• Anonym (barnvakt?)

Var är grönsakerna till maten?

Jag har 3 olika familjer jag jobbar åt som barnvakt en gång i veckan per familj minst. Men när det kommer till måltiderna så ska jag värma mat dom gjort i ordning men det finns INGA grönsaker alls i kylen. Någon gång har jag hittat en burk majs i skafferiet vid ett enstaka tillfälle hos någon men annars är det alltid tomt på grönsaker och frukt!

Ser det ut såhär hos många, varför ger ni inte barnen näringsrik mat???  

• Svar på tråden Var är grönsakerna till maten?
  • Anonym (Cilla)

De kanske försöker göra det snabbt och lätt för dig att ge barnen mat? 

• sextiotalist

De enda grönsaker som gick hem när sonen var liten var broccoli, majs och gurka. Annat slängdes. Jag misstänker att de barnen inte äter det och därmed så köper man inte hem. Eller så har de grönsakerna i frysen.

• Numminen

Visste inte att det var så illa men gissar att det handlar om en vana. Jag är uppvuxen med att en måltid innehåller (flera) grönsaker, annars är det ingen komplett måltid. Min man som inte vuxit upp så kunde förut ofta glömma grönsakerna. Nu har dock han också kommit in i vanan och barnen är också inkörda och reagerar om vi inte får grönsaker nånstans, tex på restaurang. Känns som en bra vana att grundlägga.

• kaffeamanda
    Anonym (barnvakt?) skrev 2013-09-12 16:21:52 följande:
    Jag har 3 olika familjer jag jobbar åt som barnvakt en gång i veckan per familj minst. Men när det kommer till måltiderna så ska jag värma mat dom gjort i ordning men det finns INGA grönsaker alls i kylen. Någon gång har jag hittat en burk majs i skafferiet vid ett enstaka tillfälle hos någon men annars är det alltid tomt på grönsaker och frukt!

Tyvärr gör det nog det. Att du får ge barnen mat och inte kakor och saft är dock bra i alla fall för jag vet fler av min dotters kompisar som äter det istället för middag.
  • Mineralvatten
    Anonym (barnvakt?) skrev 2013-09-12 16:21:52 följande:

jag äter frukt och grönt varje dag =).
    så skulle du komma hem till oss den dagen som vi får barn så skulle du se halva kylen med frukt, grönsaker, rotfrukter, lök etc. =). 
  • Anonym (barnvakt?)
    Anonym (Cilla) skrev 2013-09-12 16:24:31 följande:
    De kanske försöker göra det snabbt och lätt för dig att ge barnen mat? 

Men grönsaker är något som ändå brukar finnas hemma oavsett vem som lagar maten. Kan ju inte vara så att varje gång just jag är där så saknas det. Det bör ju finnas till ALLA måltider.
    sextiotalist skrev 2013-09-12 16:24:48 följande:
    De enda grönsaker som gick hem när sonen var liten var broccoli, majs och gurka. Annat slängdes. Jag misstänker att de barnen inte äter det och därmed så köper man inte hem. Eller så har de grönsakerna i frysen.
    Men föräldrarna måste ju äta några grönsaker ju? Och typ gul och vitlök kan finnas, men jag ser inte det är något man bara äter rakt av.
  • stickkontakt

Har du kollat i frysen? Hos oss hittar du inte mycket grönsaker i kyl eller skafferi, men frysen är full.

• Anonym (barnvakt?)
    stickkontakt skrev 2013-09-12 16:33:07 följande:
    Har du kollat i frysen? Hos oss hittar du inte mycket grönsaker i kyl eller skafferi, men frysen är full.

Inget där heller tyvärr utan där finns frysta felix köttbullar, fryst pannbiff felix, fryst pyttepanna och glass. Sen har det funnits en lite burk med fryst persilja men det är ah grönt och saker bra att äta men aldrig varit med om något som äter persilja till maten som grönsak?? Det är något jag själv använder mig av när jag lagar mat.
  • Anonym (barnvakt?)
    Hannah76 skrev 2013-09-12 16:51:09 följande:

Varför frågar du inte dom det gäller istället för här?

För att det är väldigt ofint att hoppa på familjer om hur det uppfostrar sina barn till dåliga matvanor. Däremot tror jag dom inte är dom ända.
  • Hannah76
    Anonym (barnvakt?) skrev 2013-09-12 16:53:36 följande:
    För att det är väldigt ofint att hoppa på familjer om hur det uppfostrar sina barn till dåliga matvanor. Däremot tror jag dom inte är dom ända.

Jag hoppas du har fel. Men det skulle var intressant hur en familj helt utan grönsaker o med färdigmat  tänker.
  • Anonym (kunskap)

Tror det handlar om kunskaper och insikter.  Jag har varit en sån som hos "dina" familjer och jag ser runt om mig många många som har det så ännu också.Så "dina familjer" är inte unika på något vis tror jag.

När jag växte upp var det inte hemma hos oss standard med grönsaker eller sallad till maten. Sommartid var det tomatklyftor och nån gurkskiva och vintertid kunde det vara några inlagda rödbetsskivor och någon inlagd gurka. Men det var maten, kött och potatis ;) som var det man åt. Så det är först de senaste 6-7 årena jag kommit till insikt om det här med frukt och grönsaker så numera är både kyl och frys här fyllda med frukt, grönsaker och bär. Siktar på att äta de rekommenderade 500g per dag i olika färger. Tack och lov älskar mitt barn, numera tonåring, alla bär och frukter och rätt många grönsaker så det går rätt bra.

• Anonym (barnvakt?)
    Anonym (kunskap) skrev 2013-09-12 17:00:43 följande:
    Tror det handlar om kunskaper och insikter.  Jag har varit en sån som hos "dina" familjer och jag ser runt om mig många många som har det så ännu också.Så "dina familjer" är inte unika på något vis tror jag.

När jag växte upp var det inte hemma hos oss standard med grönsaker eller sallad till maten. Sommartid var det tomatklyftor och nån gurkskiva och vintertid kunde det vara några inlagda rödbetsskivor och någon inlagd gurka. Men det var maten, kött och potatis ;) som var det man åt. Så det är först de senaste 6-7 årena jag kommit till insikt om det här med frukt och grönsaker så numera är både kyl och frys här fyllda med frukt, grönsaker och bär. Siktar på att äta de rekommenderade 500g per dag i olika färger. Tack och lov älskar mitt barn, numera tonåring, alla bär och frukter och rätt många grönsaker så det går rätt bra.

Vilken tur! :) Jag är själv också uppvuxen i en sådan familj då inte grönsaker heller serverades alltid till maten utan typ köött och potatisen var det centrala i måltiden. Nu är typ grönsakerna det godaste på tallriken tycker jag. Jag skulle klara mig otroligt bra på enbart en god sallad och keso/fetaost.
Svar på tråden Var är grönsakerna till maten?