• jessica00

Att skaffa katt. Hjälp mottages!

Hej på er alla kattägare! Jag går i tankarna om att bli matte till en liten krabat - men skulle behöva er hjälp.

Har bara vuxit upp med hundar så är lite av en nykomling i kattvärlden. Därför skulle jag vara väldigt tacksam över all information/erfarenhet och allt ni kan tänka er vara bra att veta innan man skaffar katt men även under tiden :)

Jag kommer att ha en hona som jag tänker mig bli en innekatt. Bor i en större lägenhet.

Lite funderingar jag har:
    - Bästa kattsanden? Får gärna kosta lite extra om så är fallet, vill gärna ha en som dämpar lukten så mycket som möjligt.
    - Vilken är den bästa försäkringen?
    - Hur många dagar bör man vara med kattungen när den har kommit med hem, för att den ska känna sig säker när man sedan behöver lämna lägenheten för en stund?
    - Hur lång tid tar det ungefär innan den förstår att den ska gå på kattlådan?

Och även;

- Vad är det absolut nödvändigaste att köpa INNAN man fått hem katten?

Har självklart Googlat och hört mig runt, men skulle vara väldigt roligt att även höra ifrån er, med era erfarenheter och tankar :)

• Svar på tråden Att skaffa katt. Hjälp mottages!
  • GossipGirl
    jessica00 skrev 2013-09-14 13:01:57 följande:
    Hej på er alla kattägare! Jag går i tankarna om att bli matte till en liten krabat - men skulle behöva er hjälp. Har bara vuxit upp med hundar så är lite av en nykomling i kattvärlden. Därför skulle jag vara väldigt tacksam över all information/erfarenhet och allt ni kan tänka er vara bra att veta innan man skaffar katt men även under tiden :) Jag kommer att ha en hona som jag tänker mig bli en innekatt. Bor i en större lägenhet. Lite funderingar jag har: - Bästa kattsanden? Får gärna kosta lite extra om så är fallet, vill gärna ha en som dämpar lukten så mycket som möjligt. - Vilken är den bästa försäkringen? - Hur många dagar bör man vara med kattungen när den har kommit med hem, för att den ska känna sig säker när man sedan behöver lämna lägenheten för en stund? - Hur lång tid tar det ungefär innan den förstår att den ska gå på kattlådan? Och även; - Vad är det absolut nödvändigaste att köpa INNAN man fått hem katten? Har självklart Googlat och hört mig runt, men skulle vara väldigt roligt att även höra ifrån er, med era erfarenheter och tankar :)
    Har inte katt i nuläget så har inte koll på försäkringar och sånt, men har vuxit upp med katt och reagerade på en sak du skrev. "Hur lång tid tar det ungefär innan den förstår att den ska gå på kattlådan?" Det är ingenting som kattungar själva kommer på utan det är någonting du måste lära den. :) Lyft eller visa den till kattlådan många gånger om dagen. Speciellt när den ätit och sovit men gärna lite hela tiden, då och då. 

Lycka till. :)

• Guldbarb

Till en början bör du överväga två ungar då de har mycket utbyte av varandra och du behöver inte ha dåligt samvete om de är ensamma ett tag. Katten bör vara vaccinerad och id märkt när du köper den. Sand finns många och man får hitta den som funkar bäst, själv har jag compact care som håller länge utan att lukta. Foder så bör man undvika torrfoder från mataffärer då de oftast är sämre vad gäller mjukmat finns bra alternativ även i vanlig affär. Ungen borde redan vara rumsren. Klösträder behöver finnas när den flyttar in

• mycketsaft

Själv tycker jag att den bästa kattsanden är ever clean. Har aldrig haft någon som tagit bort lukten så bra! Tyvärr är den lite dyr. Katten är ju van att gå på kattlåda när den flyttar hemifrån så det borde inte vara några problem. Du kan undvika att köpa en kattlåda med lucka om katten inte är van det sen tidigare. Ofta har de inga problem att lära sig gå på låda med lucka om man bara visar dem hur man gör för att komma in.

Klösträd är mycket bra att ha, då kan du undvika att katten klöser på möbler, klöser den tex på soffan så bär du den direkt till klösträdet. Man kan även spraya med kattmytespray på trädet för att katten ska tycka att det är extra intressant. Köp gärna ett högt träd för katter gillar att sitta högt upp och spana.

Klosax, annars får katten alldeles för långa och vassa klor.

Vet inte riktigt vilken försäkring som är bäst, kolla på olika hemsidor för att hitta vad som passar dig bäst. Tror att de flesta har agria, men jag har folksam och är mycket nöjd.

Laserpekare brukar vara en poppis leksak, sen kan du skaffa låtsasmöss och bollar, det finns leksaker i mängder ;)

Det är olika från katt till katt hur lång tid det tar att bli trygg, det är bra att inte vara hemifrån allt för många timmar i början.         

• mycketsaft

Ett tips är att sätta katten i eller bredvid kattlådan direkt du kommer hem med den, då hittar den lättare tillbaka dit sen.

