• coockiejar

Bästa tipsen mot löss tas tacksamt emot

I några dagar har jag noterat att stora sonen kliat sig i huvudet. Inte jättemycket. När jag frågat om det sa han att kliandet bara var som vanligt. Men när jag hittade honom klia sig i hårbotten imorse igen så blev det löss-check. Och på ett drag med luskammen sprattlade 2 löss med. Han hade runt 50-100 löss. Iväg till Apoteket men fick liksom inget bra tips. Jag ville ju ha det bästa då jag antagligen behövde behandla mig själv och det är inte lätt att luskammade sig själv.

Jag blev rekommenderad Paranix sensitive. Den ska sitta i minst 8 h men sen ska det vara klart.

Kletade in krämen i håret på mig, stora pojken och minstingen. Stora killen hade massor av löss som följde med när jag kammade, minstingen hade ett par st och jag hade runt 5-10 st.

Men 3 timmar efter att jag först hade i krämen hittade jag en liten nymf som kröp vid tinningen på minstingen. Trodde de kvävdes direkt ju!

Så nu är jag nojig och undrar om det är nåt annat medel som är bättre.

Vad tycker ni? Vilken är er erfarenhet av paranix sensitive? Den ska ju döda löss och ägg på 8 timmar.

• Svar på tråden Bästa tipsen mot löss tas tacksamt emot
  • Hannah76

Jag köpte nitfree-kammen förra året och så körde vi på Lincicinshampoo och lösning. Och så kammade vi två gånger om dagen i två veckor.

• coockiejar

Nitfree kam? Den sa hon inget om på Apoteket? Var köper man den? Linicinshampo och lösning? Gör det som paranix och kväver lössen?

• Hannah76
    coockiejar skrev 2013-09-14 18:19:04 följande:
    Nitfree kam? Den sa hon inget om på Apoteket? Var köper man den? Linicinshampo och lösning? Gör det som paranix och kväver lössen?

Ja det kväver löss, lukar inget och det tar bara 15 minuter.
    Nitfree-kammen köpte jag på hälsokost, den tar även bort äggen. ´Superbra! 
  • Dr Mupp

Jag har kört med Linicin shampoo och lösning. Schampoo på de långhåriga familjemedlemmarna, lösning med det korta.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flickan och kråkan

Jag och mina två äldsta barn fick löss i våras. Körde linicin (schampo på barnen och så något annat till mig då jag var höggravid). Två behandlingar med det som man ska och så kammade vi flitigt med Nit-free kam. Inga mer löss efter det.

• coockiejar

Linicin alltså. Ingen som testat paranix? Om jag förstått det rätt är de rätt lika? Paranix sensitive verkar bra då den tar både ägg och löss på en enda behandling. Samt att den går att använda från 6 månader, och minstingen är 20 månader. Men fattar inte varför en liten lus kröp på hans ansikte flera timmar efter applicering. Jag måste ha missat den på nåt sätt då.

Funderar på att luskamma och köra en omgång linicin om en vecka. För att vara på den säkra sidan. Tack för era svar :)

• Hannah76
    coockiejar skrev 2013-09-14 20:31:35 följande:
    Linicin alltså. Ingen som testat paranix? Om jag förstått det rätt är de rätt lika? Paranix sensitive verkar bra då den tar både ägg och löss på en enda behandling. Samt att den går att använda från 6 månader, och minstingen är 20 månader. Men fattar inte varför en liten lus kröp på hans ansikte flera timmar efter applicering. Jag måste ha missat den på nåt sätt då.

Funderar på att luskamma och köra en omgång linicin om en vecka. För att vara på den säkra sidan. Tack för era svar :)

Kamma måste du göra varje dag, o gnetterna måste du dra bort.
  • coockiejar

Men jag har ingen som kan hjälpa mig med mina gnetter... Hur gör man då?

Enligt apotekspersonalen skulle jag inte behöva göra något mer med paranix sensitiv. Applicera i håret 1 gång i 8 timmar. Tvätta med vanligt schampo och sen var det klart. ??? Missuppfattade jag?

Jag ska absolut kamma barnen varje dag. Och göra så gott jag kan med mitt eget. Känns säkrast med en ny kur om 7 dagar.

• coockiejar

Har gått igenom stora pojkens hår varje dag nu och han har SÅ mycket gnetter! Han har dessutom tjockaste håret EVER och det är så tätt tätt mellan hårstråna. Känner att jag kommer säkert missa nåt. Vad gör man då? Rakar av han håret?

Svar på tråden Bästa tipsen mot löss tas tacksamt emot