• Anonym (Panik)

Mögligt bröd

Härligt med fredag, tänkte jag glatt när jag kom hem från jobbet och rostade mig två mackor. Ni vet såna där supergoda mackor.. mörkt bröd med olika frön och kärnor i. När jag ätit klart och skulle börja njuta fullt ut av min ledighet så noterar jag MÖGEL på sista skivan bröd i påsen. En liten grön fläck på ½ cm och en grön och vit fläck om 1½ cm. 

Jag kände ingen smak av mögel på skivorna jag faktiskt åt, men jag rostade ju iofs. Och jag kan inte se mögel på mer än den sista skivan iofs. MEN... ÄR INTE BRÖDMÖGEL VÄLDIGT FARLIGT? Det sprider sig väl i  osynliga trådar genom hela brödet = är det mögel NÅNSTANS på brödet så ska du SLÄNGA det och absolut INTE äta av det trots att du ej ser mögel på din skiva?

Och eftersom det är frön och kärnor i brödet, typ solroskärnor och pumpakärnor så kanske det räknas som nötter och gör det hela ÄNNU farligare? För mögliga nötter är väl typ dödligt? Kan jag förvänta mig att min första lediga helg kommer spenderas som dödssjuk eller i bästa fall magsjuk? 

Gråter 

• Svar på tråden Mögligt bröd
  • fjonkelina

Varför tror du att det är dödligt farligt? Har du ngn sorts fobi eller annan irrationell rädsla?

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Juronjaure

Släpp paniken! Om du inte har extremt känslig mage så lär du inte märka av det.

• Anonym (Panik)
    fjonkelina skrev 2013-09-13 18:33:47 följande:
    Varför tror du att det är dödligt farligt? Har du ngn sorts fobi eller annan irrationell rädsla?
    Haha, njae, men det är ju skillnad på mögel och mögel och jag ville minnas att viss mögel är väldigt farligt att få i sig. Så är det väl, eller? Men vad menas med farligt? Det var mer så jag tänkte...
    Och eftersom det här brödet dessutom hade fröer och kärnor i sig blev jag extra orolig Skäms
    Juronjaure skrev 2013-09-13 18:35:37 följande:
    Släpp paniken! Om du inte har extremt känslig mage så lär du inte märka av det.
    Det låter betryggande, hoppas du har rätt! 
  • fjonkelina

Svartmögel i hus och liknande mögelsporer är farligt att andas in men inte sådan mögel som du ratar om så det e lugnt för din del.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • TTs mammi

Brödmöggel är bland det farligaste möggelsorterna. MEN typ alla får det i sig nån/några gånger utan att något händer. Jag har råkat ätit bröd o sen insåg jag att undersidan var typ grön, fick inte ens ont i magen men äcklad som fan blev jag :P..

Blir du dålig får ont i magen osv sök vård. Annars oroa dig inte måååååånga får i sig lite möggel från bröd ibland  

• Anonym (Panik)

Hur lång tid tar det innan man börjar må dåligt då? Är det bara magont som gäller, eller kan man bli sjuk sjuk sjuk liksom? Rynkar på näsan Att behöva söka vård låter ju otäckt. 

Har börjat må illa och det stillade ju inte oron direkt. 

(Hehe, okej jag känner och hör att jag låter typ fobisk.) 

• TTs mammi

Du mår troligtvis illa för att du är orolig :) men slappna av du ska se att inget händer. Jag har gått en kockutbildning å blev chockad när jag fick höra de där om att brödmöggel var såå farligt var ju nån gång i den perioden jag åt en mögglig brödskiva som smakade GRÄS det var det som fick mig o se på undersidan av brödet. Du ska se att inget kommer o ske :)

Svar på tråden Mögligt bröd