• Omogen citron

Läs gärna böcker om katter, Vicky Hall skriver väldigt bra kattböcker tycker jag.

Fundera på om du har råd med en katt också, det kostar runt 300-400 kronor i månaden.

Ska du köpa en kattunge så ska du ha två så de får sällskap. Annars är en vuxen katt från ett katthem att rekommendera, de är redan kastrerade, vaccinerade och öron-/chipmärkta, du får hjälp att hitta precis rätt katt för dig och du hjälper en katt som annars skulle ha varit hemlös. Bor du i Stockholm rekommenderar jag www.akutgruppen.com/ eller www.luffarkatten.se/ eller Vaxholms katthem.

Vad gäller sand rekommenderar många Extreme Classic, själv föredrar jag pellets. Toa- lätt använder jag, det kostar mig 75 kronor per låda och månad. Men det är en smaksak vad man gillar.

Vad gäller försäkring så är Agria bra, på många försäkringsbolag får man längre och lägre belopp på veterinärvårdsförsäkring då katten blir äldre, så är det inte hos dem och katten kan vara försäkrad där hela livet.

Det du bör ha innan katten kommer är:

Klöspelare

Mat- och vattenskål

Låda och sand

Mat

Leksaker

Helst ett klätterträd, men det är inget måste

Kattgodis

• LunaLunatic

Kattungen ska allra minst vara 12 veckor. Detta enligt djurskyddslagen.
    Köp inte en från "uppfödare" som inte bryr sig om ungarna. Dvs, den ska allra minst vara dubbelvaccinerad och (vid behov) avmaskad.
    En kattunge är rumsren när den flyttar. Använd samma sand som den är van vid och ge den inte för stort utrymme i början. Med fördel flera lådor om du bor större.
    Samma mat som den är van vid. Blötmat är bäst och torrfoder i mataffären, tex Friskies, är det sämsta.
    Du får jämföra olika bolag för att hitta den försäkring som passar just dig. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • jessica00
    GossipGirl skrev 2013-09-14 13:16:14 följande:
    Har inte katt i nuläget så har inte koll på försäkringar och sånt, men har vuxit upp med katt och reagerade på en sak du skrev. "Hur lång tid tar det ungefär innan den förstår att den ska gå på kattlådan?" Det är ingenting som kattungar själva kommer på utan det är någonting du måste lära den. :) Lyft eller visa den till kattlådan många gånger om dagen. Speciellt när den ätit och sovit men gärna lite hela tiden, då och då. 

Lycka till. :)

Oj, det var nog bara jag som formulerade mig lite dåligt där.. Tänkte mer om man på ett ungefär kunde avgöra hur lång tid det tar innan kattungen själv förstår att den ska gå på lådan :) men kan tänka mig att det varierar för alla kattungar, så den frågan kanske inte var den bästa att ha med ;) Tack så mycket!
  • jessica00
    Guldbarb skrev 2013-09-14 13:17:46 följande:
    Till en början bör du överväga två ungar då de har mycket utbyte av varandra och du behöver inte ha dåligt samvete om de är ensamma ett tag. Katten bör vara vaccinerad och id märkt när du köper den. Sand finns många och man får hitta den som funkar bäst, själv har jag compact care som håller länge utan att lukta. Foder så bör man undvika torrfoder från mataffärer då de oftast är sämre vad gäller mjukmat finns bra alternativ även i vanlig affär. Ungen borde redan vara rumsren. Klösträder behöver finnas när den flyttar in

Tack!

Jättesnällt med dina tips. Ska även fundera på detta med två katter. :)
  • mycketsaft
    jessica00 skrev 2013-09-14 13:28:48 följande:

Oj, det var nog bara jag som formulerade mig lite dåligt där.. Tänkte mer om man på ett ungefär kunde avgöra hur lång tid det tar innan kattungen själv förstår att den ska gå på lådan :) men kan tänka mig att det varierar för alla kattungar, så den frågan kanske inte var den bästa att ha med ;) Tack så mycket!
    Katter blir rumsrena innan de säljs, det är inte som med en valp.
  • TnG
    jessica00 skrev 2013-09-14 13:01:57 följande:
    Hej på er alla kattägare! Jag går i tankarna om att bli matte till en liten krabat - men skulle behöva er hjälp. Har bara vuxit upp med hundar så är lite av en nykomling i kattvärlden. Därför skulle jag vara väldigt tacksam över all information/erfarenhet och allt ni kan tänka er vara bra att veta innan man skaffar katt men även under tiden :) Jag kommer att ha en hona som jag tänker mig bli en innekatt. Bor i en större lägenhet. Lite funderingar jag har: - Bästa kattsanden? Får gärna kosta lite extra om så är fallet, vill gärna ha en som dämpar lukten så mycket som möjligt. - Vilken är den bästa försäkringen? - Hur många dagar bör man vara med kattungen när den har kommit med hem, för att den ska känna sig säker när man sedan behöver lämna lägenheten för en stund? - Hur lång tid tar det ungefär innan den förstår att den ska gå på kattlådan? Och även; - Vad är det absolut nödvändigaste att köpa INNAN man fått hem katten? Har självklart Googlat och hört mig runt, men skulle vara väldigt roligt att även höra ifrån er, med era erfarenheter och tankar :)

