• memy

Vilken lön begära undersköterska?

Hej!

Jag blir klar med mina studier som undersköterska till sommaren -14 och undrar då vilken lön jag kan begära?
    Jag är 23 år och har jobbat 3 somrar (och timvik) som vårdbiträde, så jag kommer ha både utbildning och erfarenhet när jag blir klar.
    Vad kan jag begära och vad har ni för lön som uska?
    Tack!

• Svar på tråden Vilken lön begära undersköterska?
  • Quinna85

Allt beror på hur lång erfarenhet man har och utbildning. Men jag har för mig att en uska med 3 års erfarenhet och utbildning har en ingångslön på 18 300kr. Utan erfarenhet så blir det 17 300kr

• memy

Oj är det verkligen så lågt? Jag har den här sommaren en heltidslön på 18100 och är varken klar med utbildning eller har 3 års erfarenhet. Jag funderar på att begära runt 20000 sen när jag blir klar och söker jobb, vad tror ni om det?

• liquorice

Jag är nyexad uska och har 19700 i månadslön. Dock jobbat flera år som vårdbiträde innan dess.

Nej ingen kanonlön, men det är man ju medveten om när man utbildar sig.

• EnRiktigUsa

Qvinna 85: vad mumlar du om "jag har för mig" ta reda på fakta innan du uttalar dig. Dina uppgifter är ju bara tagit ur luften.De jobb jag sökt ligger runt 22800-25000 utan ob. Byt jobb ofta så höjs lönen :)

• Mullan

Jag jobbar som undersköterska i kommunens hemtjänst. När jag hade jobbat två somrar och haft ett vikariat på 1 år så fick jag 20570kr i månadslön när jag blev fast anställd. Detta är ca 2 år sedan.

• Mullan

Vi har individuell lönesättning kanske jag borde tillägga :)

• Galliformes

Om jag hade varit du så hade jag kollat med både facket och löneassistenten.Utav facket får du redapå vad som är rimligt att begära.och av löneassistenten kan du få veta vad lönerna ungefär ligger på.
    Jag har arbetat i 30 år som undersköterska och min lön på heltid ligger på 26500 kr utan ob-tillägg.

• Sissel1

Jag jobbar inom SLL. 2008 började jag med 18,700kr. Nu har jag 22,250kr. Misstänker att mina kollegor undersköterskor har högre lön. Sen är ju så att kommunen betalar högre än landstinget. 

• ToughLove

Jag hade ingen utbildning men 7 års erfarenhet. Och jobbade från att jag var 15-20 som anhörigvårdare. Fick 18900. Får min fasta anställning nu o chefen höjde mig till 20400.

• Linna1981

Fick 25000 i månaden norrtälje kommun. Undersköterka i privat sektor hemtjänst. Krävde den lönen. Man får vara hård. Har erfarenhetvinom sjukhus. HSL. Primärvården. ASIH. Psyk. Osv osv

Svar på tråden Vilken lön begära undersköterska?