• Ms Banana

Januaribebisar i södra Skåne?

Hej! Har en dotter på 5 år och väntar tvåan i mitten på januari. Bor i sydöstra Skåne, är relativt nyinflyttad, så känner inte så många här.. Tänkte att FL kunde vara ett ypperligt ställe att ev lära känna lite nya människor 😀 Finns det nån mer som väntar en vinterbebis och har lust att följas åt?

• Svar på tråden Januaribebisar i södra Skåne?
  • Maddisen29

Hej !!!
    Jag bor inte i södra Skåne utan mellersta Skåne  kanske duger ändå ?
    Har bf 11 Januari iaf  

• turkos77

Jag bor i södra skåne. Har bf 26 december.

• Ms Banana

Hej och välkomna båda två! 😀 Klart det går bra, spelar ju ingen större roll var man bor! Jag har bf den 19 januari, men tror den kommer den 14:e ist. Det var den uträkningen de gjorde innan RUL och och flyttade mig. Med min andra dotter flyttade de mig också på RUL men hon kom punktligt den dagen BM räknade ut vid inskrivningen 😀 Har någon av er fler barn eller är det första? Hur har graviditeten varit än så länge? Vet ni vad det är för en lite krabat? Själv så ska vi få en liten tjej till 😀

• Maddisen29
    Ms Banana skrev 2013-09-12 12:56:02 följande:
    Hej och välkomna båda två! 😀 Klart det går bra, spelar ju ingen större roll var man bor! Jag har bf den 19 januari, men tror den kommer den 14:e ist. Det var den uträkningen de gjorde innan RUL och och flyttade mig. Med min andra dotter flyttade de mig också på RUL men hon kom punktligt den dagen BM räknade ut vid inskrivningen 😀 Har någon av er fler barn eller är det första? Hur har graviditeten varit än så länge? Vet ni vad det är för en lite krabat? Själv så ska vi få en liten tjej till 😀
    Jag tror vi kommer få senare eftersom mina barn har varit lite sega att komma ut .
    Vår yngsta kille fick dem tom sätta i gång för han hade inte kommit på bf+14
    Dock är alla datum nära enligt ägglossningen skulle vi ha 12 jan ,första ultraljudet den 14 jan och sista ultraljudet 11 jan 
    Har 3 barn 11,7 och 1 så ville ha en i ålder med vår yngsta kille men sen blir det inte fler :)
    Jag kan nog inte klaga på graviditeten lite illamående i början men det hjälpte med seaband  och äta ofta och lite,tröttheten fanns också där men den är borta nu :) Har inga svårare besvär nu tycker jag är ute och går varje dag och mår toppen :D .

Läkaren som tog ultraljudet kunde tyvärr inte se könet han ville inte chansa .
    Känslan säger kille men kan vara fel .

Vilket sjukhus ska ni födda på?
    Vi bor 3 mil från Lund så det är vårt självklara val ,så vi hoppas det inte är fullt  
  • Ms Banana

Jag tror vi kommer få senare eftersom mina barn har varit lite sega att komma ut . Vår yngsta kille fick dem tom sätta i gång för han hade inte kommit på bf+14 Dock är alla datum nära enligt ägglossningen skulle vi ha 12 jan ,första ultraljudet den 14 jan och sista ultraljudet 11 jan  Har 3 barn 11,7 och 1 så ville ha en i ålder med vår yngsta kille men sen blir det inte fler :) Jag kan nog inte klaga på graviditeten lite illamående i början men det hjälpte med seaband  och äta ofta och lite,tröttheten fanns också där men den är borta nu :) Har inga svårare besvär nu tycker jag är ute och går varje dag och mår toppen :D . Läkaren som tog ultraljudet kunde tyvärr inte se könet han ville inte chansa . Känslan säger kille men kan vara fel . Vilket sjukhus ska ni födda på? Vi bor 3 mil från Lund så det är vårt självklara val ,så vi hoppas det inte är fullt  [/quote] 4 st, wow! Blir fullt upp för dig då, med både en ettåring och nyfödd Har kompisar som tänkte likadant, ville ha barnen tätt och det var kanske lite kämpigt i början men nu har de så mycket glädje av varandra. Hoppas mina också kommer ha det, trots ålderskillnad på 6 år. Vi hade eg inga planer på mer än 1 barn från början men det ville sig annorlunda och nu ska det bli sååå mysigt med en liten igen! Jag hade det rätt jobbigt med illamåendet i början, kunde inte äta nåt i princip. Nån frukt, rostat bröd och vatten var vad jag fick i mig om jag hade tur. Och med så lite näring var jag helt slut på energi, snurrig och konstig.. Men v 13 vände det och nu har jag lite foglossning, men tar jag det lugnt så funkar det bra ändå. Så på det stora mår jag bara bra nu Kan det vara så att de är fullt och de skickar en till ett annat sjukhus? Jag har varit så inställd på Ystad, då det är närmast oss som bor i Sjöbo. Äldsta dottern föddes där och har bara positiva upplevelser från den förlossningen. Förutom en överkäck barnmorska som tjatade om hur bra och lätt det gick under krystvärkarna Haha, var lite irriterad på henne just i det ögonblicket Så jag hoppas verkligen inte det är fullt, blev lite nervös nu.. Annars blir Lund det närmaste efter det. Är alla dina barn födda där? Är det ett bra ställe att föda på?