Tänk på vilken ras du väljer, vissa är lugnare för inomhus, tex en persier är lämplig men se till så du inte får en sönderavlad. En bomdkatt är mer att den vill ut, inte lika lugn på de sättet. Ett tips är att gå in på kattforum,
  • jessica00
    mycketsaft skrev 2013-09-14 13:18:10 följande:
    Själv tycker jag att den bästa kattsanden är ever clean. Har aldrig haft någon som tagit bort lukten så bra! Tyvärr är den lite dyr. Katten är ju van att gå på kattlåda när den flyttar hemifrån så det borde inte vara några problem. Du kan undvika att köpa en kattlåda med lucka om katten inte är van det sen tidigare. Ofta har de inga problem att lära sig gå på låda med lucka om man bara visar dem hur man gör för att komma in.

Klösträd är mycket bra att ha, då kan du undvika att katten klöser på möbler, klöser den tex på soffan så bär du den direkt till klösträdet. Man kan även spraya med kattmytespray på trädet för att katten ska tycka att det är extra intressant. Köp gärna ett högt träd för katter gillar att sitta högt upp och spana.

Klosax, annars får katten alldeles för långa och vassa klor.

Vet inte riktigt vilken försäkring som är bäst, kolla på olika hemsidor för att hitta vad som passar dig bäst. Tror att de flesta har agria, men jag har folksam och är mycket nöjd.

Laserpekare brukar vara en poppis leksak, sen kan du skaffa låtsasmöss och bollar, det finns leksaker i mängder ;)

Det är olika från katt till katt hur lång tid det tar att bli trygg, det är bra att inte vara hemifrån allt för många timmar i början.         

Det med lucka på kattlådan var ett jättebra att du nämnde, får höra med den tidigare ägaren om hur det sett ut för den tidigare, eller isåfall som du säger, hjälpa den med att lära sig öppna :)

Tack så jättemycket för dina tips!
  • mycketsaft
    TnG skrev 2013-09-14 13:38:35 följande:

Tänk på vilken ras du väljer, vissa är lugnare för inomhus, tex en persier är lämplig men se till så du inte får en sönderavlad. En bomdkatt är mer att den vill ut, inte lika lugn på de sättet. Ett tips är att gå in på kattforum,

Ragdoll är perfekta innekatter Hjärta
  • Turboplingen

Vi hämtar hem våra 2 om 4 veckor, så jag följer lite jag med.
    Man kanske lär sig något nytt som det där med kattlådan och bästa sanden =)

Kom ihåg också att katterna ska kastreras och id märkas..

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Guldbarb

Gällande luckor på lådan med en liten unge skulle jag vika upp luckan eller om det inte går ta av luckan eller hela locket till en början, man brukar kunna låta luckan vara där ganska snart men då behöver man inte oroa sig att den tycker luckan är tung eller läskig

• Tutilure

Jag har inte haft några problem med att lära mina katter att gå på en låda med lucka. Jag har visat dem lådan, hållit upp luckan så att katten kan gå in och sen stängt luckan försiktigt medan katten är inne. När katten sen har velat gå ut har jag hjälpt den genom att hålla upp luckan litegrann och sen låtit katten puffa upp sista biten själv. Inga problem! :)

• MinnaQ

Jag vill slå ett slag för alla katthem runt om i Sverige. Där kan du finns såväl kattungar som vuxna katter som behöver hem. Det finns dom som omplaceras i par för dom trivs tillsammans och alla katter från katthem är vaccinerade,avmaskade och kastrerade (inte kattungar då eftersom dom kastreras vid 6 månader).
    Om man är ute efter sällskap och inte utställning eller avel är det ett väldigt bra alternativ. 

• elocin
    MinnaQ skrev 2013-09-15 11:31:00 följande:
    Jag vill slå ett slag för alla katthem runt om i Sverige. Där kan du finns såväl kattungar som vuxna katter som behöver hem. Det finns dom som omplaceras i par för dom trivs tillsammans och alla katter från katthem är vaccinerade,avmaskade och kastrerade (inte kattungar då eftersom dom kastreras vid 6 månader).
    Om man är ute efter sällskap och inte utställning eller avel är det ett väldigt bra alternativ. 
    Jag rekommenderar också bondkatter/huskatter från ett katthem.
    Det kan vara en fördel att ta hand om vuxna katter, för då vet du vad du får för katt.
    If a tree falls in the forest and noone hears it, it's still a tree right? (Jason, True blood)
  • felicityporter
    MinnaQ skrev 2013-09-15 11:31:00 följande:
    Åh, jag håller med! Jag tycker att f.d. hemlösa katter är de bästa katter man kan ha! Hjärta Visst, jag kanske är partisk då 5 av mina katter är det, men jag kan helt ärligt bara se fördelar med katthemskatter/alternativt direkt från gatan. 
Svar på tråden Att skaffa katt. Hjälp mottages!