• Zwoom

    Någon som gjort hysteroskopi? *Sjukt orolig*

    Ska göra hysteroskopi imorgon och är rädd för det... Det jag är räddast för är att jag nu ikväll ska ta en cytotec....Ghh jag har bara dåliga erfarenheter av sånna tabletter. Varför ska jag ta en sådan?
    Detta skall göra pga min upprepade MF.
    Är så sjukt rädd. Ska vara vaken under ingreppet och även imorgon skall jag proppas full med 3 piller till plus 4 st alvedon alla dessa pillerna 1 timma före ingreppet. Vafan är inte det att ta i och att övergöda?
    Sen är jag rädd för lugnande medel att känna sig borta och få värsta paniken och bli skityr...
    Nej fy jag vill verkligen inte göra detta, vill inte heller ta och vågar inte ta cytotecen...       

  • Svar på tråden Någon som gjort hysteroskopi? *Sjukt orolig*
  • Stjärnstoft

    Hej!! Cytotec får du för att mjuka upp livmodertappen så att skopin går att genomföra. Inför undersökningar/ingrepp som man kan ha lite ont av efter är det vanligt att man laddar upp med dubbel dos Alvedon, normalt och ofarligt alltså.
    Det kommer gå bra ska du se. Men det är ju alltid lite jobbigt att vara patient och behöva genomgå sånt här.

  • Zwoom
    Stjärnstoft skrev 2013-09-13 07:01:54 följande:
    Hej!! Cytotec får du för att mjuka upp livmodertappen så att skopin går att genomföra. Inför undersökningar/ingrepp som man kan ha lite ont av efter är det vanligt att man laddar upp med dubbel dos Alvedon, normalt och ofarligt alltså.
    Det kommer gå bra ska du se. Men det är ju alltid lite jobbigt att vara patient och behöva genomgå sånt här.

    Men lite orolig också då vi haft oskyddat sex (Vi försöker ju få barn) och jag har ju ÄL nu eller precis haft pga jag har ÄL flytningarna så rädd att det kan orsaka saker och ting OM det skulle ta sig...Visserligen har inte ägget fäst sig isåfall men ändå orolig.
    Cytotec är ju inte bra läste jag då man försöker få barn

    Kan man ha sex direkt efter ett sådant här ingrepp eller blöder man efteråt?

    Går det lika bra att ta 4 brus alvedon eller måste det vara tabletterna?
         
  • Stjärnstoft

    Den här sidan är rätt så informativ! 
    Det borde inte vara några problem med att ta brustabletter - bara de har löst upp sig ordentligt.
    Man ska inte göra en hysteroskopi om man är/kan vara gravid - du kanske borde prata med avdelningen?? 

  • Zwoom
    Stjärnstoft skrev 2013-09-13 08:40:02 följande:
    Den här sidan är rätt så informativ! 
    Det borde inte vara några problem med att ta brustabletter - bara de har löst upp sig ordentligt.
    Man ska inte göra en hysteroskopi om man är/kan vara gravid - du kanske borde prata med avdelningen?? 

    de har ju inte gett mig informationen utan fick papper och piller igår med posten där det stod Men ägget har ju inte hunnit fäta men OM det tar sig e jag rädd för vad det kan medfört nu
  • Stjärnstoft

    Du borde fått ett telefonnr i kallelsen/informationen dit du kan vända dig. Ring och prata med dem om dina funderingar. 

  • nirakanna2

    Tänk lite långsiktigt: Om ni offrar den här månadens försök får ni kanske en förklaring till varför du haft upprepade missfall. Jag har gjort undersökningen och visst kändes det, men ingen fara. Vitsen med lugnande medel är just att bli lite lullig. Det går över Samma sak om du du blir yr. Ta problemen OM de kommer. Jag tror det kommer gå bra!

  • Zwoom
    nirakanna2 skrev 2013-09-13 08:47:33 följande:
    Tänk lite långsiktigt: Om ni offrar den här månadens försök får ni kanske en förklaring till varför du haft upprepade missfall. Jag har gjort undersökningen och visst kändes det, men ingen fara. Vitsen med lugnande medel är just att bli lite lullig. Det går över Samma sak om du du blir yr. Ta problemen OM de kommer. Jag tror det kommer gå bra!

    Jo men jag är livrädd för yrsel och lugnande.

    Jo men jag fick ingen info om detta och när man försöker få barn. Tänk nu OM det skulle ta sig nu i dagarna med det sexet vi haft nu i dagarna innan detta...Då kan det ju gå skit med det ju
    Måste man ta lugnande medel? Kan jag avstå?
      
  • Stjärnstoft

    Jag tycker som sagt att du ska prata direkt med personalen på den avdelning där du ska vara när du genomgår ingreppet. Alla sjukhus har lite olika rutiner. 
    Ingen kan tvinga dig att ta något lugnande såklart - men det kan vara till hjälp att slappna av under ingreppet.
    Ring och prata med dem
    Och lycka till. Nu kan jag tyvärr inte svara mer på ett tag, ska iväg.
     

  • Zwoom
    Stjärnstoft skrev 2013-09-13 08:54:31 följande:
    Jag tycker som sagt att du ska prata direkt med personalen på den avdelning där du ska vara när du genomgår ingreppet. Alla sjukhus har lite olika rutiner. 
    Ingen kan tvinga dig att ta något lugnande såklart - men det kan vara till hjälp att slappna av under ingreppet.
    Ring och prata med dem
    Och lycka till. Nu kan jag tyvärr inte svara mer på ett tag, ska iväg.
     

    Har ringt men har fått en telefontid kl 14...jätte fint då e jag ju redan inne där
Svar på tråden Någon som gjort hysteroskopi? *Sjukt orolig*