Partner till någon med ADHD
Jag vet inte varför jag lägger ut tråden men kanske för att känna att det finna andra här med liknande erfarenheter och känna att jag inte är ensam. Min man går på utredning för adhd men hur kommer man tillbaka efter år av smärta? De som lever med en partner med adhd vet hur man pendlar mellan himmel och helvete och inget är någonsin enkelt eller smidigt. Min man gör allt på impuls, vilket ibland skapar fantastiska möjligheter men tyvärr oftast kaos. Han glömmer ofta och jag har fått hämta både bil och hund på märkliga ställen. Han ser bara sin roll och är ofta en stor egoist. När han känner sig kritiserad kommer aggressivitet och han säger och gör saker som är fruktansvärda. För ett år sedan hörde hot och kränkningar till vardagen (dock aldrig slag). Själv försökte jag skydda vårt barn och hålla upp en fin fasad tills det inte gick längre och jag blev sjukskriven. Allt kom upp till ytan och alla sa att jag skulle lämna honom. Det gjorde jag inte. Min man påbörjade utredningen men det var lång väntetid och under tiden blev klyftan mellan oss stor. Jag kunde inte strukturera upp allt längre och klarade inte av att hålla hans tempo. När vi sedan är utomlands på familjesemester leker vår dotter med sin pappas padda och kärleksbrev och nakenbilder kommer upp. Det visar sig att min man har varit otrogen med två andra kvinnor. Han nekar men jag kastar mig på ett plan till Sverige och hemma går jag igenom hans dator och hittar allt! Jag går bokstavligt sönder och tänker begära skilsmässa men går med på att gå på terapi, mest för vår dotters skull. Han erkänner och berättar hur han känt sig värdelös, inte klarat av de minsta sysslorna och hatat sig själv för allt han gjort. Han har förut bara tyckt att alla andra varit dumma och tråkiga, en roll jag ofta fått, men nu förstår han konsekvenserna och för första gången ser jag ånger hos honom. Han säger att det var impulsen som styrde och att bekräftelsen från kvinnorna blev som en drog och att han bara ville ha mer men att det egentligen var min bekräftelse han längtade efter. Han säger att han känt sig underlägsen mig och varit arg på sig själv för att han inte klarat de minsta sysslorna men att det gått ut över mig. Han får under denna tid akuttid hos psyk då det kommer fram mer och mer destruktiva saker han gjort och nu kan jag inte längre dölja vilket helvete jag levt i för min familj och alla säger lämna honom! Men jag är fortfarande kvar. Jag vet att han älskar mig på det sätt han är kapabel till att älska men han kommer nog aldrig förstå hur trasig han gjort mig. Det låter konstigt men det känns som om han är ett skadat djur som jag måste ta hand om. Det är nästan som om hans handlingar inte är lika farliga då jag på ett sätt betraktar honom som ett barn. Känner någon igen den känslan? Det ska tilläggas att han har haft en familj som sett hans sidor som något positivt och uppmuntrat att han är innovativ. Han har även ett framgångsrikt jobb i en bransch där det är positivt att vara idéspruta och han kallas ibland genialisk av sina kollegor. Däremot är det jag som gör allt från att väcka honom på morgonen, packa åt honom, betala räkningar, påminna om möten, att han ska borsta tänderna och klippa naglarna. Han är grym på extremsporter men kan inte spela Fia med knuff utan att bli arg. Jag älskar en del av honom och hatar en annan. Det känns som om jag hela tiden är en pedagog och att mycket hänger på mig då jag är den "vuxna". Jag känner mig vilsen och olycklig men ändå lämnar jag inte! Varför är det så svårt att lämna?! Tacksam för alla erfarenheter och råd som andra vill delge.