• Elvis Mamma

Hur får jag katten att sluta riva i blommkrukorna??

Hej!
    Min katt har fått som ovana att riva ur jord ur våra blommkrukor =(
    Hon vet att hon gör fel å gör de aldrig när vi ser, bara på natten eller när vi inte är hemma.

Jag funderar på om de finns nått som man kan köpa å lägga i eller över jorden så att hon inte kan riva ut den?? Någon som har nått bra tips??

Som sagt så vet hon ju att hon gör fel och gör de aldrig när vi ser så de är ingen ide att spruta vatten på henne eller nått.

Tacksam för alla tips!!!

• Svar på tråden Hur får jag katten att sluta riva i blommkrukorna??
  • Icca71

Prova att lägga apelsinskal ovanpå jorden i krukan när ni inte är hemma eller innan ni lägger er. Jag har hört att katter inte är direkt förtjusta i den starka citruslukten... Prova kan man ju alltid!

• Madeleonten

Lägg i stenar, tillklippta pappskivor eller folie det brukar stävja "krukgrävare" .

• K72

När min katt höll på med detta ofog så lade jag stenar i blomkrukorna och då tyckte hon inte att det var lika kul längre... Nu är hon gammal och har slutat gräva i blomkrukorna. Istället äter hon upp torra blomblad (substitut för gräs då hon är innekatt!?).

• Våra Liv

vi sprutar vatte på katterna inte farligt för dom men inget dom gillar alls. Och dom har slutat med det

• Icca71

K72;
    min katt äter också torkade blommor emellanåt fast han är utekatt! I och för sig är det väl ont om gräs att tugga på ute just nu, men det är väldigt underligt ändå... Kan ju inte vara gott alltså!

• skruttis11

vitpeppar e finemang de går dom inte på

• Twicted

la apelsin skal i mina krukor men katterna bara lekte me den...tästa att lägg folie eller sånna där dekorstenar...

• Zemiramis

Jag har lagt stenar i krukorna och då har hon nästan slutat gräva. Ibland är stenarna för små då plockar hon upp dem ist och leker med dem. Annars är aluminiumfolie bra, alla katter jag "känner" avskyr det.

• My Baby

Våran lilla katt rev i krukorna det finns nåt som heter fy kristaller (det luktar citron) det lukten gill dom inte ja la lite sånt på pappaer i kruken,, nu går han inte upp i fönstret.. gkorde lika dant när han kissade i min säng.. Värt att prova..

Lycka till!!

• ming

Folie funkar bra, men det är inte vidare snyggt.

• Korpan

*Mina katter hatar frukt, särskilt citrus. De ryggar från fruktskålen. Prova att lägga apelsiner eller citroner runt blommorna, eller ge katten ett alternativt lekande,
    *ställ en låda jord/sand/sten på golvet och låt den leka där i stället.
    *Plantera kattgräs i en balkonglåda inne, och låt katten vältra sig i denna kostgjorda sommargrönska.
    *sysselsätt den med något på dagen så den sover sött på natten,
    *flytta bort blommorna till dess att katten glömt hur roligt det var att krafsa där...

• Rigmor Mortis

Lägg ganska stora stenar i krukorna, snyggt och så hjälper de till att hålla kvar fukten i jorden.

• Runguska

Nu har jag inte läst hela tråden, men våran katt tappade intresset för blommorna då vi planterade kattgräs åt honom.

• nossral

Prova med mald vitpeppar...funkade på vår katt:=)

Svar på tråden Hur får jag katten att sluta riva i blommkrukorna??