• Mickan3

    Info om avliden (adopterad) förälder.

    Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men provar här...

    År 2004 gick min pappa bort. Han var adopterad och jag vet ingenting om hans biologiska familj. Jag vet heller ingenting om honom då han inte fanns i mitt liv alls. Nu försöker jag ta reda på eventuella sjukdomar och dylikt som kan ligga i släkten, men utan framgång.

    Kontaktade folkbokföringen som hänvisade mig vidare till Skatteverket, och där sa dom att jag inte skulle kunna få några uppgifter utan min fars underskrift och medgivande... Hur skulle det gå till? Hur tänker dom? Vad gör jag nu? Är viktigt för mig att få veta.

    Väldig tacksam för alla förslag och råd.


  • Svar på tråden Info om avliden (adopterad) förälder.
  • en glad
    Mickan3 skrev 2013-09-13 23:39:55 följande:
    Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men provar här... År 2004 gick min pappa bort. Han var adopterad och jag vet ingenting om hans biologiska familj. Jag vet heller ingenting om honom då han inte fanns i mitt liv alls. Nu försöker jag ta reda på eventuella sjukdomar och dylikt som kan ligga i släkten, men utan framgång. Kontaktade folkbokföringen som hänvisade mig vidare till Skatteverket, och där sa dom att jag inte skulle kunna få några uppgifter utan min fars underskrift och medgivande... Hur skulle det gå till? Hur tänker dom? Vad gör jag nu? Är viktigt för mig att få veta. Väldig tacksam för alla förslag och råd.
    Be den kommun (familjerättsavdelningen) där du var folkbokförd då adoptionen genomfördes om hjälp!
  • VNmamma

    Det är Mickan3:s pappa som är adopterad, inte Mickan3.

    Det kan nog bli svårt att få fram de uppgifter du söker. 

  • Pippi Långstrump

    Du kan få fram uppgifterna om de är mer än 70 pr sedan. Annars är detta kört. Här själv försökt både via skattemyndigheten och församlingen dör personen är född.

  • Mickan3

    Tack för era svar, jättetrist att det ska behöva vara så. Att veta om man kan ha någon eventuellt allvarlig och ärftlig sjukdom i släkten tycker jag ska vara ens rättighet.

Svar på tråden Info om avliden (adopterad) förälder.