• Anonym (Lärare)

Nya lärarjobb med tillträde om ca 1 månad. Jag har 3 månaders uppsägningstid. Hur gör jag?

Har sedan jag blev färdigutbildat jobbat på samma arbetsplats i nästan 3 år. Vill ha ett nytt jobb av olika anledningar och de flesta lärarjobb vill att man ska börja precis i början på en ny termin. Jag vill börja på nya jobbet i januari. Problemet är att jag har 3 månaders uppsägningstid och behöver därför säga upp mig om senast 1 månad. Men nufinns det inte så många jobb anonser ute och en kollega sa att de brukar komma i slutet på oktober. Hur löser jag det?

• Svar på tråden Nya lärarjobb med tillträde om ca 1 månad. Jag har 3 månaders uppsägningstid. Hur gör jag?
  • Quinna85

Det finns ingen lag som säger att du måste jobba under hela uppsägningstiden. Det de kan göra är att dra MAX 14 dagars lön, eller om du har intjänad sparad semewter de kan hämta pengar från. Behöver du inte referensen så kör på det, annars så är det bara prata med arbetsgivaren och förklara läget.

Är du helt säker på att DU har 3 månaders uppsägninstid och inte bara EN?

• Kodia

Om du får ett jobb i oktober/november har ändå rektorn ganska gott om tid at hitta en vikarie, så hen borde inte vägra att låta dig gå vid jul. Du får ju säga som det är till den nya arbetsgivaren, och sedan fråga din nuvarande rektor när/om du får jobbet. Blir det sedan problem får den nya arbetsgivaren vänta.

Jag hade inte sagt upp mig i förväg - tänk om du inte hittar något nytt! 

• Ms H

Låter konstigt med 3 mån uppsägningstid efter bara tre år. Vilket avtal har ni?

• sextiotalist
    Ms H skrev 2013-09-13 08:08:26 följande:
    Låter konstigt med 3 mån uppsägningstid efter bara tre år. Vilket avtal har ni?

Håller med, en månad brukar vara det vanligaste.
  • Anonym (Lärare)
    Gryntroll skrev 2013-09-12 22:29:41 följande:
    Kanske intjänad semester, övertid, komp osv att ta ut sista tiden?

Men kan inte chefen neka att jag tar ut semester? Har 10 dagar semester sparat och lite komp.
  • Anonym (Lärare)

Jag förstår inte riktigt? Kan de ta mina semesterdagar eller vadå?

Quinna85 skrev 2013-09-12 23:03:29 följande:
    Det finns ingen lag som säger att du måste jobba under hela uppsägningstiden. Det de kan göra är att dra MAX 14 dagars lön, eller om du har intjänad sparad semewter de kan hämta pengar från. Behöver du inte referensen så kör på det, annars så är det bara prata med arbetsgivaren och förklara läget.

Är du helt säker på att DU har 3 månaders uppsägninstid och inte bara EN?

• Anonym (Lärare)

Jag är säker. 3 månader uppsägningstid för lärare och 1 månads uppsägningstid för barnskötare mm

sextiotalist skrev 2013-09-13 08:18:39 följande:
    Håller med, en månad brukar vara det vanligaste.

• Ms H

...och du är säker på att det där är uppsägningstiderna "från sitt håll" och inte om arbetsgivaren vill säga upp en lärare?

Vilket kollektivavtal har ni?

• Ms H

Men som svar på semesterfrågan: jo, arbetsgivaren kan neka semester, såvida den inte är godkänd före man säger upp sig.

• Beemiidi

Lärare har 3 månaders uppsägningstid, en månad om man jobbat mindre än ett år.

• Ms H

Nej, jag har inte tre månader efter att ha arbetat ett år på min nuvarande lärartjänst och hade det inte på min förra heller.

• Quinna85

Ja om du inte tänker jobba under uppsägningstiden så kan arbetsgivaren göra ett avdrag som består av MAX 14 dagars lön, eller det belopp som blir av dina sparade semester.

Hämtat från lärarförbundets hemsida

Vid din egen uppsägning
    Om du och din arbetsgivare kommer överens om det, kan du ha en kortare uppsägningstid. Annars gäller följande om du säger upp dig från en tillsvidareanställning:

Anställd av kommun eller landsting, Svenska kyrkan eller Waldorfskolorna:

Om du varit anställd mindre än ett år: En månad Om du varit anställd mer än ett år: Tre månader

Anställd av Lernia eller arbetsgivare som tillhör Almega Tjänstföretagen:

Om du varit anställd mindre än två år: En månad Om du varit anställd mindre än sex år: Två månader Om du varit anställd mer än sex år: Tre månader

Om du anställdes före den 1 april 2001 av en arbetsgivare som tillhör Almega Tjänsteföretagen har du en månads uppsägningstid vid egen uppsägning, om du och din arbetsgivare inte kommit överens om något annat vid anställningstillfället.

Anställd av arbetsgivare som tillhör KFO:

Om du varit anställd mindre än sex månader: En månad Om du varit anställd mindre än sex år: Två månader Om du varit anställd mer än sex år: Tre månader

Anställd av Baggium, arbetsgivare som tillhör KFS, Pacta, Arbetsgivaralliansen eller arbetsgivare som saknar kollektivavtal:

Din uppsägningstid är en månad, om du och din arbetsgivare inte kommit överens om något annat vid anställningstillfället.

Arbetsgivare som tillhör Pacta kan i stället besluta att de kommunala uppsägningstiderna ska gälla.

Anställd av arbetsgivare som tillhör Folkbildningsförbundet:

Din uppsägningstid är en månad, om du och din arbetsgivare inte kommit överens om något annat vid anställningstillfället. Din uppsägningstid är tre månader om du anställts före 1 januari 1998 och din sysselsättningsgrad är minst 75 %.

Statligt anställd:

Om du varit anställd mindre än ett år år: En månad Om du varit anställd mer än ett år: Två månader
Svar på tråden Nya lärarjobb med tillträde om ca 1 månad. Jag har 3 månaders uppsägningstid. Hur gör jag?