• TheElfa

Föräldrapenning?

Hej...
    Jag är i en sits där jag inte riktigt vet om jag kommer att få föräldrapenning eller inte...Jag har varit deltidsarbetslös sen 2011, men arbetat en hel del samtidigt...Har varit helt arbetslös sen Jan i år. Nu söker jag jobb för glatta livet, men det är svårt att få jobb. Har eventuellt ett vikariat på gång som kommer att starta i så fall, runt 1/10 och vara fram till 14/1 2014....
    Men nu är det som så att jag tror att jag ev kan vara gravid och om det är så, är det ev bf 19/5. När jag kollar på min egen sida på fk, står där att jag har sjuklönegrundande ersättning på 264000:-, då det var från min senaste heltidsanställning. Men hur ser det ut inför ev föräldrapenning?
    Vore mycket tacksam för svar!
    Ha det gott...
    Mvh
    Elfa Solig 

• Svar på tråden Föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej Elfa!

Utifrån det du skriver så är din SGI skyddad i och med att du varit anmäld på arbetsförmedlingen hela tiden.

För att vi ska ändra din SGI efter inkomsten från ditt vikariat måste det var stadigvarande. Det vill säga sex månader eller mer.

Hälsningar

Bea, handläggare

• TheElfa

Ok..tack...:)
    Alltså, det betyder att jag har rätt till föräldrapenning då eller? Låter det som i alla fall...
    Tack
    Elfa 

• Försäkringskassan

Hej!

När du ansöker om föräldrapenning kommer vi att utreda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) för att se om din föräldrapenning ska grunda sig på din SGI. Om det efter utredning visar sig att du inte har en SGI få man ändå föräldrapenning med grundnivå som är 225 kronor per dag före skatt.

Här kan du läsa mer om föräldrapenning och SGI:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

Hälsningar

Linda, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning?