Läkarintyget!
Jag undrar om min arbetsgivare måste få en kopia på sidan 1 av mitt läkarintyg? Måste hon läsa allt om min sjukdom? Räcker det inte med sjukskrivningens längd samt att arbetsförmågan är helt nedsatt?
Jag undrar om min arbetsgivare måste få en kopia på sidan 1 av mitt läkarintyg? Måste hon läsa allt om min sjukdom? Räcker det inte med sjukskrivningens längd samt att arbetsförmågan är helt nedsatt?
Hej! Läkarintyget behöver inte innehålla diagnos, man kan på kopian av intyget stryka över diagnosen och lämna till arbetsgivaren. Det ska räcka med att lämna in sidan två av intyget. Du kan även höra med ditt fackförbund om vad som gäller. Här kan du läsa mer om läkarintyg: www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/om_lakarintyg/ Hälsningar Gabriella, handläggar
Ok men punkt 3 och 4 då,där det står aktuellt sjukdomsförlopp/ funktionsnedsättning?Kan man stryka över det också.Jag är inte med i facket så kan inte fråga dem...
Hej igen!
Det som är av vikt för arbetsgivaren står på sidan 2 i läkarintyget, eftersom det där framgår vilken period och i vilken omfattning man är sjukskriven. Det som är av vikt för arbetsgivaren är just att veta att intyget styrker nedsättningen av arbetsförmågan men inte vad det beror på.
Hälsningar
Cilla, handläggare
Ok! Då lämnar jag bara kopian av sidan 2, tack för ditt svar
Hej igen!
Här kommer ett förtydligande kring om man behöver visa diagnosen/sjukdomsbilden för sin arbetsgivare.
Enligt sjuklönelagen så står det följande information:
Sjukanmälan m. m. 8 §
Arbetsgivaren är skyldig att utge sjuklön för mistade förmåner under tid från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan endast om arbetstagaren styrker nedsättningen avarbetsförmågan under denna tid genom intyg av läkare eller tandläkare. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av.
Men däremot så kan det vara reglerat i kollektivavtal om vad den anställde måste visa upp och det kan där framgå att den anställde behöver uppvisa diagnosen/sjukdomsbilden.
Därför är det en fråga som man måste höra med arbetsgivaren eller fackförbundet med för att veta exakt vad som gäller på sin arbetsplats.
Hälsningar
Cilla, handläggare