• Emeli82

    Kanin, så mycket fakta som säger emot varandra, vad ska man tro på?

    Jag hade kaniner som barn, och vi funderar på att skaffa kanin igen.
    Har googlat på kaniner, och besökt både djuraffärer och uppfödare.
    Problemet är att alla talar emot varandra!

    1: Kaniner måste hållas minst två och två, de är flockdjur!   (En del går till och med så långt att de hävdar att det är lag på att ha minst två kaniner tillsammans)
    2: Kaniner trivs bäst ensamma; de är kolonidjur och inte flockdjur! 

    1: Kaniner ska ha fri tillgång till pellets!
    2: Kaniner ska ha högst en halv dl pellets om dagen, och klarar sig utmärkt utan pellets!

    1:  Kaniner ska ha grönsaker, tex morötter varje dag!
    2: Kaniner ska någon enstaka gång få grönsaker, inte oftare!

    1:  Kaniner ska ha kål!
    2: Kaniner ska inte ha kål, de kan få magproblem och dö av det! 

    1: Kaniner ska ha saltsten i buren!
    2: Kaniner behöver inte alls ha saltsten!

    Vad ska man tänka och tro om alla dessa motsträviga uppgifter?
    När jag hade kanin som barn, så hade jag först två honor som var systrar tillsammans.  De fick fröblandning från zooaffären (som jag nu förstått inte är bra), varje kväll, fri tillgång till hö, saltsten och vatten.
    Min nästa kanin bodde ensam.

    Blir helt förvirrad ! 

  • Svar på tråden Kanin, så mycket fakta som säger emot varandra, vad ska man tro på?
  • Lisastina

    Hej Emelie, 
    nu svarar jag utifrån vad min erfarenhet är, så då kanske det blir ännu virrigare : )

    1. Kaniner älskar sällskap. Inser man att det kommer att vara tomt i huset 07.30-17.30 varje dag, ja, då är en kaninkompis troligen en bra idé. Annars duger folk som "flock" eller "koloni"för de är mycket sociala. De bör vänjas vid att bli hanterade från låg ålder så blir de mysiga att bära omkring på och kan ligga på rygg och bli klappade på magen. Ovana kaniner sparkar när man tar upp dem. Då skall man inte ge upp, utan fortsätta öva. 
    Välj en lugn ras, så kommer människorna gilla att vara med kaninen. En nervös ras får folk att hålla sig borta och då tränas den aldrig tam.  Jag rekommenderar de större vädursraserna, de är lugna, gillar barn (min gillade också barntv!) och tål lite hårda tag. Dvärgraserna kan bryta benet bara ett barn tappar dem eller klämmer lite hårt och är ofta lite nervigare. Vissa små kaniner kan också bli 15 år, de större lever kortare, men du vill kanske ha kvar kaninen när barnen flyttat ut? Flört

    2. Matfrågan: min veterinär sade att det de flesta kaniner dör av, är oftast relaterat till övermatning. Pelletsbegränsning är bra, mängd beror på storleken på ras.  Grönsaker och hö är bra, min veterinär sade att en kanin kan leva hela livet på hö och vatten. Kål har jag gett mina kaniner, men inte i jättemängd och inte flera dagar i rad. 

    3. saltsten: osäker! en av mina kaniner ÄLSKADE salt: hon åt allt med salt i. En annan åt helst socker, båda stal för att få vad de ville. : )
    Mycket salt kan nog vara lite tufft för njurarna, har jag hört, men när de skulle ha ungar gav jag mineralsten. Man man väl köpa en sten och så sätta dit den bara vissa tider på dagen om kaninen är helt salttokig? Samt tala med sin veterinär : du måste ju ändå gå dit och besiktiga djuret för att få underlag för försäkring. Jag tror att det i pellets är salt, för övrigt, ring tillverkaren!

    Lyckans ost du som skall få ha kanin! Lycka till!

     

  • Madame X

    Hade också kanin när jag var tonåring: en hane, en hona och två systrar. Det går vad jag vet inte att ha två hanar i samma bur. En hane och en hona är opraktiskt. Det är bra om kaninerna bott ihop sen de var små om man ska ha flera i samma bur.

    Kaniner bör inte få för mycket pellets, de ska hålla vikten. Jag gav morot någon gång ibland, kål prövade jag aldrig. Hö fanns jämt, och saltsten också, om den inte hade regnat bort.

    Så ett tips: Det är betydligt lättare att klippa ljusa klor än mörka!

  • Dixie

    Jag har en kastrerad hane och en hona ihop, det funkar bra! Vi hade hanen först, kastrerade honom och köpte sen en hona. Har tidigare haft 2 honor, men det gick inte lika bra, de bråkade en del..... Mina kaniner är utekaniner och har fri till gång till pellets och får någon grönsak varje dag.

  • Emeli82

    Tack för era svar!

    Lisastina:  Är det ett bättre val med en större ras?  Har de bättre temperament?
    Jag minns faktiskt inte vad det var för ras på mina kaniner jag hade när jag var liten, de såg väldigt "vanliga" ut i alla fall. Kort päls och uppåtstående öron, normalstora. 
    På den tiden hade vi ju inte internet, så då fick man helt enkelt lita på vad djuraffären sa ang mat och annat.
    Minns att jag lånade en och annan bok om kaniner på biblioteket också. 

     

  • Nutnut

    Kaniner ska ha mycket morötter. De behöver dessa för att slipa ner tänderna som annars blir för långa.

  • Alltime

    Då ska jag också blanda mig i.

