• Nocebo

Methotrexate mot psoriasis. Någon som har erfarenhet?

Har psoriasis i hårbotten, benen och fläckvis här och där på kroppen. Har även problem med lederna. Var till hudkliniken i veckan för dokumentering och råd om fortsatt medicinering. Och läkaren föreslog just Methotrexate för mig. Nu har jag läst en del om den och jag måste ju säga att det låter vidrigt att trycks i sig det där. Vill gärna hör era erfarenheter om denna medicin. Fördelar & nackdelar. Hur har ni mått?

• Svar på tråden Methotrexate mot psoriasis. Någon som har erfarenhet?
  • Anonym (Aldrig)

Mitt ex åt det och mådde skit rent ut sagt, fått rådet av vår hudläkare att vår dotter skulle bli bra mycket finare om hon tog det men aldrig, vi körde stenhård kost och omega samt smörja med mjukgörande och nu har hon inte haft nåt skov på 4 år

• Anonym (n)

Min sambo blev jättefin av medicinen, prickarna försvann, blev len och fin. Jag blev dock gravid, vi valde göra abort, för vi fann informationen kring medicinen tvetydig. Usch.

• Anonym (hmm)

Min mor hade den medicinen i flera år mot reumatism och blev bättre i sin värk - hade inga biverkningar men i början skulle hon undvika att utsätta sig för infektioner pga nedsatt immunförsvar,
     Har aldrig hört att det kan vara medicin för psoreasis - intressant då min man har psoreasis.

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (hmm) skrev 2013-09-14 21:56:57 följande:
    Min mor hade den medicinen i flera år mot reumatism och blev bättre i sin värk - hade inga biverkningar men i början skulle hon undvika att utsätta sig för infektioner pga nedsatt immunförsvar,  Har aldrig hört att det kan vara medicin för psoreasis - intressant då min man har psoreasis.  

Ofta ger man den inte till psoriasispatienter det är mer om man misstänker en psoriasisatrit
  • Nocebo

Tack för era svar! :)
    Har förstått att man kan må hemskt dåligt av dem. Men om fördelen är att jag blir bra i hud och leder så kanske man ska överväga att prova. Men jag blir livrädd av bara tanken att man kanske ligger och kräks i flera dagar efter dosen. Det kommer ju inte funka med mitt arbete.

(n) hur mådde din man under behandlingen? Kände han av några biverkningar?

• Nocebo

Anonym(aldrig)
    Är det omega 3 ni kör? Och vad i kosten hoppar ni över?

• Nocebo

Någon mer som har någon erfarenhet av medicinen?
    Någon som vet om man får välja om man vill ta tabletter eller spruta?
    Får man någon medicin mot illamåendet?

• pojkens

har ingen kunskap eller erfarenhet av medicine men eftersom jag lider av andar hudsjukomar har jag inset att gluten är starkt korrelretat till en del sjukdomar, bland annan psoriasis. SÅ om du lider av din psoriasis så mycket att du vöerväger att testa en medicin med ev icke önskvärda bicerkningar, kan det vara en ide att istället utvärdera att sluta med gluten. Finns mycket information på nätet. Dt är ju helt ofarligt att testa och I värsta fall blir man bara inte batter, men I bästa fall har man på ett ofarligt sätt lagt om ksoten så att man slipper skiten.

dock ska man räkna med att det tar 6 månader för kroppen att läka ut från ev gluteneffekter, så man får ha lite tålamod. SJälv är jag abra inne på min 2:a månad av glutenfri kost.  

• Nocebo

Oj, tack för informationen! Hade inte en aning om det. Helt klart värt att testa. Famlar efter alla halmstrån jag kan nu. Vill verkligen inte stoppa i mig det där.

• pojkens

det komiska nu var att min ena/nya läkare precis rekommenderade mig att äta den...verkar inte så lockande.
    den verkar ha tveksam effekt och definitiva bieffekter....

• idis78

Jag har Metotrexate mot psoriasisartrit. Började med tabletter och fick viss effekt. Hade dock problem med illamående och trötthet. Bytte till sprutor för 6 veckor sedan och är helt besvärsfri. Inga biverkningar.

• Anonym (.)

Pojkvännen har Methotrexate i starkaste form, sprutor. Inga direkta biverkningar men hjälper honom inte ett dugg... Han kämpar med näbbar & klor för att få biologiska...

