• Anonym (Sämsta mamman?)

Min snart två-åring kan ha druckit handsprit :(

Jag var bara in på toaletten för att byta blöja på minstingen. När jag kom tillbaka efter ca 5 minuter snart min tvååring i soffan med handspritsflaskan som han hämtat från skötväskan. PANIK!!!!
    Lukta i munnen men kände ingen direkt spritlukt, men händerna lukta det ifrån så det var svårt att urskilja lukt från lukt plus att det fanns droppar på byxorna som spred lukt. Jag frågade såklart om han druckit och fick först ett ja till svar men efter det blev det nej till svar för att han sedan glatt berätta att han smörjt.

Ringde 1177 och kom fram efter en stund, de sa till mig att ringa giftinformationscentralen. Prata med den och fick besked att barn kan dricka några klunkar handsprit utan att det är någon fara, men jag vet ju varken om han druckit eller hur mycket isåfall. Men jag skulle ge han nått att dricka och om han kräktes skulle vi åka in. När jag prata med giftinfo hade det gått ca 10 minuter sedan incidenteten. Han satt då bredvid mig och drack mjölk och åt kakor. Har efter incidienten druckit ca 1 dl mjölk och 1 dl juice plus ätit 4-5 bragokakor.   

Någon som vet hur lång tid det tar innan en ev kräkning kan komma?
    Eller hur lång tid från intagningen som man borde se en reaktion OM han fått i sig för mycket?

Sitter ensam hemma och gråter. Blev så himla rädd.
    Det är nu när detta skriva ca 15-20 minuter sedan det inträffade.

Och ja, flaskan är avlägsnad från väskan och gömd högt i ett skåp.
    Jag har lärt mig en läxa :((          

• Svar på tråden Min snart två-åring kan ha druckit handsprit :(
  • Autumnleaf76

Jäkla telefon.

Vet inte men tycker du borde sett en reaktion nu. Hoppas det slutat väl.

Man lär sig sina läxor tyvärr :(

• Birgitta2

Troligen har han sett dig använda handspriten och han gjorde likadant. Och han borde mått dåligt vid det här laget. Det är lugnt.

• pluvdo

Jag förstår att du är orolig, men som Birgitta2 också skrev så har han nog bara härmat dig och använt den på samma sätt som du. Och jag förmodar att du inte brukar stå och halsa handsprit? :)

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Anonym (Sämsta mamman?)

Haha, nä dricka handsprit har jag inte testat.

Tycker vi har barnsäkrat överallt men inte haft en tanke på skötväskan :(

Han har inte verkat dålig än, så jag hoppas det är lugnt.
    Men jag är helt skakis o känner mig som den sämsta mamman :(    

• Duckan

Tror inte att det händer så mycket faktist. Vet barn som tagit sig en sup (fått fatt i fel glas) och det har inte hänt så mycket med dem heller.

• HokusPokus

Om man utgår från att det smakar minst lika illa som det luktar så borde du hört/sett på honom om han druckit det. Tänk hur vuxna ofta ser ut när de (frivilligt) tar en snaps
    I en tvåårings hals lär det svida illa och han lär börja gråta (tror jag)

• pluvdo

Det är väl något i handsprit som gör att man mår illaoch spyr av det så om han druckit av det så hade du märkt det ganska så omgående tror jag. Det lär väl dessutom vara riktigt äckligt?

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Pissenisse

Jag tror inte att det är någon fara, den kan knappast smaka gott så han borde ju fräst och spottat om han fick i sig. Ttoligtvis har hsn smörjt in sig.

Svar på tråden Min snart två-åring kan ha druckit handsprit :(