Mögligt bröd
Härligt med fredag, tänkte jag glatt när jag kom hem från jobbet och rostade mig två mackor. Ni vet såna där supergoda mackor.. mörkt bröd med olika frön och kärnor i. När jag ätit klart och skulle börja njuta fullt ut av min ledighet så noterar jag MÖGEL på sista skivan bröd i påsen. En liten grön fläck på ½ cm och en grön och vit fläck om 1½ cm.
Jag kände ingen smak av mögel på skivorna jag faktiskt åt, men jag rostade ju iofs. Och jag kan inte se mögel på mer än den sista skivan iofs. MEN... ÄR INTE BRÖDMÖGEL VÄLDIGT FARLIGT? Det sprider sig väl i osynliga trådar genom hela brödet = är det mögel NÅNSTANS på brödet så ska du SLÄNGA det och absolut INTE äta av det trots att du ej ser mögel på din skiva?
Och eftersom det är frön och kärnor i brödet, typ solroskärnor och pumpakärnor så kanske det räknas som nötter och gör det hela ÄNNU farligare? För mögliga nötter är väl typ dödligt? Kan jag förvänta mig att min första lediga helg kommer spenderas som dödssjuk eller i bästa fall magsjuk?