• Maddisen29
    Ms Banana skrev 2013-09-13 11:52:47 följande:
    Jag tror vi kommer få senare eftersom mina barn har varit lite sega att komma ut . Vår yngsta kille fick dem tom sätta i gång för han hade inte kommit på bf+14 Dock är alla datum nära enligt ägglossningen skulle vi ha 12 jan ,första ultraljudet den 14 jan och sista ultraljudet 11 jan  Har 3 barn 11,7 och 1 så ville ha en i ålder med vår yngsta kille men sen blir det inte fler :) Jag kan nog inte klaga på graviditeten lite illamående i början men det hjälpte med seaband  och äta ofta och lite,tröttheten fanns också där men den är borta nu :) Har inga svårare besvär nu tycker jag är ute och går varje dag och mår toppen :D . Läkaren som tog ultraljudet kunde tyvärr inte se könet han ville inte chansa . Känslan säger kille men kan vara fel . Vilket sjukhus ska ni födda på? Vi bor 3 mil från Lund så det är vårt självklara val ,så vi hoppas det inte är fullt  [/quote] 4 st, wow! Blir fullt upp för dig då, med både en ettåring och nyfödd Har kompisar som tänkte likadant, ville ha barnen tätt och det var kanske lite kämpigt i början men nu har de så mycket glädje av varandra. Hoppas mina också kommer ha det, trots ålderskillnad på 6 år. Vi hade eg inga planer på mer än 1 barn från början men det ville sig annorlunda och nu ska det bli sååå mysigt med en liten igen! Jag hade det rätt jobbigt med illamåendet i början, kunde inte äta nåt i princip. Nån frukt, rostat bröd och vatten var vad jag fick i mig om jag hade tur. Och med så lite näring var jag helt slut på energi, snurrig och konstig.. Men v 13 vände det och nu har jag lite foglossning, men tar jag det lugnt så funkar det bra ändå. Så på det stora mår jag bara bra nu Kan det vara så att de är fullt och de skickar en till ett annat sjukhus? Jag har varit så inställd på Ystad, då det är närmast oss som bor i Sjöbo. Äldsta dottern föddes där och har bara positiva upplevelser från den förlossningen. Förutom en överkäck barnmorska som tjatade om hur bra och lätt det gick under krystvärkarna Haha, var lite irriterad på henne just i det ögonblicket Så jag hoppas verkligen inte det är fullt, blev lite nervös nu.. Annars blir Lund det närmaste efter det. Är alla dina barn födda där? Är det ett bra ställe att föda på?
    Jo kämpigt lär det bli men har en hjälpsam sambo :)
    Tror inte ystad har så mycket förlossningar som Lund,Lund är ett stort sjukhus .
    Vi hade tur som var där förra gången för vissa som kom dagen efter fick födda i kristianstad.
    Har bara fött 1 gång i Lund bodde i Helsingborg innan .

Var lite jobbigt att det är så mycket patienter barnmorskorna fick springa fram och tillbaka så ibland kände man knappt igen vem som var på rummet ,vet att det inte är deras fel då det egentligen är personalbrist .
    I och med jag blev igångsatt fick vi träffa  en hel del personal ,kom ditt kl 14 på måndagen och Liam kom 05.23 .

Jag hoppas det är mindre i Januari ,känns lite som förra året var babyboom vilket också märktes .

