• Feline

Koffein i choklad?

Finns det verkligen koffein i choklad?

Vi fick just Bonniers stora Barnbok av svärföräldrarna... och när jag läser i den så står det följande... och jag citerar:

KAFFE, TE och CHOKLAD
    Alla dessa drycker innehåller koffein som har en skadlig inverkan på matsmältningssystemet. Om du inte kan avstå helt och hållet från dem bör du begränsa dig till högst tre koppar per dag. Drick mycket mineralvatten i stället.

Har aldrig hört om det så min första reaktion var att 'Det där kan väl inte stämma - det måste stå fel'... men det kanske bara är jag som älskar choklad som har förträngt det? För något uppiggande är det allt i choklad, om man tänker efter... och jag vet att det är giftigt för katter och hundar...

• Svar på tråden Koffein i choklad?
  • Bumpy

Det stod iaf i Aftonbladet för några veckor sen att det är bra att äta choklad när man är gravid....

Jag vet inte vad man ska tro nu? Har iaf ätit ganska mycket choklad själv antar att jag får hålla tummarna nu då?

• drakon

Vet bara att det brukar vara tillsatt koffein i drickchoklad i kaffeautomater. I vanlig choklad på kaka kan det väl ändå inte finnas koffein???

• HaltaLotta

Jag tror att i riktig kakao finns det koffein, men jag är inte helt 100...... Koffein är inte _farligt_, om man inte lever bara på det typ! Försämrar kroppens förmåga att ta till sig järn, därför ska man gärna vänta nån timme efter maten med att dricka kaffe.......

Ont i magen kan man ju också få för övrigt.......

• Themis

Nja, det är inte exakt koffein i choklad, utan ett besläktat ämne som heter theobromin och har liknande effekter. Theobrominet har fått sitt namn efter det latinska namnet för kakaoväxten, theobroma cacao.

Theobromin är mycket svagare än koffein. Man får äta mycket choklad för att få samma effekt som av en kopp kaffe, jag har sett uppgifter på mellan 200 g och 1 kilo choklad för att få samma effekt.

Varför får man en sån kick av choklad då?

Choklad innehåller även fenyletylamin, som är ett centralstimulerande ämne som härmar ett av kroppens förälskelsehormon. Men nyligen har man kommit fram till att det behövs enorma mängder choklad för att få en förälskelsekick av det.

För närvarande tros chokladens berusande effekter bero på att den får kroppen att frisätta anandamid, som närmast kan kallas en form av kroppseget cannabis-det ger eufori och dämpar smärta. Choklad innehåller även serotonin, som lite förenklat är kroppens må-bra hormon och kan lyfta humöret när vi är nedstämda.

Men det kan komma fler nyheter om detta efter hand, för cacao är i likhet med tobak väldigt kemiskt komplicerat och innehåller hundratals olika ämnen. De flesta vet att våra husdjur inte mår särskilt bra av choklad och det har ju sin anledning även om deras kemi är något annorlunda än vår.

Så kanske kommer det en dag när även den centralstimulans som stora mängder mörk choklad ger bedöms som olämplig vid graviditet-men jag hoppas såklart inte det!

Bimsan, chokladoman

Svar på tråden Koffein i choklad?