hela tiden - med andra ord har jag hypotyeros. Men tumören ska ju vara borta - så det är ju positivt!

Jag minns inte exakt vad follikulär innebar. Men det finns fyra former av sköldkörtelcancer (papillär, follikulär, medullär och anaplastisk). Googla! :)

Mina läkare berättade också att det är väldigt vanligt att man får ofarliga cystor i sköldkörteln - alltså inte cancer utan bara "klumpar" bildade av ofarliga cellförändringar. Så du måste ju inte ha cancer! 

Svar på tråden Någon som haft problem med struphuvudet/sköldkörteln?