Jag hade så många planer på att jag skulle ta ett avslappnat bad då det hjälpt innan och röra mig så det gick fortare,men icke.
    Fick inte röra mig från sängen då hjärtat dala så fort jag rörde mig , inte kul och ligga i en hård säng med värkar men men vad gör man inte för en liten:)

Jag tycker i helheten att Lund är bra det negativa är att det finns för lite personal och blir lätt rörigt när dem inte hinner med .

Patienthotellet kan jag inte säga så mycket om då vi bara låg där i 4 timmar ,skönt att komma hem till sängen här hemma också .

• turkos77

För mig är det första barnet. Han ska komma den 26 december men jag tror att han kommer tidigare. 

Jag har lika långt till Ystad som till Malmö. Men har bestämt mig för att föda i Malmö om där finns plats. Känns som vägarna till Malmö kommer vara bättre om det blir en snöig vinter. Plus att jag känner en del folk som jobbar på bb i Ystad. Hade känt mig obekväm med att ha dem i rummet.

Har haft världens lättaste graviditet tills nu. Har inte haft ett enda symtom på att jag varit gravid. Inget. Men nu har jag börjat få foglossning vilket inte är speciellt kul. Har en hel del sammandragningar med. Men det ska väl vara ok så länge de inte gör ont har jag förstått.

Är i vecka 26 nu, har aldrig längtat så efter julen som jag gör nu. :) 

• Maddisen29
    turkos77 skrev 2013-09-13 13:38:50 följande:
    För mig är det första barnet. Han ska komma den 26 december men jag tror att han kommer tidigare. 

Jag har lika långt till Ystad som till Malmö. Men har bestämt mig för att föda i Malmö om där finns plats. Känns som vägarna till Malmö kommer vara bättre om det blir en snöig vinter. Plus att jag känner en del folk som jobbar på bb i Ystad. Hade känt mig obekväm med att ha dem i rummet.

Har haft världens lättaste graviditet tills nu. Har inte haft ett enda symtom på att jag varit gravid. Inget. Men nu har jag börjat få foglossning vilket inte är speciellt kul. Har en hel del sammandragningar med. Men det ska väl vara ok så länge de inte gör ont har jag förstått.

Känns som ni valt rätt då !
    Känner på mig att det kommer bli en riktig kall vinter med snö bara för att det ska bli extra jobbigt när man är höggravid.

Sammandragningar är helt normalt tror dem flesta får det någon gång eller mycket .

Längtar också efter julen känns mer speciellt på något vis ,kan redan känna lukten av lussekatter och pepparkakor ...samt att få gå och shoppa i stan och packa in alla julklappar:) 
  • Ms Banana
    turkos77 skrev 2013-09-13 13:38:50 följande:

Vad skönt att du mår bra annars, håller med om att foglossning inte är så kul! Jag provade vattengympa mot det och tyckte det hjälpte lite men det var eg inte förrän jag slutade jobba, och kunde ta allt i min egen takt som jag slutade ha ont. Hoppas det blir bättre för dig.

Förstår att du längtar, kommer ihåg när jag väntade första. Tiden sniglade sig fram.. Redan i april, hade bf 23 maj, kände jag att ska hon inte komma snart!! Denna gången går det av bara farten, kan inte fatta att jag redan är i vecka 23! Har en semesterresa inplanerad om 3 veckor, sen är det snart dags för lucia, jul och nyår sen är väntan över. Gått otroligt fort känns det som

Ja vädret är inget jag tänkt på ens.. Är ju ganska små vägar mellan Sjöbo och Ystad. Hade du valt annorlunda om det inte varit vinter? Fast du hade ju lite bekanta där också, hade jag haft det hade jag nog valt nåt annat ställe jag med

Jag var som sagt väldigt nöjd med min förra förlossning, och som du sa Maddisen29 är det nog betydligt lugnare där. Vad jag vet fanns/finns där inget patienthotell men fick eget rum och mannen fick bo kvar så länge man ville. Kan tänka mig att man har det lika bra vare sig man väljer Malmö/Lund/Ystad, hoppas vi alla får som vi vill Så kan vi ju jämföra sen efter

Har ni någon backup i fall det skulle vara fullt?
  • Ms Banana
    Maddisen29 skrev 2013-09-13 21:32:40 följande:
    Känns som ni valt rätt då !

Känner på mig att det kommer bli en riktig kall vinter med snö bara för att det ska bli extra jobbigt när man är höggravid.

