• Anonym (Ledsen)

Avliva katt som kissar inne?

Jag behöver råd då jag inte vet var jag ska vända mig. Mina föräldrar tog hem två kattungar som fötts av en vild kattmamma för 13 år sedan. Ena katten och jag fick en nära kontakt. Det var som min bebis. Han är supermysig och snäll. När jag flyttade hemifrån när han var 5 år blev han ledsen och kissade i mitt gamla rum. Han kissade aldrig så innan.. Så mina föräldrar började ha mitt rum stängt. Han satt ibland utanför och gnällde. Han har alltid varit innekatt men fått vara ute ibland i koppel. Han är lite rädd/försiktig ute. Till saken hör att mina föräldrar alltid haft många dörrar stängda hemma. Katterna får i princip bara vara i hallarna och trappen och förut alla tre sovrum (alltså de får inte vara i badrummen, kök, vardagsrum, källare). Sen flyttade då jag och mitt rum stängdes. Sen flyttade min lillasyster som var sist ut och då skulle mina föräldrar renovera sitt sovrum så det stängdes. Alltså är bara min lillasysters sovrum, hallarna och trappen öppet för katterna. De får var i köket när någon är där men inte annars. Vardagsrummet får de inte vara i. Nu kissar kissen i renoveringsrummet när han får chans att gå in och även mitt gamla rum och på ytterdörren. Det är möjligt att det började för att han saknade mig men är det därför det fortsätter och blir värre? Det har blivit värre nu på sistone. Jag tror att han är en känslig kisse som ej gillar förändringar och inte heller gillar instängdheten. Han ha fått antidepressiva i några år och trots en ökning av dosen sen några månader har det blivit värre. Till saken hör också att min far kan bli riktigt arg och hotfull mot honom när han kissat så även om jag inte vet hur det går till nu så kan jag anta att han blir rejält arg på kissen vilket kanske förvärrar det hela. Mina förslag har alltid varit att de ska öppna rummen och se om det blir någon ändring. Och även prova att ta bort antidepressiva om det andra inte funkar. Veterinären har uteslutit fysiska fel. Mina föräldrar vill ej prova mina förslag då de tror han kommer kissa hej vilt. Så har någon kunskap/tankar/råd om detta? Jag funderar på att flytta kissen till mig men min sambo är allergisk (han är dock villig att ta hit kissen). Sen vet jag ju inte om han automatiskt kommer trivas här, vi har två barn, 3 och 6 år och han är inte överförtjust i barn men han tolererar dem när de hälsar på. Han gillar mig och min sambo. Min sambo vill prova och då ha sovrummet stängt för som allergiker underlättar det om man har en frizon. Dock kanske det skulle göra att kissen inte trivs här heller. Det bär mig emot att stänga ett rum. Min sambo ser också allergitabletter som en hjälp om det behövs. Är vi helt tokiga som överväger detta?

• Svar på tråden Avliva katt som kissar inne?
  • Guldbarb

Till en början låter det inte så bra med utrymmet eller att han blir arg. Sedan vet jag inte det kan ju vara en stor hall och så... brukar de ofta vara i dessa rummen så katterna är mycket med dom? Kan ju vara så att den som började kissa gjorde det för att han saknade dig och för att det var du som umgicks med honom. När dörren sedan stängdes försvann det umgänget helt för honom. Sedan när fler sovrum stängs och mer folk försvinner så gör det honom antagligen stressad... till en början bör de nog umgås mer med katterna, sedan måste de tvätta noga där han kissat annars lockar lukten onom till att göra det igen utöver det kan de testa feliway i kontaktuttaget (för vissa katter är detta rena miraklet, andra reagerar inte på det men jag har inte hört att det förvärrat i allafall så värt att testa).

Hur reagerar din sambo när han mött katterna? Är det väldigt mycket och har han testat om allergitabletter funkar?

