• sina

Overaller igen

Detta evighetsämne... De trådar jag har läst här har mest handlat om vilken overall som är varmast, men jag är på jakt efter en som i första hand tål väta, slask, lera och slitage. Några tips? Ett plus om den inte är svindyr och ännu ett plus om dén finns i roliga färger.

• Svar på tråden Overaller igen
  • Dohgon

vi köpte kappahls overaller i år, mycket för att det var köp tre och betala för två förra helgen. men de fick även en fjärdeplats på ett test jag kollade på, didriksson var väl bäst, men prisklass därefter också såklart.
    vi köpte en grön och en orange, riktiga skrikiga färger så de syns väl, men fanns även rosa blå svart mm

• sina

Tack! Men testresultat säger inte så mycket om man inte vet vad de har testat. Jag har svårt att tro att samma overall är bäst både i Skåne och i Norrbotten...

Jag har mest tittat på Didrikson, men även POP och Molo. Gillar Kaxs, men den saknar vissa detaljer jag gillar. Och det är svårt att veta vilken som är bäst i varje klimat.

• Flickan och kråkan

I testerna kan man ju utläsa resultaten i de olika testområdena. Vattentäthet och slittålighet brukar alltid vara områden som testas. Bäst vad gäller vattentäthet och slittålighet brukar alltid reimatec+ och isbjörn ligga exempelvis. SEdan beror det ju på vilken prisklass man är ute efter. Vi har haft vantar i reimatec+ och de är ju torra om de så har badat med dem så jag skulle tippa på att en overall i reimatec+ håller vatten bra.

• daxförnästa

Köpte Kaxs förra året och är verkligen nöjd. Den ser ut som ny fortfarande och hon höll sig torr o varm. har den multifärgade! När de är slask kör vi med fodrade regnkläder ifrån Didrikson. Bor i västra götaland.

• k girl

I testet som avses (Vi Föräldrars) testades slitstyrka, rivstyrka, vattentäthet och mjukhet/följsamhet. Didriksons, som var testvinnare, hade bäst slitagetålighet, högsta betyg på vattentäthet, och bra betyg i rivstyrka. Men jag förstår inte varför samma overall inte skulle kunna vara bäst i både Skåne och Norrbotten om man diskuterar sådant som slitstyrka och andning? En femåring i Luleå kan ju slita lika mycket på sin overall som en femåring i Lund?

• k girl

...och värme brukar inte vara ett av de områden som testas, tyvärr. PoP:s overall är mjuk och följsam men också fleecefodrad vilket sannolikt gör den varmare än overaller som bara har nylonfoder och som är ungefär lika vadderade.

Svar på tråden Overaller igen