• mrszat

från den dagen du kokat nappen....

jag undrar en sak.... hur länge håller en napp om man inte använder den?

säg att jag kokar en napp idag,men den börjar inte användas för än i dec... räknas det ?

har man förresten datum på nappar? altså 3 mån el dylikt??? 

• Svar på tråden från den dagen du kokat nappen....
  • Bambusa

på förpackningen står de bestföre datum, men ja brukade koka många nappar åt gången, ha dom i en glasburk så tog vi nya när de behövdes (böt minst varannan månad..) 

• mrszat

jag har kokat 2 nappar för 1 v sen, som jag tänker ta med till förlossningen. det är 2 månader till bf... är det någon fara menar jag? dem ligger förvarande i en plastburk. givetvis kommer jag prova dra i dem och skölja innan jag ger bebis men det var iaf det jag menade..

• Bambusa

de är nog ingen fara.. även om ja inte skulle rek att ge napp på en gång innan amningen funkar bra..

• mrszat

De sa dem förra gången på förlossningen o jag lyssnade. Sen var det försent.. Jag är övertygad om att det är därför min dotter vägrade napp.. Jag försökte som en tok. Men de gick inte.. Därför tänker jag ta med en till bb denna gång

• Bambusa

okej, vissa barn vill ju inte ha napp helt enkelt.. jag har hellre en fungerande maning än en napp-bebis.. en kompis fick tvillingar, ena vägra napp den andra älskade den.. från början..  dock den som tog napp ville inte amma lika bra,och va tvungen att få flaska ibland, sen helt, för den vägrade amma sen.. 

jag vägrade napp tills ja va ett, då ville ja ha den och ville inte sluta sen..   

• Coccolina
    mrszat skrev 2013-10-15 17:20:56 följande:
    De sa dem förra gången på förlossningen o jag lyssnade. Sen var det försent.. Jag är övertygad om att det är därför min dotter vägrade napp.. Jag försökte som en tok. Men de gick inte.. Därför tänker jag ta med en till bb denna gång
    Varför måste barnet ta napp?? Jag är lite oinsatt i dessa saker... Men som jag ser det så är napp svårt att sluta med och kan förstöra talet och tänderna (Sa man alltid när jag var yngre iallafall) så varför är det så viktigt att barnet tar napp??

Jag och min bror vägrade napp... vi hade våra tummar som vi sög på istället..... och snuttefiltar...  
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • FruTrött
    mrszat skrev 2013-10-15 17:20:56 följande:
    Du kan nog börja när det känns som om amningen funkar...jag tror inte heller att man måste stirra sig blind på att det måste gå en viss tid. Med min lille började vi med nappen när han bara vara några dagar gammal eftersom det kändes så bra med amningen! Och märker du att det försämrar amningstekniken får du väl ta nappen igen! Krånglar amningen är det såklart bättre att vänta lite...men så antar jag att du tänker...

Angående livslängden på nappen så behöver du knappast oroa dig för att den ska hinna bli för gammal på bara några månader:)
  • Bambusa

ska väl vara att de är lättare att trösta med napp och bekvämt då.. men ja, de kan va svårt att sluta med den.. vissa föräldrar orkar inte ta fajten och låter 2-3åringar springa med napp i munnen hela tiden.. då blir inte talet och tänderna så bra..

vid 3 ska nappen läggas bort enl tandläkarn, vi hade nappen endast på natten och vid sjukdom sista tiden, och när hon va 3 hade hon slutat, och saknade den inte längre.. tog två nätter att vänja henne av med den.. så värre än så var de inte, men ja har inte svårt att sätta gränser och hålla dom.. då är de ju mkt lättare..

ja kommer erbjuda nästa bebis nappen när amningen känns stabil och funkar bra, om behovet av napp finns, dvs att barnet har större sugbehov än amningen, eller har svårt att somna utan att ha tutte i munnen, för jag är inte en levande napp, ja gillar å ta tröja på mig..  

• Bambusa

sen sa tandsköterskan till oss att de är bättre med napp än tumme, för nappen kan man ta, men tummen har dom alltid med sig..  och så smutsiga barn kan bli om händerna,spec på dagis, då är de bättre med en napp man kan skölja och koka..

