Min snart två-åring kan ha druckit handsprit :(
Jag var bara in på toaletten för att byta blöja på minstingen. När jag kom tillbaka efter ca 5 minuter snart min tvååring i soffan med handspritsflaskan som han hämtat från skötväskan. PANIK!!!!
Lukta i munnen men kände ingen direkt spritlukt, men händerna lukta det ifrån så det var svårt att urskilja lukt från lukt plus att det fanns droppar på byxorna som spred lukt. Jag frågade såklart om han druckit och fick först ett ja till svar men efter det blev det nej till svar för att han sedan glatt berätta att han smörjt.
Ringde 1177 och kom fram efter en stund, de sa till mig att ringa giftinformationscentralen. Prata med den och fick besked att barn kan dricka några klunkar handsprit utan att det är någon fara, men jag vet ju varken om han druckit eller hur mycket isåfall. Men jag skulle ge han nått att dricka och om han kräktes skulle vi åka in. När jag prata med giftinfo hade det gått ca 10 minuter sedan incidenteten. Han satt då bredvid mig och drack mjölk och åt kakor. Har efter incidienten druckit ca 1 dl mjölk och 1 dl juice plus ätit 4-5 bragokakor.
Någon som vet hur lång tid det tar innan en ev kräkning kan komma?
Eller hur lång tid från intagningen som man borde se en reaktion OM han fått i sig för mycket?
Sitter ensam hemma och gråter. Blev så himla rädd.
Det är nu när detta skriva ca 15-20 minuter sedan det inträffade.
Och ja, flaskan är avlägsnad från väskan och gömd högt i ett skåp.
Jag har lärt mig en läxa :((