• Pyssilullan

SMITTAR BÄLTROS??? Om en pensionär har, kan får dotter smittas?

Har en farfar som fått bältros..
    kan vi gå dit o hälsa på med dottern eller smittas hon då????

• Svar på tråden SMITTAR BÄLTROS??? Om en pensionär har, kan får dotter smittas?
  • drömvärld

En patient med bältros kan vanligen inte smitta så att en annan person får bältros. Däremot kan en patient med bältros smitta en person som inte haft vattkoppor. Den personen insjuknar då i vattkoppor. Dessutom finns det risk att en individ som insjuknar i bältros kan smitta en patient som har ett försvagat immunförsvar (tex patient som behandlas med cellgifter eller är HIV-infekterad) även om han/hon har haft vattkoppor.

• isisisis

Det är förmodligen DITT barn som smittat farfar! När barn får vattkoppor och träffar äldre som inte har haft vattkoppor,så får de bältros! Det gör fruktansvärt ont,och man är ofta sjuk över ett halvår!

• Pyssilullan

MITT barn har verkligen INTE smittat farfar...
    Vi har ju inte ens umgåtts med honom, och vi har en dotter på 14 månader SOM EJ har haft vattkoppor!

• atelli

Jag fick vattkoppor av en som hade bältros. Vet inte om det smittar luftburet eller kontaktvägen.

• isisisis

Man får iaf bältros av vattkoppsbakterier! Så förmodligen har han varit i kontakt med någon annan som haft det då! Oftast är det ju små barn som har vattkoppor!

• drömvärld

isisisis: Fast är det inte så att om man haft vattkoppor så har man viruset ligga vilandes i kroppen och så kan man få bältros som gammal när immunförsvaret inte är så bra?

• drömvärld

Första gången vi träffar på varicella zoster-virus insjuknar vi i vattkoppor. Efter vattkoppsinfektionen stannar virus kvar och lägger sig vilande i nervknutor som finns längs med ryggraden. Det märker vi inget av förrän den dagen virus vaknar, vandrar längs nervbanorna och börjar föröka sig. Då insjuknar vi i bältros. Man kan således bara få bältros om man haft vattkoppor.

Man vet att när vårt immunförsvar försvagas, vilket sker naturligt med stigande ålder, kan virus "vakna till liv" och orsaka bältros. Det är vanligen äldre människor som drabbas. Andra faktorer som försvagar vårt immunförsvar kan naturligtvis också göra att virus vaknar till liv. Det är mycket ovanligt att man drabbas av bältros mer än en gång.

• Umeboshi

Vattkoppor smittar inte så man får bältros utan tvärtom, kommer man i kontakt med en som har bältros och man inte haft vattkoppor så lär man få vattkoppor. Bältros smittar inte heller någon så att denna får bältros.

Bältros beror på att man någon gång haft vattkoppor och viruset ligger latent i kroppen och kan bryta ut efter en sjuherrans massa år.

• isisisis

Nä! Man får bältros om man INTE haft vattkoppor! Om man haft vattkoppor slipper man oroa sig för bältros! Tyvärr smittade min dotter farmor när hon var liten (dottern altså) *S*
    Hon vart så himla dålig!!! Jag fick jättedåligt samvete,men jag visste ju inte!
    Idag skulle jag fråga innan....så det inte händer igen!

• huldra

Jag kan säga att jag har haft både vattkoppor och bältros, det senare samma år jag fyllde 5, och det var fan inte kul. Gjorde ont och sved som bara den. Det kunde jag tacka min äldre bror för som hade vattkoppor när jag kom hem från BB. Fick bara några stycken och sedan låg viruset i kroppen och blodssade upp efter några år.

• drömvärld

Isisisis: Nej man kan bara få bältros om man haft vattkoppor!

• drömvärld

Nu måste jag förtydliga mig tror jag som kah krånglar. Jag fattar det som att om man haft vattkoppor kan man få bältros som gammal eftersom virus finns i kroppen. Om man INTE haft vattkoppor kan man bli smittad av bältros och får då vattkoppor!

• Umeboshi

isisisis, din dotter kan inte ha smittat farmor, utan snarare så att farmor i samma veva fick något, kanske en förkylning, som triggade viruset.

www.infomedica.se/artikel.asp

• Mirris

Jag fick bältros efter jag fått barn! Läkaren förklarade det som så, att jag haft vattenkoppor när jag var liten och sedan dess ligger det ju latent i kroppen.

Och efter en graviditet så har man inte hela sitt immunförsvar kvar, för bebben tar ungefär hälften (hur dom nu kunnat mäta det )
    Sen bröt det bara ut.. lika som det kan göra på äldre männsikor. Dom får det liksom bara.

Det enda rådet var att jag skulle hålal mig undan min svägerska som var höggravid just då! Och som då inte hade sitt immunförsvar på topp!
    Och att om det återkom var jag tvungen att höra av mig igen, för då skulle det utredas varför jag fick det igen!

• drömvärld

Pyssilullan: :Om man har bältros bör man undvika att träffa personer som har nedsatt immunförsvar och inte har haft vattkoppor. De kan bli allvarligt sjuka om de skulle få vattkoppor.

• Gravid Rystall

Vattenkoppor smittar väldigt lätt och är en luftburen smitta. Smitta kan ske även innan sjukdomen brutit ut hos värdpersonen. Bältros smittar även den men i mindre utsräckning. (www.internetmedicin.se)

En person som inte har haft vattenkoppor kan sjukdomen om denne kommer i kontakt med en bältrospatient. (www.fass.se)

Svar på tråden SMITTAR BÄLTROS??? Om en pensionär har, kan får dotter smittas?