Struma eller vad?????
Sköldkörteln syns utanpå halsen och sköldkörtel blodproven visar normala....... Vad betyder det??? Har man struma då? Eller kan det vara ngt annat..?
Sköldkörteln syns utanpå halsen och sköldkörtel blodproven visar normala....... Vad betyder det??? Har man struma då? Eller kan det vara ngt annat..?
Är du säker på att det är sköldkörteln som syns? Skulle vara duktigt oroad i så fall..
Ja jag är säker på det.....den ser lite fjärilsformad ut....eller hur jag ska kalla det
syns mest när jag tittar uppåt
Jag utgår ifrån att din läkare undersökt din sköldkörtel om läkaren ordinerat prover på den.
Förstorad sköldkörtel kallas struma och mår du för övrigt bra betyder det inte så mkt i nuläget. Men det kan ju också (troligt) vara en början på sköldkörtelsjukdom.
Det kan vara hypotyreos typ 2.
Läs mer här: http://hypotyreos.info/hem/hypotyreos-typ-2
symtom som jag har .......är: trötthet, orkelös, irritation , håravfall, oro, har inget tålamod mera,. Har tagit sköldkörtel prover som visade normala värden!!! Kan man ha hypotyreos 2 fast man har normala värden???
Exact vad visade proverna?
Man behöver inte bli sjuk bara för att söldkörteln är förstorad.
Jag har haft struma sedan tonåren den är konstaterad med röntgen och allt.
Men kom på häromveckan att den har gått tillbaka till normal storlek, ganska skönt att nu slippa att läkarna kastar sig över min hals och klämmer och känner.
Be dom ta alla sköldkörtelprover det finns de brukar bara ta två av tre eller om det tre av fyra.
Som skrivet ovan Struma betyder helt enkelt förstorad sköldkörtel betyder inte att man han någon sjukdom bara stor sköldkörtel.
Struman har försvunnit efter min hjärtoperation.
Alla blir inte sjuka, men jag kommer fortsätta ta mina prover en till två gånger om året då både min mamma och farmor har/hade tja underproduktion (när man blir tjock och inte kan gå ner i vikt och rasar i vikt när man äntligen får medicin)
Och båda två gick i många år obehandlade vilket i min mammas fall ledde till att hon fick besvär som inte har blivit bättre som hon får dras med resten av hennes liv. Och hennes liv slogs ganska mycket i spillror pga av hypon så jag tar inte lätt på detta kan jag lova