Hjälp vid hetsätning och överätning
Jag har under flera års tid haft problem med ätstörningar, varvat hetsätning, bantning, överträning, överätning, svält osv. Jag var under hela min barndom och första år år som tonåring varit pinnsmal, jag tränade otroligt mycket och även åt en hel del, men som sagt, jag var väldigt smal. Jag började väl gå upp när jag hamnade i en psykisk svacka, och efter det började jag banta och svälta mig, vilket senare övergick till hetsätning och kompensatorisk beteende.
Men nu till saken. Under vintern gick jag upp säkert 10 kg (hade ingen våg) på grund av psykisk stress. Jag hoppade då av skolan (är snart 17 år) och tog det lugnare hemma och lyckades hamna i någorlunda balans igen. Under sommaren gick jag ned tre kilo under tre veckor, då vägde jag 72 till mina 173 cm - alltså normalviktigt. Sedan hade jag väldigt mycket ångest och var ganska nedstämd och började överäta och tröstäta, och när jag ställde mig på vågen nu igen visade den 80 kg, övervikt. Jag har aldrig någonsin vägt så mycket och nu har jag sådan fruktansvärd ångest.
Jag vill gå ned till normalvikt igen, men jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill inte hårdbanta, eftersom det ut hälsosynpunkt är dåligt och bara kommer leda till att jag börjar hetsäta och ytterligare går upp i vikt. Har även funderat på att gå till dietist eller på BUP för att få hjälp, men jag vill inte att min familj ska få veta och att jag ska åka utomlands och bo till och med jul om cirka tre veckor.
Finns det något "självhjälpsprogram" man kan genomgå på egen hand? Det viktigaste för mig är inte att gå ner i vikt så snabbt som möjligt (även om det känns lockande) och en viktminskningsdiet är helt uteslutet. Jag vill bara få ett normalt förhållande till mat och vara hälsosam.
Kan tilläggas att jag är i ganska god fysisk form då jag har åkt en del inlines, cyklat, sprungit och promenerat under sommaren, så mitt största problem är maten.
Finns det någon som känner igen sig? Vad rekommenderar ni?