• Lovebug

Hade samma problem med min en kisse, gjorde rent kattlådan oftare samt bytte ut maten till ett av bättre kvalite o mer blötfoder. Det gjorde skillnad. Kan vara värt att testa olika saker...kissning kan ju vara protest. En veterinär jag var i kontakt med sa att hankatter kan börja kissa om maten har fel sammansättning..

• Anonym (Ledsen)

Tack för svar. De har det där medlet i eluttaget utan att det märks ngn skillnad. Min sambo har bott med katt förut och klarat det. Vid behov tog han tablett. Om han klappar katterna och sedan pillar sig i ögat blir han lite röd. Han är mer allergisk mot hundar och hästar. Nu har jag läst mer om detta och det står at an riskerar allergisk astma om man utsätter sig för allergi mkt. Det låter inte bra. Jag har astma (ej allergisk) som blivit upptäckt nyligen men läkaren trodde jag haft det längre. Jag har inte hosta utan ofta halsinfektioner och dålig lungkapacitet som nu blivit bättre med medicin. Jag känner inte av ngt gällande katterna. Mina föräldrar är inte så mkt i hallarna. De tycker om katterna så de umgås med dem men de jobbar ju hela dagarna och på kvällarna om de är i vardagsrummet så får ju inte katterna var med. Mamma tvättar noga men jag tror det luktar ändå. Hur kan man tvätta det på bästa sätt?

• Susi A

Om jag var du skulle jag säker prova att ta hem katten, det är dig katten saknar och du gillade väll också kissen? Om det inte funkar så måste nog dina föreldrar försöka ge honom mer tid så att han känner sig trygg. Varför får katten inte vara i vardagsrummet? Även om dina föreldrar är med? Kissen kan inte ta antidepressiva resten av livet, särskilt om dem inte alls hjälper så bra. Och INTE avliva en katt som kissar inne, det är inte en bra lösning...

• Anonym (Ledsen)

Kissen har varit för tjock förut så han har sedan länge (innan jag flyttade) ätit bra torrfoder från veterinären. Jag tycker mina föräldrar ska prova vad de kan men de verkar inte villiga till det.

• Anonym (Lina)

Vad har katten för låda och sand?

• Susi A

"Få bort kattkiss
    Blanda citron och ättika, doppa en trasa/svamp i och stryk på de ställen katterna brukar kissa. Då kommer inte katterna vilja kissa där längre." av Rent hus
    Det får bort stanken väldigt bra

• Anonym (Ledsen)

Absolut-jag avgudar kissen. Han är underbar. Mina föräldrar har en skinnsoffa som de inte vill ska förstöras. Fråga mig inte varför de skaffade katt. De har för mkt restriktioner och det har jag sagt till dem alltid men de lyssnar inte. Katterna får inte var i kök och badrum för de vill ha rent.

• Guldbarb

Om dom reagerar på feliway är ju olika, som sagt för vissa är det ingen skillnad... men då har dom i allafall testat. Angående tvättandet så kan man blanda i lite ättika i en sprayflaska med vatten som man kan spraya på platsen där katten kissat och även på sånt som kan tvättas i maskin (detta ska självklart aldrig sprayas på katten, så inga missuppfattningar om det...) detta brukar funka för att få bort katt lukten. För oss har också ångmopp funkat väldigt bra och katten har inte gått tillbaks till samma plats för att kissa igen. Är kissdoften kvar är risken stor att båda katterna kissar på platsen.

Gällande allergi så är det ju olika, man kan ju bli mer känslig eller mindre. Att i såna fall ha sovrummet kattfritt kan funka, och eftersom det är en ny plats vänjer han sig nog fortare vid det.

• Anonym (Ledsen)

De har både en vanlig låda och en med tak, som ett hus. Sanden är grå, ser ut som pellets och köps i stora genomskinliga påsar typ på Coop. Jag vet inte vad sanden heter. Kan man alltså spraya ättika på dörren i trä och parkettgolv? Menar du lika delar citron och ättika? Han kissar inte på mjuka saker, han kissar på golvet under sängen eller i fönsterkarmen eller i dörröppningen.

Svar på tråden Avliva katt som kissar inne?