    1. Kaniner kan hållas ensamma eller i grupp. Mina 4 som jag har går inte att ha i grupp eller ens två och två. Honorna slåss, den kastrerade hanen är livrädd och den okastrerade hanen gör vad kaniner gör mest... Jag har större vädurskorsningar på 2,5- 3 kg. Har du två kaniner ihop rekommenderar jag en kastrerad hane med en hona. Ska du inte ta kull på honan rekommenderar jag kastrering på henne också. Mindre hormoner och ungefär 80% av alla kaninhonor (siffra jag har läst på nätet, vet inte om den stämmer) får livmodercancer/livmoderinflammation.

    Lag är det inte, men enligt JBV bör de ha sällskap av en annan kanin.

    2. Mina får ca 0,75 dl/kanin. De motionerar mycket. De skulle nog gärna äta mer, men krast sätt klarar de sig utmärkt med ett bra hö och vatten.

    3. Mina får en halv morot varje morgon (pellets på kvällen). För mycket är nog inte bra, men lite går nog bra.

    4. Ska och ska. Jag har hört att de kan bli gasiga och få trumsjuka (ofta dödligt). Men jag vet också folk som ger lite. Mycket går nog bra i små mängder. Viktigt att vänja dem i små portioner oavsett om det är gräs, kål eller morötter.

    5. Har aldrig haft det och har hört att de inte ska ha de pga risk för njurproblem.

    Lycka till!

  • Dixie
    Nutnut skrev 2013-09-12 22:34:35 följande:
    Kaniner ska ha mycket morötter. De behöver dessa för att slipa ner tänderna som annars blir för långa.

    Det måste inte vara morötter, knäckebröd och grenar går också bra! TS, jag upplever att mina dvärgvädurar har varit lugnare och mer tillgivna än hermeliner (dvärgkaniner)
  • Dr Mupp
    Emeli82 skrev 2013-09-12 20:54:01 följande:
    Jag hade kaniner som barn, och vi funderar på att skaffa kanin igen.
    Har googlat på kaniner, och besökt både djuraffärer och uppfödare.
    Problemet är att alla talar emot varandra!

    1: Kaniner måste hållas minst två och två, de är flockdjur!   (En del går till och med så långt att de hävdar att det är lag på att ha minst två kaniner tillsammans)
    2: Kaniner trivs bäst ensamma; de är kolonidjur och inte flockdjur! 

    1: Kaniner ska ha fri tillgång till pellets!
    2: Kaniner ska ha högst en halv dl pellets om dagen, och klarar sig utmärkt utan pellets!

    1:  Kaniner ska ha grönsaker, tex morötter varje dag!
    2: Kaniner ska någon enstaka gång få grönsaker, inte oftare!

    1:  Kaniner ska ha kål!
    2: Kaniner ska inte ha kål, de kan få magproblem och dö av det! 

    1: Kaniner ska ha saltsten i buren!
    2: Kaniner behöver inte alls ha saltsten!

    Vad ska man tänka och tro om alla dessa motsträviga uppgifter?
    När jag hade kanin som barn, så hade jag först två honor som var systrar tillsammans.  De fick fröblandning från zooaffären (som jag nu förstått inte är bra), varje kväll, fri tillgång till hö, saltsten och vatten.
    Min nästa kanin bodde ensam.

    Blir helt förvirrad ! 
    Kaniner lever i det vilda i flockar, men med egna bohålor som de försvarar. En del kaniner kan bo ihop, andra kan inte det. Okastrerade hanar ska inte bo ihop. Vill man ha kaniner ihop så fungerar det oftast bäst med en kastrerad hane och hona. Tänk på att buren måste vara mycket större än minimåttet. Jag skulle inte ha två kaniner på mindre än 2 kvm. Personligen anser jag att två kaniner i varsin bur är det bästa. Då har de ändå möjlighet att prata med varandra men kan inte komma åt och slåss. 

    Fri pellets ger tjocka och sjuka kaniner. Kaniner ska ha fri tillgång på hö. Hur mycket pellets som kaninen behöver beror på ras, ålder, hull användningsområde osv. Mina kaniner äter mellan 0,5 och 2 dl pellets. 0,5 dl äter min fullvuxna dvärgvädur på 2 kg (lite tjock) 2 dl äter mina växade rexar. 

    Små mängder grönsaker är helt ok. Vill man ge det dagligen så minska mängden. Mycket grönsaker gör att de äter hö sämre och riskerar magproblem. Frukt är godis.

    Kål är gasbildande och kaniner kan inte fisa. Ge endast mycket små mängder kål. (mina får inte kål).

    Saltsten ökar risken för njur- och gallstenar. Digivande honor och kaniner som inte får pellets kan behöva ett tillskott, annars finns allt salt och alla mineraler i pelletsen. 
    Nutnut skrev 2013-09-12 22:34:35 följande:
    Kaniner ska ha mycket morötter. De behöver dessa för att slipa ner tänderna som annars blir för långa.
    Nej, kaniner ska ha fri tillgång till hö som hjälper till att slipa tänderna liksom grenar. Morötter är för mjukt för att fungera bra som tandslipare och innehåller för mycket socker för att vara nyttigt. En liten morotsslant är dock helt ok att ge. 


     
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tow2Mater
    Dr Mupp skrev 2013-09-13 03:38:14 följande:
     Morötter är för mjukt för att fungera bra som tandslipare och innehåller för mycket socker för att vara nyttigt. En liten morotsslant är dock helt ok att ge. 
    Men snälla nån, har sockerhysterin nått kaninerna nu också? Låt stackarna få morotter. De får inte hål i tänderna av det.
Svar på tråden Kanin, så mycket fakta som säger emot varandra, vad ska man tro på?