• Zizza

Min vuxen son driver mig till vansinne

Har en son som är 20 år, jag tror att jag håller på att bli galen. Han är arbetslös och har 0kr i inkomst. Han har en flickvän sen 2 år tillbaks som mer eller mindre bor hos oss (som oxå är arbetslös). Vi har pratat med hennes föräldrar och sagt vid ett antal gr att vi verkligen inte har råd att försörja deras dotter.... men får bara till svar att de har själva dåligt ekonomiskt och kan inte hjälpa till ekonomiskt. Vi går nu på knäna och vet varken ut eller in.
    Jag och min sambo jobbar hela dagarna och kommer hem till ett hem som ser ut som upp och ner vända världen. De kan varit i köket och stökat ner.... allt ligger framme och skitat ner över allt.... ostkanterna ligger kvar, mjölk, smör allt är fortfarande frammeom något har spillts är det inte upp torkat.... disken har de kvar på rummet... vilket innebär att vi inte längre har några bestik, glas och tallrikar kvar i skåpet..... vårt hem har blivit en sunkig håla.... jag har pratat och pratat med dem men inget går in... lämna huset på morgonen och diskbänken är ren och fin och vi kommer hem till något som ser hemskt ut....
    Vi bor i radhus och utanför oss håller han på mekar med bilar sina och kompisars.... de förstört asvalten utanför med olja och en massa spill.... det ser förhemskt ut :( De röker och även kompisarna kastar fimparna vart de än står... har tjatat och tjatat en miljon gånger minst att vi inte vill ha det så här....

Vad ska vi göra????
    Vi har väl försörjningsplikt tills han blir 21 år?? 

• Svar på tråden Min vuxen son driver mig till vansinne
  • Anaerob

Under förutsättning att han studerar på gymnasiet, är han arbetslös har i ingen skyldighet att försörja honom eller för den delen hans flickvän.

• Drefk2000

Försörjningsplikt är föräldrars eller vårdnadshavares ansvar för sina barns försörjning och den regleras främst i Föräldrabalken 6 kap.

Sverige gäller försörjningsplikten till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap. Men om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen.

Pluggar han inte så släng ut honom, det skulle göra honom gott 

• skanekvinnan

Det du kan gör är att dem ska söka social bidrag? för då måste dem vara inskrivna hos AF

där kan dem också ansöka om aktivitetsersättning från FK med mera

Du måste vara strängare mot dem

• skanekvinnan

Och om de får social bidrag kan du få pengar till hyran och då ska ju du har regler hemma

vilket jag undrar varför du inte har det nu+ 

• Emelie 1987

Ni har ingen som helst skyldighet att försörja honom i nuvarande läge. Han har väl gått ut gymnasiet? Han är väl vuxen? Då är han kapabel att hjälpa till med ekonomin i huset.

En man, två barn, tre älsklingar
  • Zizza

Han har alltid varit en duktig kille och hjälpt till hemma... skött sig... fattar inte vad som har hänt

• enmamma

För fri kost och logi kräv av båda.
    Jobba hemma 2h om dagen.

diska
    städa
    klippa gräs
    skotta snö
    laga middag.
    utöver detta ska de givetvis söka jobb alt utbildbing.

Eller så får de flytta.

• Realistens

Släng ut båda två !
    Jag hade varnat i ett par dagar att dom måste fixa ngt annat att leva och bo i.
    Hemmet är stängt för båda vid en viss datum.
    Byt lås exakt den dagen ni sagt.
    Hade handgripligen slängt ut båda, utan att skämmas.
    Glöm inte att byt lås på garaget. 

• IsDimma

Men hur kan ni bara tillåta detta att pågå aldrig i livet att dom fått bo hemma om dom beter sig så!

Svar på tråden Min vuxen son driver mig till vansinne