Sammandragningar är helt normalt tror dem flesta får det någon gång eller mycket .

Längtar också efter julen känns mer speciellt på något vis ,kan redan känna lukten av lussekatter och pepparkakor ...samt att få gå och shoppa i stan och packa in alla julklappar:) 

Längtar också extra efter julen i år, kanske boandebehovet som slagit till

Julpynta, baka pepparkakshus, laga mat och köpa julklappar.. Härligt!

Har bestämt mig för att gå på havandeskapspenning fr.o.m. 20 dec och ha ledigt hela julen. Dvs om jag blir beviljad det. Men har ett ganska tungt jobb, är personlig assistent, så tror jag kunde gått tidigare om jag velat. Så håller tummarna att det blir som jag vill

Har ni funderat på när ni ska sluta jobba? Vad jobbar ni med?
  • Maddisen29
    Ms Banana skrev 2013-09-14 09:01:38 följande:

Längtar också extra efter julen i år, kanske boandebehovet som slagit till
    Julpynta, baka pepparkakshus, laga mat och köpa julklappar.. Härligt!
    Har bestämt mig för att gå på havandeskapspenning fr.o.m. 20 dec och ha ledigt hela julen. Dvs om jag blir beviljad det. Men har ett ganska tungt jobb, är personlig assistent, så tror jag kunde gått tidigare om jag velat. Så håller tummarna att det blir som jag vill
    Har ni funderat på när ni ska sluta jobba? Vad jobbar ni med?
    Jag kommer vara föräldraledig fram till den andra kommer ...sparat lite på dagarna så det känns underbart att bara kunna vara hemma .
    Vi håller oss sysselsatta ändå med lekparker,promenader och öppen förskola ,dagarna springer ändå iväg :)

Vi har nog ingen backup vi förväntar oss att det är ledigt om fallet inte är så får vi ta det då:)
    Om det nu är så skulle det antagligen bli Malmö eller Helsingborg om man nu får välja det själv är inte så mycket för Kristianstads  sjukhus .
  • Ms Banana

Ja just det, du hade ju en liten ettåring hemma :)
    Fast det är lika krävande som ett heltidsjobb, om inte mer ibland..

Har du planerat du länge du ska vara hemma sen efter? Min tanke var att vara hemma drygt 18 mån, till sept -15 om det går ekonomiskt. Men förhoppningen är att det ska gå bra, man får ju bara anpassa sina utgifter efter vad man har helt enkelt..

Har inte heller någon backup, inget jag tänkt på innan och blir det så att det är fullt får vi väl ta Malmö eller Lund. Kristianstad vill jag absolut inte till!! För det första så är det 10 mil att köra och sen är jag uppvuxen utanför Kristianstad och många vänner som bor kvar och har haft kontakt med Csk säger att det är bedrövligt där.. Fått höra sådana skräckhistorier. Dock ska de vara underbara på neo men jag räknar inte med att behöva vistas där :)    

• Maddisen29
    Ms Banana skrev 2013-09-15 11:30:47 följande:
    Ja just det, du hade ju en liten ettåring hemma :)
    Fast det är lika krävande som ett heltidsjobb, om inte mer ibland..

Har du planerat du länge du ska vara hemma sen efter? Min tanke var att vara hemma drygt 18 mån, till sept -15 om det går ekonomiskt. Men förhoppningen är att det ska gå bra, man får ju bara anpassa sina utgifter efter vad man har helt enkelt..

Har inte heller någon backup, inget jag tänkt på innan och blir det så att det är fullt får vi väl ta Malmö eller Lund. Kristianstad vill jag absolut inte till!! För det första så är det 10 mil att köra och sen är jag uppvuxen utanför Kristianstad och många vänner som bor kvar och har haft kontakt med Csk säger att det är bedrövligt där.. Fått höra sådana skräckhistorier. Dock ska de vara underbara på neo men jag räknar inte med att behöva vistas där :)    
    Jag har tänkt vara hemma c a15-18 månader beroende hur det ser ut ekonomiskt och dagar:)
    Har också hört dåligt om Kri så känns inte så lockande :)

Tror inte det ska vara några problem att få plats .
    Hellre tar jag Helsingborg 1 timme iväg än åka till ett sjukhus med många som säger att det är dåligt .
    Vi har rätt nära till både Lund och Malmö så känns rätt bra :) 
Svar på tråden Januaribebisar i södra Skåne?