• FruTrött
    Coccolina skrev 2013-10-17 22:46:06 följande:
    Varför måste barnet ta napp?? Jag är lite oinsatt i dessa saker... Men som jag ser det så är napp svårt att sluta med och kan förstöra talet och tänderna (Sa man alltid när jag var yngre iallafall) så varför är det så viktigt att barnet tar napp??

Jag och min bror vägrade napp... vi hade våra tummar som vi sög på istället..... och snuttefiltar...  
    Hellre napp än tumme tycker jag! Tumsugandet kan gå riktigt hårt åt tänderna om barnet använder en viss typ av sugteknik och trycker ut framtänderna med tummen. Ganska svårt att sluta med också...man kan ju inte ge bort tummen utan det måste verkligen ske genom att barnet är helt med på noterna.

Däremot låter jag aldrig mina barn gå runt med napp/tumme när de leker, utan det är något man har för att kunna gå ner i varv. Men det blir ju samma oavsett om det är napp eller tumme.
  • Coccolina
    FruTrött skrev 2013-10-17 22:56:43 följande:
    Hellre napp än tumme tycker jag! Tumsugandet kan gå riktigt hårt åt tänderna om barnet använder en viss typ av sugteknik och trycker ut framtänderna med tummen. Ganska svårt att sluta med också...man kan ju inte ge bort tummen utan det måste verkligen ske genom att barnet är helt med på noterna.

Däremot låter jag aldrig mina barn gå runt med napp/tumme när de leker, utan det är något man har för att kunna gå ner i varv. Men det blir ju samma oavsett om det är napp eller tumme.
    Alltså jag hade visserligen min tummen men slutade med den innan jag fylde 2.... min bror hade sin snutte för at komma ner i varv... 

Vet inte varför man behöver ge barn något att suga på helt enkelt... visst risken finns att de tar till tummen annars men förstår inte varför man skall uppmuntra nappsugandet... är det inte bättre om de klarar sig utan?? 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Mabaja

Jag har tre barn. Min äldsta fick napp efter nån vecka... Vi har ett helvete att få henne att sluta (blev 3 för en vecka sen)... Hon har varit sen med talet och tänderna är inte de finaste.

Min mellantjej fick napp på dag 5 men tog den först efter en mån när syrran tryckte in en napp från 6 mån. Än så länge ger hon gärna bort nappen dagtid så det försöker vi anamma.

Min yngsta dotter är 3,5 mån. Henne gav jag nappen på dag 4... Hon kräks av dem. Nån enstaka gång (1 gg/mån ca)... Annars kräks hon så fort hon får den i mun. Hon är även det barn som inte accepterar flaskan.

• mrszat

Jag hade ett helvete med min dotter. Hon grät "non stop" i 2 år, inget kunde trösta henne. Hade varit jääääävligt skönt med att stoppa in den där nappen som alla andra gjorde... Min amning fungerade inte med henne ändå. Men eftersom jag ville att hon skulle få min mjölk så pumpade jag. Det gick jätte smidigt. Nappen är säkert jätte svår att sluta med, precis som blöja, skyttepaviljongen.. Det är ännu en fight man får ta helt enkelt. Jag skulle absolut inte vilja att mitt barn suger på tummen. Hellre napp. Fingrarna är ju värsta bakterie bomberna och hur ska man få dem att sluta med det? Klippa av dem? Nappen kan man lämna i leksaksaffären el var som... Nej ni... Napp ska vi absolut ha med till bb

• FruTrött
    Coccolina skrev 2013-10-17 23:17:48 följande:
    Alltså jag hade visserligen min tummen men slutade med den innan jag fylde 2.... min bror hade sin snutte för at komma ner i varv... 

Vet inte varför man behöver ge barn något att suga på helt enkelt... visst risken finns att de tar till tummen annars men förstår inte varför man skall uppmuntra nappsugandet... är det inte bättre om de klarar sig utan?? 
    Och jag vet en 16-åring som fortfarande suger på tummen i stressande situationer. Det är nog, som med allt annat, otroligt individuellt hur lätt eller svårt det är att sluta!

Anledningen till att man som förälder vill ge napp är för att vissa/många(?) bebisar har ett otroligt stort sugbehov och annars inte kan komma till ro utan att snutta på bröstet...vilket kanske känns ok den första månaden, men kan bli fruktansvärt påfrestande därefter.
Svar på tråden från den dagen du kokat nappen....