• pojkens

skönt att höra att vissa mår bra på medicinen, och att den ger effekt. FÖr min del så är jag itne övertygad. Det verkar som att bieffekterna skulle frösta mitt liv mer än vad de positiva effekterna skulle hjälpa. Jag vill definitivt inte på leverpfoblem/njurproblem, depression, illamående och trötthet, det räcker med att ha småbarn och vara kroniskt trött ändå. 

• Psoriasis

Jag har inte provat den medicinen, jag har plackpsoriasis och känner av lederna lite grann då och då men inte så det stör mig än och jag har gjort en hel del research inom området Psoriasis och håller fortfarande på.
    Jag har provat solning, receptbelagda salvor m.m. men inte till någon större nytta.
    Jag har startat en blogg om ämnet:

LEVAMEDPSORIASIS.BLOGG.SE

Jag upplever och tror på att naturliga produkter lindrar bäst och bra kost gör bra nytta, jag har en olja där som är mycket effektiv iallafall för mig.
    Jag hoppas kunna hjälpa personer på olika sätt genom bloggen b.la genom mycket information och förändra synen på Psoriasis då många har förutfattade meningar och man själv som är drabbad kan många gånger må mycket dåligt av den.
    Kram till er, Jenny

• Anonym (testat)

Jag äter methotrexate och har gjort det i lite mer än ett år på grund av ledgångsreumatism. Jag var som du väldigt tveksam efter att ha läst runt lite och övervägde att inte ta dom. Jag beslutade mig tillslut för att ge det en chans och tänkte mår jag för dåligt så är det ju bara att sluta..... Första veckorna blev jag otroligt trött dagen efter men nu när kroppen vant sig så känner jag knappt av det alls!! Kan känna ett litet svagt illamående dagen efter ibland men väldigt sällan. Däremot har medicinen hjälpt mig jätte mycket och gör att jag ibland tror att jag faktiskt inte har reumatism längre=) Känns skrämmande att äta cellgifter men tycker verkligen fördelarna överväger naktdelarna så ge det en chans och som sagt det är ju bara att sluta om det skulle vara så?..

• Nocebo

Tack för alla era svar/synpunkter och erfarenheter. Bestämde mig för att inte börja behandlingen. Inte just nu i alla fall. Vill tacka dig som gav mig tipset om glutenfri kost. Kan säga att det hjälpt mig en hel del redan. Lederna är bättre. Min kroniska trötthet är mycket bättre. Huden vet jag dock inte då jag började min ljusbehandling samtidigt. Nu tragglar jag på med ljus och daivobet vilket funkar så länge jag smörjer. Läste förresten om en ny salva Ovixan, är det någon som provat den?

• Anonym (Rädd anhörig)

Hej!
    Nu ser jag att den här tråden är ganska gammal men jag försöker.
    Min sambo lider av svår psoriasis både i huden och i lederna. Jag har aldrig tyckt att hans sjukdom är "konstig eller äcklig" då jag är uppvuxen men en pappa som har psoriasis. Han har dock aldrig mått speciellt dåligt över sjukdomen så för mig var det ganska omställande när jag förstod hur allvarlig och smärtsam psoriasis kan vara. Det går perioder då min sambo mår otroligt dåligt och jag känner mig så hjälplös då. Han har lite svårt att släppa in folk och fattar inte att man kan lida för en annan människa och känna deras smärta i sitt eget hjärta.
    Missförstå mig rätt, det är han som mår dåligt, det är inte mig det är synd om men det är otroligt svårt att stå brevid och älska en människa som inte älskar sig själv och som har det tufft med sin sjukdom som han inte heller har accepterat.
    Igår fick han besked av sin läkare att han ska få lätta doser av cellgifter mot detta.
    Han är såklart jätteglad att han äntligen hittat en läkare som tar honom på allvar och att han äntligen får hjälp på riktigt och inte bara salvor hit och salvor dit.
    Men jag är på riktigt livrädd. Kanske låter löjligt men jag är det.
    Cellgifter låter så allvarligt och läskigt. Biverkningarna då? Tänk om han mår jättedåligt?
    Vi har även tänkt att skaffa barn men de planerna får ju läggas på is tills han är klar med den här medicinen.

Det finns otroligt mycket trådar för folk med psoriasis men jag som anhörig vet inte riktigt hur jag ska göra. Kanske någon här kan hjälpa mig hur jag ska bete mig och vad jag ska göra för att stötta min sambo på bästa sätt. Jag vill ju bara att han ska bli frisk och känna sig trygg i sig själv. Men just nu spelar det ingen roll vad jag gör eller säger för han blir mest arg...

Tack på förhand.

Svar på tråden Methotrexate mot psoriasis. Någon som har erfarenhet?